szponzorált tartalom

2021.02.12. 12:39

A teljesítménymérés típusai

Amióta létezik az autók tuningolása, azóta fontos kérdés a teljesítménymérés. Egyes nézőpontok szerint teljesen felesleges, mások egyenesen ellenzik még a mai napig is, ezzel vannak, akik szerint a megfelelő tuning és beállítások kialakításához és eléréshez elengedhetetlen a teljesítménymérés.

G- szenzoros gyorsulásmérők

A G-szenzoros gyorsulásmérésnek van egyfajta sajátos bája. Nagyon szép grafikonokat és görbéket rajzol, ezért aki vevő az ilyesmire, az biztosan szerelembe esik. Viszont az a baj, hogy ezeken a csodálatos görbéken kívül, amelyek szinte már megszólalnak, sok minden másra nem igazán tökéletes a G-szenzoros gyorsulásmérő. Pontos méréshez egyáltalán nem megfelelő.

GPS alapú teljesítménymérés

A GPS alapú adatgyűjtő és teljesítménymérő készülékek egyik éllovasa volt a kezdetben csak Amerikában forgalmazott G-DYNO. Ez az eszköz már valamivel használhatóbb volt a teljesítménymérésre, mint a G-szenzoros gyorsulásmérő, azonban messze nem volt tökéletes.

Igaz, hogy már nem rendelkezik az előbbi eszköz hibáival, azonban a kezelése roppant nehézkes, a kinyerhető adatok nem feltétlenül pontosak, ezért inkább csak elnagyolt összehasonlító mérésekhez alkalmas, a tényleges teljesítményt nem lehet vele mérni.

OBD2 és EOBD teljesítménymérés

Mint sok egyéb területen, úgy a teljesítménymérés esetében is sokat segített a technika fejlődése. Az OBD diagnosztika fejlődése, az EOBD elterjedése lehetővé tette az EOBD rendszerű autókból az adatok kinyerését szabványos diagnosztikai csatlakozó segítségével. Elsőre rugalmas és egyszerű megoldásnak tűnik, viszont van, amikor az élet erre rácáfol, ugyanis a szükséges EOBD előírásokat néhány gyártó viszonylag rugalmasan kezeli.

Az ilyen jellegű mérésekhez szükség van a fordulatszám és a sebesség mérésére. Olyan típusoknál, ahol az élőadat funkcióban nem támogatott a sebességjel mutatása, ott sajnos nem lehet ezzel a módszerrel megmérni a teljesítményt.

További akadály, hogy néha egyéb, extra adatokra is szükség van, viszont ezek nem mindig állnak rendelkezésre.

Amennyiben érdekel, milyen optimalizálásra van lehetőséged teljesítménymérés után, akkor érdemes elolvasnod az AET CHIPtuning chiptuning cikkét.

Teljesítménymérés utcán

Ebben az esetben kerekekre szerelt gyorsulásmérővel történik a mérés, ami a szöggyorsulást méri. Ez a technika napjaink egyik legmodernebbje. Viszont vannak kisebb-nagyobb gondok vele, mint például az, hogy rengeteg adatot igényel. És nem utolsósorban az is jelentős akadály lehet, hogy nem áll rendelkezésre elegendő útszakasz a megfelelő méréshez.

Teljesítménymérés fékpadon

A fékpadok sikeresen kiküszöbölik az útszakasz hiányából fakadó problémákat. Gyakorlatilag egy fékpaddal steril viszonyokat lehet teremteni, kiküszöböl minden külső tényezőt (például a szelet), ami azt jelenti, hogy minden mérés ugyanolyan feltételek között zajlik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában