2018.10.08. 11:30
Nényei Pál bárkivel megszeretteti a műelemzést
Nem igazán lehetett sejteni, hogy mi lesz a rendhagyó irodalomóra témája, hiszen akárhányszor előkerült a program, mindig mást vártunk tőle a kedvcsinálók alapján. Amit kaptunk, azt például pont nem.
A gyermekkönyvtárban Baksa László rendhagyó történelmet, a felnőttkönyvtárban Nényei Pál rendhagyó irodalomórát tartott a múlt heti könyvtári napok során. Mindkettő más korosztályt, más „tananyagot” célzott meg, és a maga nemében szórakoztató is volt. viszont Nényei előadása után két gondolat valószínűleg mindenképp megfogalmazódott a hallgatóban. Az egyik az, hogy kételkedni jó, sőt, tegyük ezt bátran, hiszen nem biztos, hogy mindent el kell hinni, amit a tankönyv állít. A másik pedig az, hogy rá kéne keresni az interneten, hogy ki is ez a Nényei Pál?
Az előadás átfogóan az Irodalom visszavág címet viselte, egyébként pedig a Dohány, a fürdővíz és a felakasztott királyok alcímet viselte. Hogy ehhez miként kapcsolódhatott az a három vers, amin végigmentünk, csak első blikkre tűnik rejtélynek, egyébként nagyon is nyilvánvaló. Három elemzett vers három fő motívuma, de azért meg kell vallani, joggal félt a hallgattó, aki meglátta a projektorral kivetített ókori görög verset, hiszen talán senki nem valami száraz ókori irodalom előadást mert remélni egy rendhagyónak titulált óra során. Nem is azt kaptuk. Nényei Pál olyan mélységében, mégis egyszerűségében segítette a hallgatóságot átrágni magát a sorokon, hogy szinte lelkiismeret-furdalás tört az emberre, aki eleddig könnyelműen legyintett, hogy jó, ezt is elolvastuk és aha, ki lehet pipálni. Nem lehet. Bár az előadó szenvedélye megmosolyogtató lehet a szkeptikus számára, amikor azt mondja nekünk, hogy akár egy hét is kevés lenne felfogni ésszel csupán két sorát a szenvedő lírai én versének, talán mégis igaza van, csak lusták, vagy talán gyávák vagyunk elmerülni a képek, szimbólumok, intertextusok világában.
Megtudhattuk továbbá, hogy egy vers lehet attól kiváló, hogy teljesen komolytalan a szándék, és azt is, hogy Petőfi egy zseni, de nem azért, mert ő a szabadság lánglelkű költője, sőt, leginkább nem azért, mert ebből a szempontból pont, hogy „mitképzelmagáról”, hanem azért, mert olyan csodálatos verseket tud írni, mint a Fa leszek..., ami egyszerűségében is olyan mestermű, ami drámai versként és magyar nótaként is megállja a helyét.
Tanár, író, előadóművész
Nényei Pálról az első kettő bizton állítható, a harmadik csak egy neki ajándékozott titulus, utalva egyedi, humoros és mégis mélyen szakmai stílusára, viszont a szó szoros értelmében nem igaz. Ő az az irodalomtanár, aki önmagának kanonizálja a tananyagot és akár a legnagyobbakat is kihagyja. Ahogy maga is többször kijelenti, borzalmas dolgokat képes mondani, de sajnos még senki nem állt bele úgy igazán, pedig szívesen vitatkozna irodalmi kérdésekről. Az Irodalom visszavág című kötetében az irodalmi alapvetéseket olyan köntösbe bújtatja, amit szívesen és szóda nélkül is lenyelünk, mi több, élvezünk. A Bibliát minden idők legnagyobb bestsellerjének nevezi, és nem átallja olyan művekhez hasonlítani az eladásait, mint a Szürke ötven árnyalata. Merész, de teljesen naprakész.