Uniuduna

2022.04.09. 17:00

Könyvbemutató a Dunaújvárosi Egyetemen

Az „Elektromobilitás és társadalom” című kötet a Dunaújvárosi Egyetem Társadalomtudományi Intézete Elektromobilitás kutatócsoportjának és külföldi kutatóknak a munkája, amely 2019-ben alakult meg a kötet szerzőinek, szerkesztőinek és lektorának a részvételével.

Az eseményen részt vett Dr. Balázs László oktatási rektorhelyettes, a kötet főszerkesztője; Dr. Keszi-Szeremlei Andrea, a Társadalomtudományi Intézet igazgatója, a könyv lektora, továbbá a kötet szerzői közül Dr. Falus Orsolya, a Társadalomtudományi Intézet egyetemi docense és Kovács Szilvia, a Társadalomtudományi Intézet egyetemi tanársegédje és moderátorként Dr. Pandur Petra egyetemi adjunktus.

A kötet relevanciája a téma aktualitásán túl abban is rejlik, hogy nagy hangsúlyt fektet az elektromobilitás Dunaújváros térségében történő megjelenésre, elterjedésére.

A kiadvány tematikailag két nagyobb egységre osztható. Az első részben hazai tanulmányok alapján vizsgálja az elektromobilitás kérdéskörét, átfogó alapismereteket nyújtva a témában. A záró modul nemzetközi, angol nyelvű kutatásokról értekezik, jogi szabályozásokat tár fel, és összehasonlító elemzéseket végez. A kötet létrejöttét segítő kutatásnak fontos részét képezte az össztársadalom attitűdjének és benyomásainak felmérése az elektromobilitás témakörével kapcsolatban. – fejtette ki Dr. Balázs László a köszöntőjét követően.

Kovács Szilviától megtudhattuk, hogy az említett kérdéskör iránt sokan érdeklődnek, arról sokan rendelkeznek alapvető ismeretekkel, ugyanakkor tisztában vannak azzal is, hogy a tudásuk valószínűleg elavult. Fény derült még arra is, hogy a nők kevésbé érzik magukat megszólítva, pedig a vásárlás során mint szülők és döntéshozók az érdekelt közösség szerves részét képzik. Ezzel szemben a férfiak az állami támogatások nem kielégítő ösztönzési minőségére reagáltak kritikusan. E területen ugyanis nem történhet fejlesztés és vásárlás az állam nélkül, hiszen az ingyenes parkolást, a buszsáv használatát és az egyes útdíjkedvezményeket önkormányzati szinten tehetik lehetővé a zöld rendszámmal rendelkező gépjárművek számára. A legnagyobb akadály a mindennapi felhasználók számára a vásárlást illetően az információhiány, sokan úgy vélik, hogy az e-autók az áruk miatt elérhetetlenek a nagyközönség számára. Egyéb visszatartó tényezőként szolgálnak továbbá a technológiával, a biztonsággal, az üzemeltetéssel, a szervizzel és az infrastruktúrával kapcsolatban felvetődő hiedelmek.

Az eseményen ezt követően Dr. Falus Orsolya vette át a szót, aki jogi perspektívából közelítette meg az elektromobilitás jelenségét, a nemzetközi színtéren végzett összehasonlító elemzések ismertetése során. Elmondta, hogy Magyarország és Törökország fejlettségi szintje a területen igen eltérő, köszönhetően a szakemberek hiányának, a telekommunikáció fejlettségének és az Európai Uniós tagságnak. Az okosváros fogalma nem csak az elektromos gépjárműveket foglalja magában, hanem sok mást is, ekképpen a zöld buszok, telekommunikációs hálózatok egymással összekapcsolódó rendszereit, amelyek jelentősen megkönnyítik a felhasználók helyzetét például azzal, hogy csökkentik a várakozási időt a hivatalos szerveknél, vagy figyelmeztetnek a városokban lévő torlódásokra. A jelenlegi büntetőjogi rendeletek alapján az egyént mint vezetőt terheli a felelősség egy közúti baleset esetén, mivel tudatosságot feltételeznek, és elvárják a kontrollt a vezető részéről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában