Dunaferr – Liberty

2024.03.04. 20:02

Ha nincs a Liberty, akkor ma nem lenne vasmű – reagált az államtitkár a Dunaferr lejáratását célzó sajtóhírre

Annak ellenére, hogy az európai acélipar megszenvedte az elmúlt az időszakot, a vasműben nem voltak elbocsátások, és a béreket is rendesen fizeti a tulajdonos – mondta a Világgazdaságnak Fábián Gergely államtitkár, aki reagált a Népszavában megjelent állításra, miszerint acél helyett csak tartozást termel a Liberty Steel tulajdonolta vasmű. Az államtitkár úgy látja, ma is igaz az állítása, hogy ha nincs a Liberty, akkor ma vasmű sem volna.

Duol.hu

Az európai acélipar megszenvedte az elmúlt időszakot. A vasműben nem voltak elbocsátások, és a béreket is rendesen fizeti a tulajdonos, a Liberty

Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

Pont egy éve volt utoljára, hogy reagáltam lejárató cikkre a Dunai Vasmű kapcsán, akkor is a Népszavára. Akkor azt mondtam, hogy sokan érdekeltek a kudarcban! Ezt ma is fenntartom, és látszik, hogy egyes sajtóorgánumok is asszisztálnak összevágott ferdítésekkel, lejárató anyagok kritika nélküli átvételével a vasmű és tulajdonosa kapcsán

– mondta társoldalunknak, a vg.hu-nak Fábián Gergely iparpolitikáért felelős államtitkár. 

Ha nincs a Liberty, akkor ma nem lenne vasmű – reagált az államtitkár a Dunaferr lejáratását célzó sajtóhírre

Az államtitkár arra a pénteken megjelent sajtóhírre reagált, amely szerint acél helyett tartozást termel a Dunaferr. A Népszava állítása szerint egy szlovák beszállító tavaly november közepén 136 ezer euróról szóló fizetési felszólítást küldött a cégnek 1800 tonnányi kifizetetlen acélgyártási salak miatt. Mivel a decemberi ismételt felszólítás után sem történt meg, a kényszerhitelező beszállító időközben felszámolási eljárást kezdeményezett a Duna Furnace Kft.-vel szemben.

Senki más nem segített

Az államtitkár megismételte korábbi állítását, amit egy éve is mondott, azaz ha nincs a Liberty, akkor ma nem lenne vasmű. 2022 decemberében ugyanis az életmentő szénszállítmányokat a Liberty hozta saját kockázatára, tette azt annak ellenére, hogy az első és legfontosabb szállítmányt valakik külföldön gátolták a háttérben azért, hogy ne érkezzen meg időben. 

Senki más nem segített, többek között a polgármester által favorizált cég sem, pedig tudták, hogy szükség van szénre, hiszen jóban voltak az előző cégvezetéssel. Információk szerint a helyszínen is két hetet töltött képviselőjük a megelőző hónapban

– emlékezett vissza Fábián Gergely a 2022. decemberi eseményekre, amikor gyakorlatilag pár órán múlt, hogy szén hiányában egy rendezetlen leállás jelentse a Dunaferr végét. Ugyanakkor elismerte, hogy nehéz helyzetben van a teljes európai acélpiac a brüsszeli politika (nemcsak a szankciók) miatt, így nem csoda, hogy az acélipar volt a legaktívabb az antwerpeni megállapodás esetén, ahol új ipari megállapodást, támogató stratégiát követel az ipar Brüsszeltől.

Hangsúlyozta azt is, hogy a tényeket nézve, amikor az acél ára normalizálódott, akkor rendes termelés folyt, míg amikor mélybe zuhant, akkor szünetelt a termelés Dunaújvárosban. Mint mondta, természetesen senki nem boldog a helyzettől, de ez a piaci realitás. 

Ennél azonban fontosabb Fábián Gergely szerint, hogy ez idő alatt nem voltak elbocsátások, és a béreket is rendesen fizetik (6,3 millió euró havonta), és úgy látja, a tulajdonos elkötelezett a munkavállalók iránt, és a legnagyobb értéket is bennük látja. 

Kedvező fejlemény, hogy az acélpiaci helyzet év eleji javulásával párhuzamosan a Liberty elkötelezett a termelés felfutásáért, ennek már ebben a hónapban látható eredményei lesznek a hengerművekben. Emellett folyamatos a tárgyalás a kohó újraindításáról is.

Fábián Gergely hozzátette, az egykori Dunaferr reorganizációja rendkívül nehéz feladat, az első lépés volt csak, hogy a felszámolást követően működőképes maradt, amire egyébként nem nagyon van példa a magyar ipari felszámolások történetében. A költségszerkezete nem volt fenntartható, számos drága, előnytelen kiszervezés, beszállítói szerződés terhelte. 

Ha az újságíró utánajár, láthatta volna, hogy az említett 130 ezer eurós követelés sem teljesen egyértelmű, a vásárolt salakvas nem került felhasználásra, ott van a telephelyen, viszont a szerződött ár, amit nem a Liberty kötött, jóval magasabb, mint a piaci ár, már csak minőségbeli problémák miatt is

– magyarázta az államtitkár. Leszögezte, hogy az Nemzetgazdasági Minisztérium továbbra is azon dolgozik, hogy sikeres és versenyképes legyen az acélgyártás Magyarországon.

Forrás: Járdi Roland / vg.hu

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!