Szeptemberben szeretnének elindítani papír- és csomagolóipari képzést

2020.08.05. 07:00

Az a fő céljuk, hogy a fiatalok megtanulják a szakmájukat

Eredményes volt a Lorántffy középiskola vezetői feladatainak ellátására kiírt pályázat, az elkövetkezendő három évben Marczona Tamás lesz az intézmény igazgatója.

Molnár Emese

Fotó: LI

A Lorántffy Zsuzsanna Technikum és Kollégium vezetője korábban Pocsainé Varga Veronika volt, aki 2019 júliusától a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum főigazgatói posztjára kapott megbízatást. Ekkortól a Lóri vezetői feladatait az SZMSZ értelmében a szakmai igazgatóhelyettes, Marczona Tamás látta el. Időközben kiírták a pályázatot az igazgatói munkakörre, amelyet meg is nyert. A kinevezése apropóján beszélgettünk vele.

Marczona Tamás
Fotó: Laczkó Izabella/Dunaújvárosi Hírlap

Marczona Tamás alapszakmája szerint vegyészként, a műanyagiparban kezdte pályafutását. 1986-ban érkezett Dunaújvárosba, a helyi főiskolán tanult műszaki tanári szakon. Miután sikeresen lediplomázott, a Lorántffy középiskola akkori igazgatója felkérte, hogy az újonnan induló vegyész szakképzésen oktassa a fiatalokat. Az együttes munka azt eredményezte, hogy egy év után megkapta a szakhoz tartozó valamennyi gépészeti és műveleti laboratóriumi tantárgyat. A cél az volt, hogy minél jobban fejlesszék fel az oktatást ezen a területen.

1995-től igazgatóhelyettesként is segítette az intézmény működését, így az iskola vezetése nem volt teljesen ismeretlen számára. Több projektben is szerepet vállalt, de mint azt az igazgató kiemelte, az iskolában nagyon jó kollektíva dolgozik, kreatívak, innovatívak, lojálisak, és lehet rájuk számítani. Nélkülük el sem vállalta volna a vezetői feladatokat.

A Lorántffy képzési palettájának gerincét kezdetben a könnyűipari szakmák alkották. Idővel bővítették, és az iskola erősségévé vált az egészségügyi és a vegyész szakképzés is. Az igazgató arról is beszélt, hogy jól kialakított képzési profillal rendelkezik az iskola, az ide jelentkező diákok többsége tudatosan választja a Lorántffy iskolát, határozott elképzelésekkel, célirányosan jönnek szakmát tanulni. Az iskolában jelenleg mintegy háromszáz diák tanul nappali tagozaton, és kétszázan vesznek részt felnőttoktatásban.

Az intézményben nappali tagozaton háromszáz diák készül az életre
Fotó: Zsedrovits Enikő/Dunaújvárosi Hírlap

A szakképzés átalakulás alatt áll, az igazgató az új feladatokat, követelményeket beépítve fogalmazta meg elképzeléseit a pályázatában is. Városunkban a középiskolák képzési palettája igen széles, mindegyik iskolának megvan a maga területe, így a szakokat akkor lehetne bővíteni, ha nyílik egy rés a munkaerőpiacon, ha valami új igény jelentkezik. Ebben látott Marczona Tamás lehetőséget, és a tervek szerint szeptemberben elindítanák a papír- és csomagolóipari képzést. Felidézte, hogy körülbelül tíz éve nincs már ilyen képzés az országban, a Lorántffyban volt utoljára, és reméli, náluk fog beindulni elsőként. A helyi és környékbeli cégvezetőkkel már felvette ez ügyben a kapcsolatot, akik pozitívan álltak az elképzeléshez. Kidolgozták a tananyagot hozzá, jelenleg a képzés előkészítése zajlik, és először a felnőttoktatásban próbálnák ki.

Természetesen a régi hagyományok, a diákok által kedvelt programok kiemelt figyelmet kapnak a továbbiakban is, például a Lorántffy-hét, a szakmai napok. Rendkívül népszerű az a program, amikor a náluk végzett egykori diákokat visszahívják, és megosztják szakmai tapasztalataikat a jelenlegi tanulókkal.

– A mi célunk, hogy a fiatalok megtanulják a választott szakmát, és közben jól is érezzék magukat az iskolában eltöltött évek alatt – hangsúlyozta az igazgató.

A beszélgetés során szóba került természetesen az is, hogy hogyan álltak át a digitális munkarendre, miként élték meg a járványügyi helyzetet az oktatás során. Marczona Tamás elmondta, az eddigi igazgatóknak köszönhetően jól kiépített informatikai hálózattal rendelkezik az iskola, az interneten keresztül elérhetőek a tárhelyeik, felhő alapú tárhelyrendszer eddig is volt náluk. A centrumnak köszönhetően a pedagógusoknak saját laptopjaik vannak, így mindent összevetve két nap alatt sikerült átállniuk, ennyi kellett, hogy kiépüljön a netes kapcsolat a tanárokkal és a diákokkal. Körülbelül 25-30 számítógépet adtak ki olyan diákoknak, akiknek nem volt meg a szükséges eszköz a tanuláshoz. Azt tapasztalták, hogy a fiatalok egy része örült a digitális tanrendnek, mert így kevesebb idő alatt sikerült elsajátítani a tananyagot. A másik fele viszont igényli, hogy a képzés során fizikailag is jelen legyen a tanár, és segítsen, ha elakadnak egy-egy résznél. Pozitívum volt a rendkívüli tanítás alatt a mentorálórendszer, amikor is az interneten keresztül korrepetálták a tanárok a fiatalokat. Ezt megtartanák a későbbiekben is. Mint azt az igazgató hozzátette, bár felkészültek, és nem is jelentene akadályt, ha szeptemberben még mindig a digitális munkarend szerint kellene oktatni, de nem örülnének neki, ugyanis nemcsak hogy hiányoztak, de egy kicsit nyomasztó is volt az iskola épülete a diákok nélkül.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában