Külföld

2009.06.09. 21:26

Air France-katasztrófa: Újabb tizenhárom holttestet találtak meg, már 41 áldozatot emeltek ki (Frissítve: 23:24)

Recife - Újabb tizenhárom holttestet találtak meg és emeltek ki kedden az Atlanti-óceánnak abban az övezetében, ahol az Air France repülőgépe lezuhant. Ezzel 41-re emelkedett a megtalált áldozatok száma - jelentette be egy brazil katonai szóvivő.

nincs nev



Az Air France francia légitársaság szerencsétlenül járt gépének roncsdarabjait készülnek kiemelni a vízből a brazil légierő emberei
Fotó: MTI/EPA/Brazil légierő

A brazil hatóságok korábban közölték, hogy hat holttestet emeltek ki a vízből, így már tizenhétre emelkedett a megtalált áldozatok száma.

   
A tizenegy új tetemből négy férfi, négy pedig nő volt - közölte Henry Munhoz alezredes, a bazil légierő szóvivője; a többi áldozat neméről nem beszélt.
   
A holttestek közül kilencet a Constuitucao nevet viselő brazil fregatt, nyolcat pedig a francia Ventose fregatt emelt ki a vízből. A brazilok a katasztrófa helyszínétől mintegy 800 kilométerre fekvő Fernando de Noronha szigetre szállítják a holttesteket.
   
Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata május 31-én tűnt el viharos időjárási körülmények között, fedélzetén 228 emberrel, akik feltehetőleg mindannyian életüket veszítették. A szerencsétlenül járt gép fedélzetén négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utas is volt.
   
A kutatást végző brazil és francia hajók az Airbus több tucatnyi alkotóelemét is kihalászták a vízből. (mti)

22:32 perc:
A francia haditengerészet Ventose fregattjának motorcsónakja az Atlanti-óceán vízén 2009. június 8-án, az Air France francia légitársaság szerencsétlenül járt gépének roncsai és áldozatai után kutat. Ezen a napon, úgy 70 km-re az utolsó vészjelzés helyétől, már a 17. holttestet is megtalálták. A Rio de Janeiro és Párizs között közlekedő Airbus A330-200-as utasszállító repülőgép június 1-jén 228 emberrel a fedélzetén elvesztette a kapcsolatot a repülésirányítókkal, miközben az Atlanti-óceán fölött repült, és feltehetőleg az óceánba zuhant. Az utasok között négy magyar állampolgár és egy szlovákiai magyar volt.

Kedd, 10:32 perc: Egyre több holttest kerül elő az óceánból

Egyre több holttestet találnak meg a gépen tartózkodó 228 - köztük öt magyar - áldozat közül. A brazil kutatók eddig 24, egy francia hajó legénysége pedig további öt halottat találtak meg. A holttesteket a brazíliai Recifébe szállítják. A brazil kikötőváros halottasházában már megkezdték az előkészületeket, hogy az áldozatok hozzátartozóitól vett DNS-minta és a gépen utazók fogorvosi adatai alapján azonosítsák őket. 

13:53 perc: Az Air France lecseréli az Airbusok sebességmérőit

Párizs - A Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járat szerencsétlensége miatt  az Air France valamennyi tengerentúlra közlekedő Airbus A330-as és A340-es repülőgépén lecseréli a külső sebességmérő szondákat - közölte kedden a francia légitársaság többségi szakszervezete, az SNPL.

A lezuhant repülő katasztrófájának pontos oka nem ismert, de a vizsgálatok jelenleg arra irányulnak, hogy megállapítsák: vajon a gép külső műszerei, köztük a sebességmérő szondák eljegesedtek-e. Elképzelhető, hogy a számítógépes rendszer ezért diktált túl gyors vagy túl lassú tempót a repülőnek, s ez vezetett a végzetes hibához.
    
Az SNPL tájékoztatása szerint az Air France vezetősége hétfőn este közölte a pilóták szakszervezeteivel, hogy néhány napon belül valamennyi sebességmérő szondát lecserélnek az A330-as és A340-es repülőgépeken, a régi típusú szondával felszerelt gépek pedig nem szállhatnak fel.  
    
A bejelentést megelőzően a légitársaság egyik másik szakszervezete, az Alter ugyanis felszólította a pilótákat és a személyzetet: tagadják meg a munkát az olyan A330-asok és A340-esek fedélzetén, amelyeken a háromból legalább két szondát nem cseréltek ki.
     
A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) pénteken hozta nyilvánosságra, hogy az Airbusról küldött automatikus üzenetek elemzésekor eltérést talált a különböző műszerek által mért sebességek között, azaz a gép egymástól eltérő információkat kapott a sebességmérőktől, miközben hatalmas viharba került. 
     
A BEA az is közölte: a fedélzeti sebességmérőt nem cserélték le, szemben a gyártó cég ajánlásával, de ebből még korai volna arra következtetni, hogy ez szerepet játszhatott a szerencsétlenségben. 
    
Az Air France másnap jelezte, hogy április 27-én, azaz még az AF 447-es katasztrófája előtt megkezdte a sebességmérők lecserélését, de a folyamatot a tragédia miatt felgyorsítja. 
    
Már egy tavaly novemberi belső Air France jelentés megállapította, hogy "több jelentős incidens" történt az A330 és A340 típusok fedélzetén a sebességmérők hibájából. A pilóták szakszervezetei szerint azóta nem történtek megfelelő intézkedések a probléma megismétlődésének elkerülése végett. 
    
Az Alter szakszervezet elsősorban azt kifogásolja, hogy a probléma ismeretében is engedélyezte az Air France a régi típusú sebességmérőkkel felszerelt Airbusok repülését. A szondák teljes körű lecserélését eredetileg csak a következő hetekben tervezte a légitársaság.
     
Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata május 31-én zuhant az Atlanti-óceánba, fedélzetén 228 emberrel. A szerencsétlenül járt gép fedélzetén négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utas is volt. A zuhanást senki nem élte túl. (mti)

14:26 perc: Eddig 29 holttestet találtak meg a kutatóhajók az Atlanti-óceánon, abban a térségben, ahol vélhetően lezuhant az Air France-gép. Az Airbus több tucat darabját és több száz egyéb tárgyat is kifogtak már a vízből. Egy fontos alkatrész is előkerült: a függőleges vezérsík segíthet nyomra vezetni a fekete dobozokat kereső nagy teljesítményű szonárokat. Egy amerikai repülésügyi szakértő szerint a szinte teljesen épen maradt vezérsík arra lehet bizonyíték, hogy a gép már azelőtt darabjaira hullott, hogy a vízbe csapódott volna.

Újabb négy holttestet találtak meg

23:24 perc: Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata május 31-én éjszaka tűnt el viharos időjárási körülmények között, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal.
   


Az áldozatok személyazonosságának kiderítése érdekében DNS-teszteket végeznek az orvosszakértők
Fotó: MTI

A holttesteket a Brazília partjaitól 360 kilométerre fekvő Fernando de Noronha szigetre szállítják előzetes azonosítás céljából, majd a part menti Recife városban viszik tovább, hogy a szakértők DNS-tesztek és fotók alapján kétséget kizáróan megállapítsák az áldozatok személyazonosságát. Kedden két helikopterrel el is szállították az első tizenhat holttestet a szigetre.
   
Az azonosítás - az adott áldozat ülőhelyéből és sérüléseinek jellegéből adódóan - támpontot nyújthat a katasztrófa okainak kiderítéséhez is. Mivel a szerencsétlenül járt Airbus fekete dobozai még mindig az óceán fenekén, feltehetően több mint négyezer méternél is mélyebben nyugszanak, a szakértők arra feltételezésre összpontosítanak, miszerint a külső sebességmérő műszerek - az áramlások sebességének mérésére alkalmazható Pitot-csövek - eljegesedtek, így helytelen adatokat továbbítottak a fedélzeti számítógépnek.
   
Az Air France közölte, hogy már április 27-én elkezdte a Pitot-csövek cseréjét az Airbus A330-as modelljein, miután beszerezhetővé vált a nyomásérzékelő műszer egy fejlettebb változata. Még nem minden Airbuson cserélték ki a műszert, de a pilóták nyomására felgyorsítják a munkát, így napokon belül végeznek vele. A lezuhant gép is azok közé tartozott, amelyeken még a csövek régi változata működik.
   
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA), amely kulcsszerepet játszik az Európai Uniónak az Európán belüli polgári repülésbiztonság egyformán magas szintjének létrehozására és fenntartására irányuló stratégiájában, ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy az Air France gépének tragédiáját nem okozhatta kizárólag csak a sebességmérő meghibásodása. A hosszú távú járatok pilótáinak kiadott magyarázatában az EASA rámutatott, hogy biztonságosan lehet repülni a sebességmérő elromlásának esetén is, csak be kell tartani az üzemeltetési előírásokat.
   
Eközben kifutott a Zöld-foki szigetekről egy francia kutatóhajó, amely három távirányítású tengeralattjárót visz magával a katasztrófa térségébe, mintegy 1150 kilométerre a brazil partoktól. A tengeralattjárók közül kettő akár hatezer méteres mélységbe is lemerülhet. A hajó csütörtökön érkezik meg a kijelölt övezetbe, egy nappal a francia haditengerészet egyik atom-tengeralattjárója, az Emeraude után. Küldetésük azonos: felkutatni, illetve kiemelni a repülőgép fekete dobozait.

01: 09 perc: Újabb tizenhárom holttestet találtak meg és emeltek ki kedden az Atlanti-óceánnak abban az övezetében, ahol az Air France repülőgépe lezuhant. Ezzel 41-re emelkedett a megtalált áldozatok száma - jelentette be egy brazil katonai szóvivő.

Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata május 31-én éjszaka tűnt el viharos időjárási körülmények között, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal.
   
A holttesteket a Brazília partjaitól 360 kilométerre fekvő Fernando de Noronha szigetre szállítják előzetes azonosítás céljából, majd a part menti Recife városban viszik tovább, hogy a szakértők DNS-tesztek és fotók alapján kétséget kizáróan megállapítsák az áldozatok személyazonosságát. Kedden két helikopterrel el is szállították az első tizenhat holttestet a szigetre.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!