2012.08.22. 06:08
Tesióra minden nap, de hol?
Fejér megye-Budapest - Komoly szervezési feladat elé állítja az iskolákat a szeptembertől minden nap kötelezően megtartandó tornaóra. A rendszeres testmozgásra nevelés fontosságát senki nem vitatja, csak van, ahol nincs is tornaterem...
Heti ötször, azaz gyakorlatilag minden nap tornáznak idén szeptembertől az elsős kisdiákok, az ötödikesek és a kilencedikesek a szeptember 1-jétől életbe lépő köznevelési törvény rendelkezései alapján: felmérések szerint az elmúlt két évtizedben megháromszorozódott a kövér gyerekek száma Magyarországon, ami egyrészt az életmódváltozásnak, másrészt az egészségtelen táplálkozásnak tudható be. Az iskolai büfék reformja után most itt a mindennapi tornaóra bevezetése, ami számos előnnyel jár, de vannak iskolák, amelyek átugorhatatlan akadályként élhetik meg e kötelezvényt. Legfőképpen azok, amelyek nem rendelkeznek megfelelő helyszínnel, ahol a gyerekek ötszöri testnevelését meg tudják oldani.
A kistelepüléseken tagintézményekként működő iskolák egymás közt nagyrészt megoldják e feladatokat, de van, ahol komoly tárgyalásokat s további fejtörést igényel a kérdés. Ilyen Fejér megyében például a móri Perczel Mór Szakképző Iskola, amelynek szép nagy szabadtéri tornapályája van, de hűvös, csapadékos időben más megoldást kell keresni a tornaórákra. Néhány éve még a Wekerle Sándor Szabadidő Központban béreltek helyet a téli időszakban, ám ezt a lehetőséget a fenntartó - a megyei kormányhivatal - túl drágának ítélte meg, így tavaly már különféle szükségmegoldásokkal éltek.
- Délutáni sportkörökkel próbáljuk a megnövekedett tornaóra számot megoldani - árulta el Pitka Veronika, az iskola megbízott igazgatója. Emellett a szomszédos iskolákkal is egyezkednek arról, hogy a hatodik-hetedik-nyolcadik órában esetleg odamehessenek a diákok testnevelés órára. Mátrahalmi Tibor, a Fejér Megyei Intézményfenntartó Központ vezetője hozzátette: a sportközpont fenntartójával, az önkormányzattal is tárgyalnak, hátha meg tudnak egyezni egy barátibb bérleti díjban.
Hasonló gondokkal küszködik a velencei Dr. Entz Ferenc Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola is, amely szintén kiváló szabadtéri pályákkal rendelkezik, de a téli mínuszokban nem küldik ki a tanulókat.
- Sokat gondolkodtunk azon, hogyan oldhatnánk meg a problémát - mondta Turcsányi Sándorné igazgató, aki szerint jelenleg ők is a délutáni sportkörökben - például néptánc tanításban - látják a megoldás egyik felét, a másikat a testnevelés elméleti részének tanórai kiváltásában. Magyarán megeshet, hogy kénytelenek lesznek testnevelés elméletet tanítani néhány órában a padban ülő gyerekeknek.
- Eddig is nehéz volt, az étteremben tolták el például az asztalokat, ha kellett - említette a szükségmegoldások egyikét Mátrahalmi Tibor az iskola gondjai kapcsán. E két iskolánál is felmerült néhány éve a PPP konstrukcióban történő tornaterem építés, ám akkor nem vágtak bele, mert túlságosan kedvezőtlen feltételekkel, túl hosszú futamidőre vállalhatták csak volna be a beruházásokat.
- Ez pedig a biztos anyagi csődöt jelentette volna - vélekedik a központ vezetője.
- A kezdeményezésnek az a legfőbb erőssége, hogy nem csak az iskolaigazgatók, de végre a szülők is elgondolkoznak azon, hogy milyen fontos a rendszeres testmozgás. Véleményem szerint az általános iskolák egy kis "játékkal" el tudják majd osztani az osztályokat az egyszem tornaterembe: az alsósok - mivel napközisek - délután is tornázhatnak, ami új lehetőség, a felsősöket kell majd "bezsúfolni" lehetőség szerint még az ebéd előtti időszakba - osztja meg véleményét Szili Csaba, az Innovatív Iskolaigazgatók Országos Egyesületének elnöke, egyben a Vörösmarty Mihály Általános Iskola igazgatója. Szerinte a középiskolák esetében már nagyobb nehézségek lesznek, hiszen egy továbbtanulni szándékozó, délutáni különórákra járó tizenévest nehéz lesz "rábírni" arra, hogy mondjuk délután háromkor vegyen részt egy tornaórán. Ráadásul a külön edzésről szóló igazolások elfogadásának rendje sem tisztázott. Szili szerint azonban mindenképpen örvendetes, hogy törvényi szinten is kiemelt helyre került a testnevelés.
Szerintem
Az iskola és a diákok szempontján túl van egy harmadik, amely szintén nem elhanyagolható a mindennapos tornaórák kapcsán: ez pedig a szülőé, aki eddig úgy-ahogy, egy egyszerű tornafelszereléssel, 1-2 ezer forintos cipővel megoldotta a tesióra felszerelésének kérdését. Ez most nem biztos, hogy elég lesz. Az ezerforintos tornacsuka néhány hónap alatt elrongyolódik, lehet venni másikat - vagy épp már a legelején beruházhat az ember egy minőségi sportcipőbe, ami aztán kibír akár több évet is. Az ilyenek ára azonban borsos, nem sokan engedhetik meg maguknak. Bár ha elméletben okítják csak a gyerekeket a testnevelés fontosságára, akkor ez a tétel továbbra is mellékes kérdés lesz...