Ne szennyezzük a levegőt!

2019.09.30. 07:00

EWAVE eMobility Show három napon keresztül a Városháza téren

Három napon keresztül – az országban először – testközelből csodálhatta meg mindenki, aki egy kicsit is nyitott a témára, az elektromos autózás eszközeit, kiszolgálóegységeit a Városháza téren a hét végén.

Balla Tibor

Fotó: Laczkó Izabella / Dunaújvárosi Hírlap

Hogy miért éppen nálunk indult útjára az évenként más és más városokban turnézó EWAVE eMobility Show? Mert a Modern Városok Program keretében Dunaújváros egy elektromobilitási mintarégió létrehozására kapott támogatást a kormánytól. Az úgynevezett Smart City (Okos város) koncepció is ehhez illeszkedve foglalja keretbe a legfontosabb feladatokat. Az első és legfontosabb lépés ebben a környezetbarát tudatformálás, hogy tisztában legyünk az elektromobilitás jelentőségével. Ennek a rendezvénynek pedig kiemelt célja volt, hogy ne csak tudományos mélységű leírásokból ismerhesse meg a város lakossága az elektromos autózást, de megnézhesse, megtapogathassa, akár ki is próbálhassa annak futurisztikus eszközeit, amik bár a jövőt idézik, de már a ma embere számára is elérhetőek. Igaz, most még csak meglehetősen drágán. Ahhoz pedig, hogy az elérhető árkategóriába kerülhessenek, éppen arra van szükség, hogy megismerjék, és minél többen a hétköznapokban használják azokat.

Új korszak kezdődött a közúti közlekedésben

Az elektromos járművek mára már megtörték a belső égésű motorok egyeduralmát, ám az új környezetbarát technológiák számos új kérdést is felvetnek. Napjainkban, körülöttünk alakul ki, hogy az elektromobilitás, vagy rövidítve e-mobilitás milyen változásokat hoz az egyéni és közösségi szinten a hétköznapokban, hogy az elektromos autók, autóbuszok, rollerek, kerékpárok, mopedek, furgonok és teherautók miképpen szabják új minta szerint át az olyan települések arcát, mint akár Dunaújváros. Az elektromos járművek elterjedésével a távolsági, a városi és az elővárosi közlekedés is erőteljesen formálódik, nem beszélve a közösségi eszközök, mint az úgynevezett Car sharing (autó megosztó) vállalkozások szaporodásáról, vagy a Budapesten már a hétköznapok részét képező, ugyancsak közösségi megosztáson alapuló kerékpár, elektromos robogó, vagy elektromos roller bérlése nyitotta lehetőségekről. Persze még nagyon sok a nyitott kérdés ezen a területen. Nem tudhatjuk egyelőre (a régebb óta működő külföldi példák ellenére sem), hogy a mobilitási szokások változása miként befolyásolja a jelenlegi intenzív közterület- és úthasználatot, hogy az intenzív fejlesztéseknek köszönhetően milyen lesz a töltőhálózat, pláne, hogy milyen alapú és módú lesz az elszámolás.

 

A közlekedés az egyik legfőbb károsanyag-kibocsátó világszerte, ez alól természetesen Magyarország sem kivétel. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának körülbelül a 17 százalékáért ez a szektor a felelős, a legszámottevőbb kibocsátási forrást a közúti közlekedés jelenti a maga 90 százalékos részesedésével. Lényegében ennek vethet véget a zéró emisszióval (kibocsátással) működő elektromos közlekedés. Különösen fontos ez egy olyan településen, mint Dunaújváros, ahol az ipari tevékenység miatt egyébként is terhelt a levegőminőség. Ezt ismerte fel a városvezetés, és indítja el a mintaprojektet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában