új trendek

2019.03.06. 16:00

Közösségi média: áldás vagy sokkal inkább átok?

A 21. századra már teljesen elterjedt az okostelefonok használata a nyugdíjasoktól kezdve egészen a 3-4 évesekig.

Vincze-Hajnal Blanka 9. Pannon Oktatási Központ

Okoseszközeinket olyan szintű intelligenciával ruházták fel a különböző cégek szakemberei, hogy csodálom, még nem vették át a hatalmat felettünk (bár ki tudja, lehet a távoli jövőben ez is megtörténhet, de inkább lekopogom). A technika fejlődésével együtt járt a social media, magyarul a közösségi média megjelenése is. Kezdetekben az első oldal, az iWiW hódított teret 2002-ben, majd sorra jött a Myvip, 2004-ben a Facebook, majd az Instagram, Snapchat, és a különböző applikációk, játékok, amelyek hatalmas változást gyakoroltak, és még mindig gyakorolnak az emberekre, illetve a legbefolyásolhatóbb korosztályra, a gyerekekre.

Nagy részük bele van „szerelmesedve” a különböző oldalak görgetésébe, az új trendek, internetes hírességek követésébe. Ezért van hatalmas felelőssége annak a sok embernek, akiknek gyakorlatilag a munkájává vált legalább napi 5 kép posztolása a mindennapjaikról. Akiknek ezrek látják tartalmaikat, többek követik őket országszerte.

Mint minden, ez is elfordulhat pozitív és negatív irányba is. Például gyakran szoktam látni olyan oldalakat, amelyek jótékonykodásról, menhelyről való állatbefogadásról, különböző izgalmas programokról osztanak meg információkat, képeket. Van, amikor ösztönzik követőiket az adakozásra, vagy a sportolásra jó célok érdekében. Továbbá vannak hasznos blogok és cikkek is, amelyek érdekességeket, híreket, ezerféle receptet posztolnak az emberek számára (persze utóbbi megtalálható az elképzelhető összes allergén mentes módon is).

Viszont a közösségi oldalakra regisztrálók gyakran (nem minden esetben) hamis képeket, dolgokat közvetítenek a felnövekvő generáció felé. A tinédzserek teljesen a hatásuk alá kerülnek, elhiszik, hogy az egyetlen létező dolog ez a tökéletesség, amit látnak az interneten nap mint nap. Ezt másolva egy valótlan képet kezdenek kialakítani magukról, elkezdenek félni a társadalom elítélésétől, attól, hogy senki nem fogja őket elismerni a hibáikkal együtt, késztetést éreznek álarc mögé bújni. Olyanná akarnak válni mint az emberek a tökéletesen beállított képeken. Elkezdik elhanyagolni teendőiket, elfelejtenek kommunikálni szemtől szemben, teljesen elmerülnek a virtuális világban. A szempontjaimat megfigyelve, összességében még mindig nem tudtam eldönteni, hogy a közösségi média létrejötte az emberek számára egy áldás vagy átok volt-e...csak remélni tudom, hogy megtaláljuk az igazi helyét életünkben, és inkább áldás lesz...

Vezető képünk illusztráció.

Ezek is érdekelhetik