Angster Péter, az iskola igazgatója elmondta, azért érezték szükségét egy ilyen tematikus nap megrendezésének, mert úgy érzik, úgy tapasztalják, hogy nagy a baj. Látják a hétköznapokban, mennyi problémával küzdenek a gyerekek. Az iskolákban a gyermek normaszegő, nem megfelelően viselkedik, nem tanul, mindenféle problémát okoz, és tulajdonképpen a rendszer elveri rajta a port, őt teszi hibássá. Az igazgató úgy látja, ez csak egyfajta tüneti kezelés, nem keresik meg az okokat.
A Karácsony Sándor iskolában felismerték, hogy a diákok személyiségfejlesztésével is foglalkozniuk kell
Fotók: Laczkó Izabella
A családok nagyrészt diszfunkcionálisan működnek, a gyerek nem kapja meg azt, amit egy családban meg kellene kapnia. És ez érvényes a legmenőbb iskolákra is, ahol a szülők annyira fontosak, hogy nem érnek rá a gyerekkel foglalkozni. Így aztán nagyon sok dologban az iskolának kell a segítséget megadni. Például olyanról, hogy mi az, hogy párkapcsolat, mert azt hiszik, hogy jön a szőke herceg, és mindent megold majd, nekik nem kell semmit tenni.
Aztán, ha becsúszik egy nem várt gyerek, akkor újratermelődnek a diszfunkcionális családok. Mert nem rendelkeznek semmiféle önismerettel, félnek saját maguktól. Angster Péter szerint ezért kell az iskolának segítenie, fejlesztenie a gyerek személyiségét is. Az iskola névadóját, Karácsony Sándort idézte, a tanárnak le kell szállni a katedráról, és partnerként viselkednie a diákkal. Ők is ezt próbálják.
Czere-Ambrus Mária
Az egyik előadó Czere-Ambrus Mária pszichológus volt. Nyitásként a kivetítőn a következő felsorolás szerepelt: Kontroll nélküli fogyasztás, tolerancia-növekedés, megvonási tünetek, sóvárgás, sikertelen leszokási kísérletek, káros következmények ellenére folytatja a használatot, kontrollvesztés, nehézség a kezdet, a mennyiség és a befejezés vonatkozásában, jelentős időt vesz igénybe a használat, és a következmények kiheverése, helyrehozása, az értékes minőségi elfoglaltságok kiszorulnak, az emberi kapcsolatok megromlanak. Már az első mondatából kiderült, mindezek nem a drogról szólnak, ahogyan arra számítottak, hanem a telefonfüggőségről, illetve a függőségekről általában. Mert ugye nem kevesen vannak, akik pánikba esnek, ha két napra bezárnak a boltok, ha nincs wifi, vagy otthon marad a telefon, netán hisztérikus reakciókat produkálnak átmeneti energiahiány, vagy szolgáltatás-kiesés esetén.
A pszichológus arra biztatta a diákokat, hogy legyenek büszkék magukra, legyen tartásuk, és fenntartással kezeljék a közösségi médiát, hiszen az eszköz, a felület szándékosan manipulált. Elmondta például, hogy az Apple lángelméje, Steve Jobs 15 éves korukig szigorúan tiltotta a gyerekeinek a telefon használatát, és szinte minden technológiai guru és nagybefektető is így tett. Okkal. A telefont úgy tervezték, hogy függőséget okozzon. Ezt a függőséget pedig a dopamin okozza, ami a szervezet jutalmazási szere. Az egész teli van pszichológiai trükkökkel, hiszen ez a függőség valakiknek dollármilliárdokat hoz.
Meg kell találni az életünket az offline térben, az emberek között is!