2023.09.26. 14:00
Útmutató, hogy ősszel is jó sofőrök legyünk
Elérkezett az ősz, így nemsokára szeszélyes időjárási tényezőkkel kell számolniuk az autósoknak. A ködös, csapadékos idő beköszöntével a látási viszonyok rosszabbodnak, az utak csúszósabbá válnak, így fokozott figyelemmel kell lennünk az utakon. Az őszi vezetésről Kiss Sándor gépjárművezető-szakoktatóval beszélgettünk.
Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő
A biztonságos közlekedés érdekében számos fontos dologra oda kell figyelnünk autóvezetés közben. Gépjárművünk világítása, a sebesség gondos megválasztása mind alapvető az esős, ködös időben történő vezetésnél. Az őszi ködfátyol kifejezetten veszélyes, hiszen ekkor rendkívül korlátozottak a látási viszonyok. Ilyenkor kötelező megfelelő világítást kapcsolni, ami ebben az esetben a ködfényszóró (elöl) és a ködfénylámpa (hátul) felkapcsolását jelenti. Ezek erősebbek, mint az alaphelyzetben alkalmazott helyzetjelző világítás, emiatt azonban ha mögénk ér egy másik autós, a ködfénylámpát ki kell kapcsolni – jegyezte meg a szakoktató. Ezenkívül esőben, hóban, azaz egyéb, látást korlátozó időjárás esetén is kell, valamint szükség van a tompított fényszóró bekapcsolására, ekkor tehát nem elég az alapesetben elfogadott nappali menetfény használata.
Köd esetén nem csak megfelelő világítással kell közlekednünk, de sokszor sebességünket is csökkentenünk kell a látóhatárhoz igazodva. Az oktató elmondása szerint a látási és forgalmi viszonyoknak megfelelő sebesség nem lehet több, mint az abszolút sebesség, így ekkor a környezetünkhöz igazodva kell haladnunk, miközben ügyelünk saját és mások biztonságára. Amint egyre inkább a csapadékos idő dominál majd, számítani kell arra is, hogy a nyálkás, csúszós utak szintén megnehezítik az autósok helyzetét. A szakoktató elmondása szerint az eső kezdetekor a legcsúszósabbak az utak, ekkor ügyesebben kell manőverezni, ismerve a fékezés helyes használatát. Az ABS (blokkolásgátló fékrendszer) nélküli autók esetében csúszás esetén vissza kell engedni a fékerőből, az ezzel a rendszerrel felszerelt járművek esetében azonban az úgynevezett satufékezés ajánlott, hiszen itt a blokkolásgátló nem engedi, hogy erős fékezésnél autónk megcsússzon.
A modernebb autókban megtalálható különféle aktív biztonsági rendszerek (ABS, ASR, ESP) egyébként mind a biztonságosabb közlekedést teszik lehetővé. Az extrém vagy szokatlan közlekedési helyzeteket ettől függetlenül tudnia kell kezelni a volán mögött ülő személynek, ám ha nem rendelkezik autónk ilyesfajta „segítséggel”, még fontosabb, hogy elsajátítsuk a szükséges ismereteket. Ilyen célból vezetéstechnikai tréningek is léteznek azoknak, akik uralni szeretnék autóikat, és céljuk, hogy magabiztosan tudjanak cselekedni egy váratlan szituáció során. Az autót vezető személyeknek ugyanis a feltételes reflexeket kell alkalmazniuk az utakon, ehhez pedig a tapasztalat és a gyakorlás elengedhetetlen.