2019.11.21. 14:00
Figyelni kell, fő az óvatosság az átjáróban!
Sajnos gyakoriak a balesetek a vasúti átjárókban. Környékünkön sincs ez másként. Októberben a Baracs–Nagyvenyim kereszteződésben volt halálos baleset, most kedden ugyanitt személygépkocsi egy szerelvénnyel ütközött. Szerencsére ezúttal nem történt személyi sérülés.
Fotó: ZSEDROVITS ENIKO
Szakértők szerint a vasúti szerencsétlenségeknek gyakori oka, hogy a közlekedők körültekintés nélkül mennek be az átjárókba. A vonatok féktávolsága száz méterekben mérhetőek, ezért a sofőröknek esélyük sincs a súlyos sérülés kivédésére. Hogyan lehetnének elkerülhetőek a balesetek? A vasúti átjáróban és közvetlenül előtte előzni tilos! A vasúti átjárón csak folyamatosan, megállás nélkül, legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a teljes sorompó mindkét sorompórúdja nyitott, a fényjelző vagy hangjelző berendezés jelzést nem ad, illetve a fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad. (Az, hogy fehéren villog a lámpa a vasúti átjárónál, nem azt jelenti, hogy át lehet menni a síneken, a fehér villogás csupán azt jelzi, a berendezés működik.)
Ha nincs semmilyen jelzés, a berendezés nem működik! Ekkor meg kell állni a vasúti átjáró előtt, és csak azután tovább haladni, ha meggyőződtünk arról, nem jön vonat.
Fontos, hogy a sorompó megmozdulása esetén azonnal meg kell tudni állni előtte. Ezért nem szabad 90 km/órával haladni a sínek előtt, mert ilyen tempónál biztosan nem tudunk időben megállni.
De milyen szabályok érvényesek a mozdonyvezetőkre? Az biztos, ha a sorompónál üzemzavar áll fenn, a vonat számára 15 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. Ezenkívül pedig a pályára, vagy a szerelvényre megállapított sebességgel haladhatnak át az átjárón.
Korábban kötelező volt hangjelzést adnia a mozdonyvezetőnek, mikor megközelítette az átjárót, ma már nem előírás, egyéni belátásra van bízva. Ami a lényeg: a vasúti kereszteződés nem játék, nagyon óvatosnak kell lenni!