Parkolóházra fel!

2023.12.22. 17:30

Nem mind parkoló, ami annak látszik - galériával

A parkolás, a parkoló helyek kialakítása mindenhol probléma. Nemcsak Dunaújvárosban, hanem országszerte. Ennek egy oka van, rengeteg az autó. Hogy parkolóhelyekre szükség van, ahhoz kétség nem férhet. Úgy tűnik azonban, hogy az új parkolók száma városunk önkormányzati képviselői tevékenységének egyik teljesítmény elszámolási egységévé vált. A rajtaújvárosos ígéret, a Motyovszki - féle többszintes parkolóház még nem épült meg.

Duol.hu

Egy parkoló megépítése alapos munkát igényel, hacsak úgy odaszórunk némi murvát, abból nem lesz parkoló

Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

Nézzük meg a jogszabályozást, hogyan, miként lehet parkolót kiépíteni!

A szakemberek szerint alapos munkát igényel egy parkoló megépítése, és vallják, ha csak úgy odaszórunk a zöld területre némi kavicsot, abból nem lesz parkoló. Nem működik majd, nem lesz teherbírása, a gyom kinő alóla, esős időben tiszta sár lesz. 

Zöldterület parkolásra nem használható 

Egy település zöldfelületein közlekedni, parkolni, a felületekre ráhajtani tilos. (Persze nem általános megállapításokról beszélünk, mert a különböző önkormányzatok saját hatáskörben más döntést is hozhatnak.) Az viszont alapvetés, hogy a zöldterület közlekedésre, így paroklásra nem használható. Mindenesetre Dunaújvárosban nagyon sok helyen épp a zöld területek helyén létesültek murvás „parkolóhelyek”. 

Ezt is parkolónak hívják. Egy, vagy, kettő, vagy három?  Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

Új lakáshoz szilárd burkolatú kell 

A különböző ingatlanok rendeltetésszerű használatához szükséges parkolók elhelyezésének fontosabb szabályai: az ingatlanok használatához szükséges parkolók mennyiségét országos jogszabály (OTÉK) állapítja meg. Amennyiben új épület épül, vagy meglévő épületet átalakítanak, bővítenek, rendeltetését megváltoztatják, és az adott tevékenység miatt többlet parkolók elhelyezésére van szükség, akkor az adott tevékenység csak akkor engedélyezhető, ha a szükséges parkolók a rendelet szabályai szerinti elhelyezéséről gondoskodnak. Például, ha új üzlet, iroda, nyílik, meglévő épületben új lakást alakítanak ki, meglévő egységet kibővítenek, akkor többlet parkoló keletkezhet! 

A szükséges parkolókat lehetőség szerint a saját ingatlan területén kell kialakítani. 

Egy személygépkocsi elhelyezését kell biztosítani minden lakás után. Kereskedelmi, szolgáltató egység árusítóterének 0-100 négyzetméteréig minden megkezdett tíz négyzetméter, e fölött minden megkezdett húsz négyzetméter alapterülete után szükséges parkolóhelyet biztosítani. Szállás jellegű épület minden vendégszobája után, vendéglátó egység fogyasztóterének minden megkezdett öt négyzetméter alapterülete után (beleértve a terasz, kerthelyiség területét is.) Iroda, és egyéb önálló rendeltetési egységek huzamos tartózkodásra szolgáló helyiségeinek minden megkezdett húsz négyzetméter alapterülete után. 

Új ingatlan létesítése esetén - a szabályozás szerint - parkolót kell építeni. Ilyet. Ez rendben van. Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

Hogyan is kell egy parkolót megépíteni?  

A kérdés kérdéseket szül. Nézzük, mire kell gondolnunk egy parkoló létesítése előtt. Mekkora legyen a parkoló, miből legyen a burkolat, kell-e szegélykő vagy nem kell, milyen anyagból készüljön az ágyazat, milyen vastag legyen, kell-e világítás vagy nem kell, hová folyjon a csapadék? 

A murvás parkoló nem azonos a salakszórással 

A parkoló építése példájaként a legegyszerűbb burkolatot, a murvát választottuk. A precizfoldmunka.hu honlapon megismerhetjük a parkoló építésének a lényegét. 

„Először is kimérjük az adott területet, ahol dolgozni fogunk, és ahol a parkoló lesz. Majd ezt a területet az arra alkalmas munkagéppel elmunkáljunk, tehát létrehozunk egy egyenletes, nagyobb kő vagy kavics daraboktól mentes felszínt. Erre a felszínre egyenletesen, gyűrődés mentesen kiterítjük a geotextilt, illetve, ha szükséges rögzítjük azt, a megfelelő elemekkel. Miután a geotextilt kiterítettük, kiszórhatjuk a poros murvát a területre. Ezt a murva réteget egyenletesen dolgozzuk el, ne legyenek benne szint eltérések. Majd erre az alaposan elegyengetett durvább murva rétegre teríthetjük a díszmurvát körülbelül öt centiméter vastagságban. Ha nagyobb parkoló egységet alakítunk ki, célszerű egy időtálló, strapabíró, megfelelő anyagból készült szegélyt felhasználni. Ez a szegély megakadályozza, hogy a murva egy idő után elmozduljon, keretek között tartja mind a kettő murvaréteget, illetve a geotextil is kevésbé mozdul el. Ezt a szegélyt célszerű egy picit a talajszint alatt helyezni el, ne emelkedjen ki nagyon, körülbelül 5-10 centiméterre legyen a talajfelszín felett. 

Ezt is parkolónak építették. Mennyinek számolták be?  Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő
Helyre, tétre, befutóra. Az önkormányzat által gondozott terület ez is. Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

Parkolók nagyobb terhelés esetén 

Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a parkolásnál komolyabb terhelésekkel kell számolnunk (furgonok, teherautók). A schekulin.hu szerint: „Ilyenkor a következő rétegrendeket alkalmazhatjuk: amennyiben a terepviszonyok megkívánják az alsó réteget kavicsos jól tömöríthető töltőanyagból készítsük – töltőkavics, rostált kavics, kavicsos meddő, vörös kavics). A második az úgynevezett mechanikai stabilizációs réteg 15-25 centiméter vastagságban, ehhez nagyobb szemcseszerkezetű zúzott anyagot használjunk – aszfalt zúzalék vagy murva. A harmadik réteg, amelyet már fedő rétegnek is tekinthetünk, zúzó osztályozó technológiával előállított anyagokból készítsük. Az egyes rétegeket döngölőgéppel, lapvibrátorral, úthengerrel tudjuk a kívánt minőségre tömöríteni. Az így létrehozott út struktúra igény szerint szilárd burkolattal is ellátható beton, aszfalt, térkövek, betonlapok.” 

Az egyes parkolók esetében olajfogót is kiépítenek, mivel a járművek jelentős részéből parkolás alatt csöpög az olaj. Az olajfogó megakadályozza, hogy a csapadék belemossa a környezetünkbe az olajat. 

Az is tény, hogy egy parkoló építése nem olcsó mulatság. Egy cégtől kértünk árajánlatot, négy és fél milliónál kezdődik a költségvetés, szilárd burkolatú parkoló esetén.  

Városunk sajátosságai - 2-3 emeletes parkolóház

A 2-3 emeletes parkolóház egyedi kínálat volt a Római körút és a Fáy András utca közti nagy parkolóban, valamint a Domanovszky téren, a tetőn zöld felület kialakításával. - olvashattuk a körzet önkormányzati képviselői igérvényben. Ennek megvalósításának jeleit egyelőre nem fedeztük fel az elmúlt négy évben, igaz a választásokig még fél év van hátra, addig meg bármi lehet, meg annak az ellenkezője is. Ha már a tervezett "tetőn" nem is, de a felszínen beindult a zöldterületek "kisajátítása" helyén a murvás placcok kialakítása. (nem hívnánk ezeket parkolóknak, a definíciók fentebb olvashatók - a szerk.)

„A városvezetés a kezdetektől kiemelt témaként kezeli a parkolást Dunaújvárosban. – olvashattuk az önkormányzat hetilapjában. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az a számadat, hogy az elmúlt évek során 360 parkolóhellyel gazdagodott a város. A közelmúltban ehhez jött még 28 új hely a Rómain… Bízom benne, hogy a jövőben is tudunk majd fejleszteni, lesz több parkolónk, lesz több zöldfelületünk…” – tudhattuk meg a körzet képzett önkormányzati képviselőjétől.  

No, kérem ehhez csak annyit tennénk hozzá, a murvás parkolók bizony a füves területből vannak kialakítva. A parkolók létesítésével ugyanis a zöld területek nagyságát csökkentik, vagy fordítva, ha növelni akarjuk a zöldterület nagyságát, azt az épített terület kárára tehetjük. Számításaink szerint.  

 

(Forrás: kormanyhivatal.hu, val.hu) 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában