Dunaferr – Liberty

2023.04.28. 13:00

A Dunaferr léte kulcskérdés a magyar gazdaság szempontjából

A Dunaferr léte kulcskérdés a magyar gazdaság szempontjából, ugyanis párhuzamot lehet vonni egy ország gazdasági teljesítőképessége, illetve vas-és acélgyártási eredményei között – mondta a Magyar Vas és Acélipari Egyesülés (MVAE) közelmúltban megválasztott igazgatója, dr. Móger Róbert, aki egyúttal a felszámolás alatt lévő Dunaferr RMS és HR igazgatója is.

Gál Csongor

Forrás: youtube

napi.hu podcastjában Móger Róbert elmondta, a hazai acélipar kapacitása egyelőre elmarad a régió más országainak gyártási képességeitől.

Továbbra is az acél az egyik legolcsóbb és legerősebb alapanyaga egy sor iparágnak, így egyáltalán nem mindegy, hogy melyik ország, melyik régió képes nagy mennyiségű acélt előállítani – mondta az MVAE igazgatója, Móger Róbert. Kína, Európa és az Egyesült Államok a nagy gyártók, Magyarország (Ózd és Dunaújváros együttesen) nagyságrendileg 2 millió tonna kapacitással rendelkezik, miközben a magyar iparnak évente 3,5 millió tonna acélra, acéltermékekre van szüksége – tette hozzá a szakember. Az acél iránti kereslet folyamatosan nő, nemcsak a világ más tájain, hanem Magyarországon is, 2030-ra várhatóan 4 millió tonnára lesz szüksége a magyar iparnak – mondta Móger Róbert.

A régi más országaiban, így például Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban sokkal nagyobbak az acélipari kapacitások: Szlovákiában kétszer akkora mennyiséget állítanak elő, mint Magyarországon, Ausztriában pedig évi 6 millió tonnát. Móger Róbert a napi.hu kérdésére azt mondta, hogy a Dunaferrben is vannak még kiaknázatlan lehetőségek, tartalékok, így a gyártási kapacitás növelésével és korszerűsítéssel az új tulajdonos képes lehet több, mint 3 millió tonnára emelni a hazai termelést.

Móger Róbert kitért arra is, hogy a hazai piacon magasabb hozzáadott értékű termékekre van szükség, mint amit a Dunaferr jelenleg elő tud állítani. Így nem kérdés, hogy korszerűsíteni kell, hiszen az a középtávú cél, hogy a magyarországi keresletet ki tudják elégíteni a hazai kapacitásokkal.

Az egyesület vezetője emlékeztetett arra is, hogy az Európai Uniónak nagyon komoly céljai vannak a CO2 kibocsátás csökkentésére és mivel az acélipar felel a világ károsanyag kibocsátásának 6-7 százalékáért, ezért minden az úgynevezett ,,zöld acél” irányába mutat. A zöld átállás arról szól, hogy a mostani szén alapú gyártást kiváltsák villamos energiával történő üzemeltetésre, illetve, hogy a villamosenergiát is megújuló forrásokból biztosítsák.

Ha a Dunaferr átáll a zöld acél gyártására, akkor az energia igénye éves szinten a paksi atomerőmű egy havi kapacitását fogja felhasználni, így függ össze az acélgyártás, a zöld átállás és Paks2 megépítése

– tette hozzá Móger Róbert.

„A fenti célok eléréséhez a Dunaferr leendő tulajdonosának nagyjából 1 milliárd eurót kell beruháznia az évek során” – mondta a szakember. Hozzátette: bár elsőre hatalmasnak tűnik ez az összeg, de tudni kell, hogy ma az acélipar 1,8 milliárd tonna terméket állít elő évente, ennek a felét Kínában gyártják és használják fel, de rögtön utána Európa következik összesen 160 millió tonnával, s ebből Magyarország is kiveheti a részét a jövőben.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában