Külföld

2014.06.16. 11:07

Cseh lapok Nagy Imre újratemetéséről, brit lap a reklámadóról

Nagy Imre újratemetésére emlékezett hétfőn két cseh napilap, a liberális Mladá Fronta Dnes és a konzervatív Lidové Noviny, a Financial Times című tekintélyes brit gazdasági napilap pedig a reklámadóról közölt egy olvasói levelet.

Nagy Imre újratemetése Magyarország számára 1989. június 16-án olyan korszakváltó esemény volt, mint Csehország (és Szlovákia) számára az 1989. november 17-i prágai diáktüntetés - vélte a Mladá Fronta Dnes szerzője az esemény 25. évfordulójával foglalkozó írásában.

Lubos Palata rámutatott: Németh Miklós vagy Pozsgay Imre neve ma már szinte senkinek semmit nem mond, mégis a korabeli kommunista Magyarország kormányának vezetője, illetve alelnöke és reformkommunista társaik döntő szerepet játszottak a magyarországi rendszerváltásban. "A kommunisták voltak azok, akik Magyarországon a kommunizmus bukását előkészítették" - fogalmazott Palata.

"Annak ellenére, hogy ma Orbán Viktor beszédét tartják sorsdöntő eseménynek, az igazság az, hogy Németh és Pozsgay mindazt, amit a Fidesz akkor követelt, csendben már előkészítették" - írta Palata.

A Lidové Noviny ugyanakkor Orbán Viktor szerepét emelte ki. "A temetés lényegében nyugodt lefolyását Orbán Viktor Fidesze zavarta meg" - vélekedett Josef Mlejnek történész.

Szerinte Orbán nem véletlenül támadta a reformkommunistákat, akik akkoriban uralták a közbeszédet. "Orbán a reformkommunistákban felismerte a legfőbb veszélyt: tudta, már nem arról van szó, hogy megbukik-e a kommunizmus, hanem arról, hogy ki fog uralkodni Magyarországon a kommunizmus bukása után" - állította a történész.

Úgy vélte, hogy a reformkommunisták és Orbán pártjának harca tovább folytatódik. Rámutatott, hogy a Fidesz a rendszerváltás után liberális pártból konzervatív párttá alakította át magát.

"Az önátalakítás tehát nem a kommunista nómenklatúra kiváltsága, akárcsak az autoriter hajlamok, amelyekkel Orbánt legkésőbb 1998-tól, az első hatalomátvétel idejétől vádolják" - állította Mlejnek.

Magyarországnak sokba fog kerülni a reklámadó

A Financial Times európai kiadása Tim Lefroynak, a londoni Reklámszövetség vezérigazgatójának írását közölte olvasói levélként. A szerző ebben úgy vélte, hogy Magyarországnak sokba fog kerülni a reklámadó.

"A magyar kormány terve a reklámbevételek megadóztatására több mint támadás a demokrácia ellen. Orbán miniszterelnök jól tenné, ha ráébredne, hogy a költségeket nem csak a média viseli majd, hanem az ország gazdagsága és jóléte is megsínyli majd" - fogalmazott Lefroy.

A vezérigazgató egy tanulmányra hivatkozott, mely szerint a brit hirdetési piacon elköltött 16 milliárd font összesen 100 milliárddal bővítette a bruttó hazai terméket (GDP). Lefroy szerint ebből egyenesen következik, hogy minden adó formájában elvont forint hat másikat vesz majd el a magyar GDP-ből.

Politikailag vonzónak mutatkozhat a reklámpiac elleni támadás, de nem kívánt mellékhatásai is lehetnek - érvelt Lefroy.

"Orbán úr lépése a kormányát elszámoltató média ellen irányulhat, de a kereskedelmi szólásszabadság ellen indított támadással Magyarország csak szegényebb lehet" - zárult az írás a Fincial Timesban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!