Szponzorált tartalom

2022.01.18. 11:43

Miért fontos, hogy hány kalóriát viszel be a diéta során?

Mindannyian vágyunk a karcsú, szép és formás külalakra. Vajon miért? Legfőképpen azért, hogy vonzónak, szexinek érezzük magunkat, és mások is annak lássanak minket. Amíg túlsúllyal, plusz kilókkal küzdünk, sok minden nehezebben megy, ez pedig szorongást kelthet bennünk. Nehezebben választunk ruhákat magunknak, és a karácsonyi fotókon is lehet inkább elbújnánk. Pontosan ezért érdemes odafigyelnünk az alakunkra, az étkezésekre és a napi bevitt kalóriák számára. Ha karcsúak, vonzóak, szexik és egészségesek szeretnénk lenni, és azt szeretnénk, hogy mindenki elismerje szépségünket, célszerű számon tartani a napi kalóriabevitelt!

Top view of girl putting banana on scales while writing calories in notebook, calorie counting diet

Top view of girl putting banana on scales while writing calories in notebook, calorie counting diet

Mi az a kalória?

A kalória nem más, mint az ételekben és az italokban lévő energia mennyiségének mérőszáma. Amikor eszünk vagy iszunk valamit, energiát, azaz kalóriát viszünk be a szervezetünkbe. A különböző ételek és italok különböző mennyiségű energiát biztosítanak számodra. Hogy melyik étel és ital mennyi kalóriát tartalmaz, azt kalóriatáblázat segítségével ellenőrizheted.

Miért fontos, hogy mennyi kalóriát viszel be a fogyókúra alatt?

A kalóriabevitel és a kalóriafelhasználás mérlege határozza meg a diétád sikerét. Tehát a fogyáshoz egyszerűen szólva kalóriadeficitet kell előidézni. Egyszerűbb, mint az 1x1. Ha a bevitt és elégetett kalória mennyisége egyenlő, akkor a testsúlyod megtartod. Ha a kalóriabevitel több, mint az elégetett kalóriák száma, akkor hízni fogsz. Fontos tudnod, hogy a kalóriák összefüggésben vannak a választott étrendeddel és az életmódoddal is.

Minden alkalommal, amikor ételt vagy italt fogyasztasz, energiát (kalóriát) veszel magadhoz. Minden alkalommal, amikor fizikailag aktív vagy - legyen szó gyaloglásról, kerékpározásról vagy akár háztartási munkáról - energiát használsz fel, kalóriákat égetsz el. Ezért minél aktívabb vagy, annál több kalóriát égetsz el, sőt mi több, minél nagyobb erőfeszítéssel teszed - tehát minél gyorsabb vagy nehezebb tevékenységet választasz -, annál több kalóriát égethetsz el.

Az egyénileg igényelt energiamennyiség (az átlagos napi kalóriabevitel) nemtől, életkortól és a napi fizikai aktivitástól függően változik.

Minden ételnek és italnak van kalóriája, és a különböző ételek különböző mennyiségű kalóriát tartalmaznak. A kalóriát a zsír, a szénhidrát és a fehérje szolgáltatja a szervezetnek.

Minden vásárolt termék kalóriáját megnézheted a termékcímkén található tápérték táblázatban.

TIPP: Alaposan megtervezett kalóriatáblázattal pedig kiszámolhatod magadnak, hogy mennyi kalóriát viszel be naponta, így könnyebben elérheted a fogyókúrás céljaidat.

Hogyan számolható ki a napi kalóriaszükségleted?

A kalóriaszámlálás legismertebb módszere az alapanyagcsere kiszámolásához a Mifflin-St. Jeor képlet. Ezzel könnyedén kiszámítható a BMR – azaz az egy nap alatt felhasznált kalóriamennyiség.

Férfiak esetében: nyugalmi anyagcsere = 9,99 x testtömeg (kg) + 6,25 x testmagasság (cm) – 4,92 x életkor (év)+5

Nők esetében: nyugalmi anyagcsere = 9,99 x testtömeg (kg) + 6,25 x testmagasság (cm) – 4,92 x életkor (év)-161

Nem szabad elfelejteni, hogy ez a kalóriaszükséglet csak a napi anyagcseréhez, életben maradáshoz szükséges kalóriamennyiség. Az alapanyagcserére rá kell számolni a saját életmód szerint szükséges kalóriákat – ugyanis minden tevékenységhez energia kell, még az üléshez és a gondolkodáshoz is, nem beszélve a stresszről.

A fizikai aktivitásodból kiindulva számolj rá a fenti képletben kiszámolt kalóriamennyiségre az alábbiak szerint:

  • inaktív = 1,2
  • könnyű intenzitású sportolás heti 1-3 alkalommal = 1,3
  • aktív – heti 3-5 edzés = 1,5
  • legalább heti 6 intenzív edzés = 1,7
  • nagyon aktív – napi 2 edzés = 1,9

Mi az, amit mindenképpen kerülj a diéta során?

Kerüld a „divat diétákat”!

Elhatározod, hogy gyorsan leadsz 10 kilót, ezért egy gyors fogyást ígérő divat fogyókúrával próbálkozol. A tervek szerint minden nap csak egy grapefruitot és 3 káposztalevest kell fogyasztanod. A napi kalóriabevitelt 1000 alá csökkented, a kilók elindulnak lefelé. De ha túl kevés kalóriát eszel, akkor az anyagcserédet is lelassítod! Így a diéta befejeztével a szervezeted lassabban égeti el a kalóriákat, és rövid időn belül visszajönnek a plusz kilók.

Ne nassolj!

Lehet, hogy minden étkezésnél számolod a kalóriákat, de mi a helyzet a két étkezés közötti nassolnivalókkal? A sok kis rágcsa pillanatok alatt összeadódik, és az egyszerű szénhidrátok gyorsan szabotálhatják az egyébként jól megtervezett diétádat.

Ha komolyan gondolod a kalóriaszámlálást, érdemes minden egyes falatot számon tartani és ellenőrizni a kalóriatáblázatban. A karcsúság pedig lehet, hogy számodra még álom, de egy megfelelő diétás tervvel és egy jó kalóriatáblázat segítségével te is hamar elérheted a célodat! Hajrá!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában