2012.06.06. 06:42
A Duna befolyása: gazdaságunknak is fontos a hajózás!
Dunaújváros - Nyolc ország kilenc dunai kikötőjében vizsgálják a fejlesztés lehetőségeit a szakemberek. Az unió kétmillió eurót fordít a korszerűsítés előkészítésére.
Folytatódott a dunaújvárosi kikötő felmérése a város alatti öbölben: az unió szakemberei magyar társaik segítségével nem csak a meglévő kapacitásokat, hanem a fejlesztési lehetőségeket is számba vették a DaHar, azaz az unió belvízi kikötőinek fejlesztési programja keretében. A felmérés három évig tart. Versenytársai is egymásnak a dunai kikötők, de függenek is egymástól: ez a felismerés irányítja a városunk vezette uniós fejlesztési programot.
Az unió fő folyója
Dunaújváros vezeti azt az uniós programot, amelynek során a belvízi kikötőkhöz kapcsolódó logisztikai fejlesztéseket tervezik és bonyolítják le nyolc ország szakemberei. Ausztria, Belgium, Bulgária, Magyarország, Románia, Szlovákia, Horvátország és Szerbia vesz részt a programban, amihez kilenc dunai kikötőt választottak ki a döntéshozók.
Az EU kétmillió euróval finanszírozza a logisztikai fejlesztések előkészítését. Tavaly októberben éppen városunkban kezdődött el az a három évig tartó szakasz, amelynek során előbb helyszíni szemlékkel felmérik az adottságokat, majd stratégiát alkotnak a szakemberek.
Ennek fő területei: a kikötői logisztikai infrastruktúra fejlesztése, a környezetvédelem, a közúti és vasúti szállítási kapcsolatok erősítése és a dunai konténerszállítási szolgáltatások kiterjesztése. Rédli László, a projekt menedzsere elmondta: - Az a fő célunk, hogy a sikeres tervezés után a következő uniós támogatási időszakban forrásokhoz juthassunk a konkrét kivitelezéshez.
A felmérés nyomán részletes analízis készül a meglévő dunaújvárosi kikötői kapacitásról, s ennek, valamint a Pentele híd mellett elképzelt új kikötő lehetőségeinek figyelembe vételével úgynevezett mestertervet készítenek. Ebből ajánlások, cselekvési tervek készülnek, amelyeket majd a döntéshozók elé tárnak. Várhatóan Brüsszelben is bemutatják majd az elképzeléseket, 2013 novemberében.
A programban résztvevő dunai kikötők: Ennshafen (Ausztria), Pozsony (Szlovákia), Dunaújváros, Vukovár (Horvátország), Újvidék (Szerbia), Giurgiu, Galati (Románia), Szilisztra, Lom (Bulgária).