2018.12.08. 14:00
Mire figyeljünk? – tudnivalók az internetes vásárlásról
A karácsonyt megelőző hónap a vásárlók szempontjából az év legfontosabb időszaka, amikor a karácsonyfa alá szánt ajándékok beszerzésre kerülnek. Annak érdekében, hogy az ünnepek előtti vásárlás örömmel és ne bosszúsággal járjon, érdemes megfontolni az alábbi tanácsokat.
Forrás: Shutterstock.com
Fotó: Antonio Guillem
Minden vásárlás – hagyományos bolti és online – előtt célszerű az üzletek, webáruházak kínálatának összehasonlítása. Ennek során a választék felmérése és az árak összehasonlítása mellett célszerű a vásárlás egyéb feltételeit is áttekinteni.
A vételár mellett azt is célszerű figyelembe venni, hogy a termék mellett utólagos terméktámogatásra pl.: szerviz, alkatrész is szükség lehet. Az igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben a hazaihoz képest hosszadalmasabb és nehézkesebb lehet.
Célszerű alaposan áttekinteni a webáruház elérhetőségi adatait is. E azért fontos, mert itt láthatja a vásárló, hogy hazai webáruháztól rendel-e, ugyanis csupán a magyar nyelvű honlap és a „.hu” végződés nem garantálja ezt.
A vásárlás kapcsán indokolt a szállítási feltételek, fizetési módok gondos kiválasztása. A szállítási feltételek, díjak esetében kiemelést érdemel, hogy főleg alacsonyabb árú termékek esetén a szállítási díj magas is lehet.
A szállítási időt a webáruház határozza meg (a raktárkészlet, a logisztikai partnerével kötött szerződése és egyéb szempontok alapján). Amennyiben késik egy termék, az nemcsak a szállítást végző cég hibája lehet, a szállító cég ugyanis csak közvetít a két fél között, ő akkor tudja megkezdeni a kézbesítést, amikor megkapja a küldeményt. A karácsonyi forgalomban a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet. Ezzel szemben az Európai Unióból jellemzően 1-2 hét, Magyarországon pedig pár nap, de ahogy közeledik a karácsony, úgy nyúlhat a szállítási idő a webáruházak és a logisztikai vállalkozások egyre nagyobb leterheltsége miatt.
A webáruházak által vállalt szállítási idők tekintetében általában minél távolabbi székhelyű online kereskedőtől rendelünk, annál hosszabb a szállítási idő. A távol-keleti webáruházakban, illetve nemzetközi online piactereken szállítás tekintetében az alábbi lehetőségekkel találkozhatunk. Amennyiben a kereskedő ingyenes kiszállítást vállal, – ezt a „free shipping” jelenti – akkor a vevőnek általában nincs választási lehetősége a szállítási mód tekintetében. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a küldemény normál postai forgalomban érkezik meg a kézbesítési címre. Ez esetben a Magyarországra szállítás ideje 20-30 napot, illetve a decemberi csúcsidőszakban akár az egy hónapot is meghaladhatja. A várható kiszállítási időt angolul az „estimated delivery time” jelöli.
Külföldi megrendelés esetén ajánlott többlet szolgáltatásként nyomkövetést kérni, így naprakészen követhető a csomag útja. A postai forgalomban használatos nyomkövetési számsor 13 karakterből áll, amelynek első két karaktere mássalhangzó, ezt követi 9 szám és az országkód, vagy 11 szám, attól függően, hogy külföldről érkezik, avagy belföldi a csomag. Amennyiben ezektől eltérő a nyomkövetési jelzőszám, akkor az nem postai azonosító, hanem általában a megbízott szállítmányozó technikai azonosítója, amely nem ad pontos státuszt arra vonatkozóan, hogy ténylegesen hol jár a termék. Gyakran előfordul, hogy a webáruház által felkínált nem postai nyomkövető jóval korábban jelzi a termék megérkezését az országba, mint az valójában megtörtént volna. Ingyenes szállításnál nem követhető nyomon a termék útja Magyarországig, és így nem is kiszámítható az érkezése.
Az Európai Unión kívülről érkező, online rendelt termék adó- és vámköteles lehet. 22 euró értékig adó- és vámmentes, 22 euró és 150 euró érték között áfát kell fizetni, 150 euró felett pedig áfát és vámot is. A vámhatóság azonban az érték megjelölés nélkül érkező küldeményekre is elrendelhet vámvizsgálatot, illetve akkor is kerülhet vámeljárás alá egy termék, ha vámellenőrzés szerint gyanús, hogy a 22 euró alatti értékmegjelölés ellenére nagyobb értékű küldemény van a csomagban.
Ha a küldeményt vámkezeltetni kell, a Magyar Posta felveszi a kapcsolatot a címzettel (emailben és levélben is). Az ügyfél kérheti a vámeljárás lefolytatását erre jogosult szolgáltatótól és a Magyar Postától is. A vámeljárás díjköteles szolgáltatás.
Fontos tudni, hogy mi rendelhető és mi tilos. Tilos például védett állatokból készült termékeket, hamisított termékeket rendelni, vásárolni, vagy engedély nélkül gyógyszert behozatni.
Fontos megjegyezni, hogy a Magyar Posta 2017. január 1-jétől a közönséges levélként érkező bejövő nemzetközi árutartalmú küldeményeket, amelyek alakjuk miatt nem férnek be a levélszekrénybe (méretük meghaladja a 32,4 x 22,9 x 2,4 cm-t) nem köteles háznál kézbesíteni, ilyenkor a postás értesítőt dob be a postaládába, amelyen jelzi, hogy a küldemény hol és mikor vehető át. A bejövő nemzetközi árutartalmú közönséges levelek a külföldi webáruházból olcsón vagy ingyenes szállítással rendelt termékeket tartalmazzák.
Belföldi csomagfeladás esetén a megfelelő csomagolás a feladó felelőssége. A csomagok általában egy több lépcsőből álló logisztikai folyamaton, azaz több átrakodási ponton mennek át, így azok sértetlenségét a megfelelő, szakszerű csomagolás biztosíthatja. Az alábbi linken hasznos információkat találhat erről: https://www.posta.hu/csomagolasi_utmutato.
Több olyan termék van, amelyet tilos postán feladni, vagy nem javasolt, illetve csak meghatározott szabályok betartása mellett lehetséges. Tilos veszélyes árukat, vegyi anyagokat csomagban feladni. Nem javasolt a romlandó (például élelmiszer) vagy folyékony termékek csomagban történő feladása sem, hiszen a szállítás és kézbesítés folyamán nem garantált a megfelelő hőmérséklet sem. A részletes feladási feltételek, illetve tiltások az alábbi linken érhetők el: https://www.posta.hu/static/internet/download/PASZF_ASZF03_1_es_fuggelek.pdf
Ahhoz, hogy a házhoz kézbesítés sikeres legyen, pontos címzés szükséges, a címhelyen (lakóhelyen) pedig az utca házszám legyen feltüntetve illetve legyen levélszekrény, amelyen szerepel a címzett neve. Ha albérletben lakik valaki, azt is fel kell tüntetni, mert a kézbesítés a címhelyen a címzett neve alapján történik, így ha a fent felsorolt feltételek közül valamelyik hiányzik, a kézbesítés sikertelen lesz. Szintén fontos tudni, hogy a könyvelt, azaz átvételi elismervény aláírása után átadható küldeményt a postás csak a címzettnek, vagy a címhelyen tartózkodó közvetlen rokonának vagy meghatalmazottnak adhatja át. Amennyiben online rendeltek terméket, érdemes a rendelésnél megadni a telefonszámot is, hogy a csomagkézbesítő értesíteni tudja a címzettet.
Gyakori, hogy a házhoz kézbesítést nem a lakó-, hanem a munkahelyre kéri a megrendelő. Ebben az esetben nemcsak a megrendelő magánszemély nevét, hanem a vállalat nevét és irodaház esetén a pontos címét (épület, emelet) is érdemes feltüntetni. Ennek hiányában a kézbesítő nem tudja beazonosítani a címzettet, így a kézbesítés sikertelen lesz.
Egyes webáruházak a kiszállítási mód tekintetében többféle választási lehetőséget biztosítanak a vevők részére, feltüntetve az átvételi lehetőségeket (házhoz szállítás, személyes átvétel valamely fixponton) illetve a szolgáltatót (posta, nemzetközileg ismert futárcégek), valamint a várható kiszállítási időt és a választás szerinti szállítási díjat. Ez utóbbi tényező tekintetében megjegyzendő, hogy a nemzetközileg ismert futárcégek díjai magasak, meghaladhatják a megrendelt termék árát is.
A fizetési módok tekintetében általában számos lehetőség közül választhatnak a vásárlók pl.: utánvétes fizetés, előreutalás, online fizetési oldalak használata. A legbiztonságosabb fizetési mód az utánvét.
Érdemes vásárlás előtt megtekinteni biztosít-e olyan szolgáltatást a webáruház vagy annak szállítópartnere (futárcég), ami lehetőséget ad arra, hogy a vásárló a csomag kézbesítésekor kinyithassa a csomagot és megnézhesse a terméket. Bár ez adott esetben többletköltséggel járhat, a webáruház kiválasztásával dönthetünk arról, hogy csak ilyen szolgáltatást veszünk igénybe, és ebben az esetben a webáruház így rendeli meg a szolgáltatást a futárcégtől.
Tekintettel arra, hogy az e-kereskedelemben a terméket a vásárlás előtt nincs lehetőség ténylegesen megvizsgálni, illetve megtekinteni, a vásárlástól történő indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Erre a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartamban is lehetőség van. Emellett a termék átvételétől számított 14 napja van a vásárlónak, hogy meggondolja magát, azaz éljen az elállási joggal. Az elállási jog tehát alkalmas annak a problémának a kezelésére is, hogy ha nem az a termék érkezett meg, amelyet megrendelt a vásárló, vagy ha a rendeléskor vállalt szállítási határidő nem teljesült.
Az interneten történő vásárlás előtti hatékony tájékozódást segíti a http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/ honlapon elérhető adatbázis. Az adatbázis az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tartalmazza azt is, ha a vállalkozás teljesítette a határozatban foglaltakat és így fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működik.
Online vásárlás esetén néhány kattintással és tudatos döntések meghozatalával sok későbbi problémát meg lehet előzni. Amennyiben a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez fordulhat. A vásárlók igénybe vehetik az online vitarendezési eljárást is az ec.europa.eu/odr honlapon. Az uniós országból való rendelés során felmerült panaszok megoldásában az Innovációs és Technológiai Minisztériumon belül működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) tud érdemi, ingyenes segítséget nyújtani.