Z generáció

2018.07.04. 10:00

„Z”abolátlan, „z”aklatott nemzedék

Más nyelvet beszélnek, különös értékrendjük van, és két különböző világban élnek, amelynek határait napi rutinjukkal gond nélkül összemossák. Nehezen ingerelhetők, csak saját választott közegük hathat rájuk, az viszont szélsőségesen. Nyomkodják a telefont, korlátlan netükkel követik a teljesítmény nélküli, de jelentős anyagi javakat felhalmozó celebisteneiket, vadásszák a like-okat és mindig van legalább öt olvasatlan üzenetük. De miért a digitális köldökzsinór táplálja a információs társadalom szülötteit?

Tóth Alexandra

A közösségi média és az állandó online lét nem az esszen­ciája, hanem a következménye annak, ami a Z generációt, azaz az 1995 és 2010 között született fiatalokat jelenti. Ők azok az úgynevezett 5 perces gyerekek, azaz a szüleik átlagosan napi 5 percet beszélgetnek velük. Az öt perc pedig rendszerint kimerül abban, hogy megkérdezik tőlük, mi újság az iskolában, erre pedig automatikusan és minden kétséget kizáróan érkezik a válasz: semmi. Mert – Zacher doki után szabadon – mind tudjuk, hogy a magyar iskolákban főleg semmi történik. És akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy e mögött a semmi mögött valóban az van-e, hogy a gyerek nem akar a szüleivel beszélgetni, és inkább csípőből lerázza anyut és aput, vagy az, hogy anyunak és apunak egyszerűen ennyi van a batyujában, ez az öt perc, amit egy-két klisés kérdéssel ki lehet tölteni, majd lehet menni tovább szorongani, aztán meg bosszankodni, hogy ez a nyavalyás gyerek, hát ezzel csak a baj van, és a tetejében pedig állandóan csak a telefonját nyomkodja.

Mutasd a szelfid, megmondom, ki vagy!

Csinosak, jókedvűek, amit nem lehet nem megörökíteni. Fotó: Pixabay

Bár én a kései Y-ok táborát erősítem, mindig is roppant kínosnak találtam önmagunk fotózását, és nem is értettem, miért van arra szükség, hogy egy teljesen aránytalan képet készítsünk magunkról, bármi is legyen az ok. A Z generáció pedig azt nem érti, hogy minek kérjük meg a járókelőt, hogy fotózzon le minket a tihanyi apátság előtt, amikor van szelfikamera is a telefonunkon. A probléma egyébként összetettebb annál, mint egy generációs szakadék áthidalása észérvekkel. Egyszerűen nem lehet anélkül funkcionálni, hogy folyamatosan megörökítenénk életünk legjobb pillanatait. Pontosabban lehet, de akkor kiszorulunk a peremre, és az elsöprő magány még nagyobb úr lesz az egyébként is lézengő lelkeken. A szelfi egyrészt megmutatja, hol vagyunk, mit csinálunk és milyen jó nekünk, másrészt és mindenekelőtt azt, hogy egyáltalán vagyunk. A feltöltött képekre lájkokat várunk, ezzel visszaigazolást nyer az, hogy szépek, csinosak, trendik vagyunk. És mi van, ha megkérdezzük erről egy szelfi készítőjét? Biztosan letagadja majd. Ez az a generáció, aki a legkevésbé becsüli meg önmagát, akinek mások visszajelzése kell ahhoz, hogy meglássák magukban az értéket, hogy pozicionálják magukat. Mert a Z generáció önmagát képtelen is értelmezni anélkül a kontextus nélkül, amibe magukat helyezik, és amiben az ő sztárjaik mozognak. Egyedül ugyanis végtelenül szomorúak.

Globális világ gyermekei

Emlékszünk arra, hogy milyen értéke volt az információknak, hogy mennyire nehezen jutottunk hozzájuk, és mennyi izgalmat jelentett a világ felfedezése? A Z-k viszont már abba a globális világba születtek bele, amikor nem kell semmilyen újdonságra várni, minden és mindenki elérhető számukra bármikor, egy kattintás árán. Ez pedig pont az információk értéktelenedéséhez vezet, ahhoz, hogy 2 másodpercet görgessük a Face­book kezdőlapját, majd ezt öt perc múlva megismételjük, hogy miközben filmet nézünk, tudjuk a barátaink instagramját nézegetni és még beszélni is a mellettünk ülő párunkkal, aki minden bizonnyal ugyanezt teszi. Iszonyat módon megoszlik a Z-k figyelme, ugyanakkor iszonyatosan felületesek is.

Látszólag együtt vannak, de mégis fényévekre egymástól, egy virtuális világba menekülnek beszélgetés helyett. Fotó: Pixabay

Ezeknek még szívük sincs

Dehogynem. Bár mondják, hogy a passzívnak, érdektelennek tűnő, kis felnőttet játszó, telefonnyomkodó fiatalok teljesen érzéketlenek, ezt csak a felszínen kapirgálva jelenthetjük ki. Mélyebben megvizsgálva őket inkább azt mondjuk, nehéz rájuk hatni. Óriási nyomás van rajtuk: gyermeknek lenni játék nélkül, szülői példát követni szülők nélkül, hiteles példaképet választani valódi példaképek nélkül, feldolgozni a rájuk zúduló, szűretlen információtömeget stabil elvek nélkül, és felvenni az érvényesülési versenyt a kortársakkal. Félnek, szeretethiányosak, utat keresnek és rettegnek a magánytól, ráadásul egy teljesen más nyelvet beszélnek. A felnőttek pedig kétségbeesetten keresik az utat feléjük, és kiragadnak olyan kliséket ebből a „z”űrös és „z”aklatott világból, amik csak még inkább elmélyítik a bődületes szakadékot a generációk között. Mert ezeknek a fiataloknak az élete messze túlmutat azon, hogy hashtag­királyság.

Anya és fia közös szabadidejének eltöltése – nem ritka látvány. Fotó: Pixabay

Z mint munkaerő

Mi lesz a munkaerőpiacon azokkal a fiatalokkal, akiknek még az oktatása sem korszerű és megoldott? Mindig elgondolkodom azon, hogy mi játszódhat le egy harmadikos fejében, amikor óra előtt gyorsan elsuvasztja táskája mélyére az okostelefont, és kilép ask.fm-ről, majd öt perc múlva már a tanárnő felszólítására hangosan olvas pár sort egy 1950-ben íródott meséből, aminek nem csak a szövegezése, hanem az egész megjelenített világa rém idegen számára, és korántsem azért vannak megértési nehézségei, mert buta a gyerek. Érzékenyíteni próbáljuk a legifjabbakat az X-ek módszereivel, ami már a késői Y-oknál is bajosan működött, aztán elvárjuk a teljes értékű felnőttet a munkahelyen. A Z-k viszont a munka világában is egészen máshogy teljesítenek. Céljuk a magas fizetés és az önmegvalósítás, nehezen tűrik az egzakt feladatokat, a határidőket és kijelenthetjük, hogy nem lojálisak. Harminc, negyven évvel ezelőtt még akkor is maradtak a munkahelyükön a dolgozók, ha akadt jobb lehetőség, a Z-k azonban gondolkodás nélkül váltanak, ha magasabb összeg vagy több kibontakozási, karrierlehetőség kecsegteti őket. A stabil háttér nem a lételemük, de a megváltozott értékrendért nem is hibáztathatók. Nyilvánvaló, hogy egy olyan rendszerbe születve, ahol a legtöbb ember nem tud megélni egyedül, fontos a fizetés, és az is, hogy megvalósítsák álmaikat abban a világban, ahol mindenkinek kötelezően valamilyennek kell lennie.

Arra, hogy hogyan is kezeljük ezt a zűrös nemzedéket, Sas István képletével átfogóan tudunk válaszolni. ABCD lehetőségünk van, többszörös választási lehetőséggel. A mint adni: élményt, szórakozást, tartalmat. B mint bevonás. C mint célozni és D mint dicsérni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában