2018.03.10. 11:00
A belső égésű motor órája vészes ütemben ketyeg
Az elkövetkező évek sztárja lehet az elektromos autó, ám ezzel komplett iparágak szűnhetnek meg.
Az elektromos modellek térhódítása megállíthatatlannak tűnik Fotó: Shutterstock
Frédi és Béni jó példával szolgáltak számunkra a környezettudatos autózás terén, ám az ember mindig kényelmesebbre, gyorsabbra, modernebbre vágyik. Az első autók környezetbarátabbak voltak, mint a maiak. A belső égésű motorok alternatív üzemanyaggal, mogyoróolajjal működtek – mondta el lapunknak a móri Svéhlik Csaba, Európa-díjas autó-konstruktőr.
A benzinnek, a gázolajnak tulajdonsága, hogy a térfogatához képest óriási energiatartalommal rendelkezik. Ekkoriban más alternatíva nem jöhetett számításba.
- A belső égésű motoro-kat sokfajta kiegészítő be- rendezéssel kell már ellátni, ami miatt a gyártók költsé- gei jelentősen megnövekedtek – emlékeztetett a professzor. – Az elektromos modellek irányába történő fejlesztések mindegyik gyártónál tetten érhetőek mind az innováció, mind a törvényi előírások következtében.
A jelenlegi műszaki bázisra, azaz a robbanómotoros gépjárművekre jelentős infrastruktúra épült ki a múltban, amelyet nagyon nehéz átpozicionálni egy merőben más szemléletre.
Komplett iparágak szűnnek meg
Svéhlik Csaba szerint az kutatási, a beszállítórendszer, maga a szervizháttér teljes egészében átalakul. A gépészeti képzés helyett érdemes mechatronikát, elektronikát választani az egyetemeken. Komplett iparágak megszűnésével kell számolnunk. Az elektromos modellhez nem szükséges váltómű-, hűtő- és kenőrendszer, tehát az ezeket beszállító cégek bezárnak.
Teljes körű szolgáltatást nyújtó autóplázák, beszállítói parkok létesülnek. Egy nagy logisztikai szolgáltató vállalja el az összes modell gyártását – folytatta Svéhlik Csaba. Egyazon gyártósoron különböző márkák előállítása történik majd, a vállalatok csak a logóikat adják. A professzor szerint az úgynevezett sharing economy értelmében az x, y és z generációt tekintve új vásárlási szokásokkal számolhatnak a jövő autógyártói. Jelentősen csökken az autóbirtoklási vágy, amíg korábban a „verda” elemi igényünk volt, státuszszimbólummá vált, a felmérésekből kiderül: a mai fiatalok egyre kevésbé igénylik ezeket.
Feleannyi alkatrész és környezettudatosság
- Az elektromos autó a jövő útja, a fiatal fogyasztóknak más az ideológiai hozzáállásuk a járművekhez, a környezetvédelem motiváló tényező a vásárlásnál – tette hozzá Ivanics Lajos, a székesfehérvári Ivanics Kft. ügyvezető-helyettese.
- Nagyjából feleannyi alkatrész szükséges az új rendszer kiszolgálásához, mivel jóval egyszerűbb a konstrukció, kevesebb a meghibásodás, és sokkal nagyobb a piaci potenciál benne. Az alacsonyabb árnak köszönhetően szélesebb vásárlói réteget tudnak elérni. Amikor két évvel ezelőtt hallottunk az újításokról, akkor még nem gondoltuk volna, hogy például a 48 voltos hibridek mára valósággá válnak.
Ivanics Lajos kifejtette: a prognózisok szerint 2028-ra várhatóan a hetven százalékot is meghaladja az elektromos autók aránya a piacon. Szerinte leginkább a kereskedelmi szolgálatra gyártott termékekre vonatkoztatva igaz ez az előzetes számítás. A gyárak nincsenek könnyű helyzetben, hiszen nagy kihívások előtt állnak – tette hozzá.