Hírek

2017.01.24. 19:25

Működés a nagy hidegben

Dunaújváros - Az időjárási körülményekhez terv szerint alkalmazkodva dolgoznak a város két, hidegnek kitett üzemében.

Szabó Szabolcs

Jó, jó, hogy télen általában hideg van - de azért akkora hideg, mint amiket mostanában mérnek mifelénk, mínusz tizenöt-tizenhat Celsius-fokokkal, csak nagyon ritkán szokott lenni.

Ez pedig azt jelenti, hogy ha észszerű módon az átlagos körülményekre készülünk, akkor az átlagnál keményebb feltételek esetenként és helyenként gondokat, netán fennakadásokat okozhatnak.

A nagy Dunáról az ISD Portolan Kft. ipari kikötőjébe menekítettek több vízi járművet a napokban erősen zajló jég elől
Fotó: Zsedrovits Enikő

Ilyen nehézségekről érdeklődtünk a város két termelő üzemében, a Ferrobeton Zrt. vasbetongyárában, illetve a vasmű kikötőjében, az ISD Portolan Kft.-nél.

Mint kiderült, mindkét helyen rendszeresen készülnek az ilyen körülményekre, ezért nem okozott terven felüli gondokat a helyzet. Az viszont igaz, hogy az időjárási körülmények beleszóltak a normál üzemmenetbe, helyenként változtatni kellett a napi gyakorlaton, alkalmazkodni voltak kénytelenek a kemény hideghez. Ám rendkívüli helyzet nem volt.

Vass Zoltán, a Ferrobeton Zrt. vezérigazgatója

A hosszan tartó extrém hideg által támasztott kihívásokról és plusz feladatokról kérdeztük Vass Zoltánt, a Ferrobeton Zrt. vezérigazgatóját:

- Valóban, az utóbbi évekhez képest hidegebb időjárási viszonyok bizonyos mértékben okoznak nehézségeket. Gyáraink, telephelyeink nem jelentenek minden tekintetben műszakilag egységes feltételrendszert, így például a betongyártás kapcsán szolnoki gyárunkban több probléma adódott, mint a dunaújvárosi gyárban. A beton és vasbeton előregyártással foglalkozó gyárak és üzemek esetében esetileg átmeneti problémát okozhatnak önmagában az adalékanyag-ellátással kapcsolatos problémák - a jelenlegi időjárási körülmények között a bányák értelemszerűen termelni nem tudnak, és a gazdasági követelményekre tekintettel sem maguk az adalékanyag-gyártók, sem maguk a gyártóüzemek nem készleteztek a szokásos mértékekhez képest nagyobb mennyiséget, így ez is okozhat feszültségeket. - A vasbeton előregyártás esetén, ahol a megfelelő betonszilárdság biztosítása kiemelten fontos műszaki követelmény, ilyen időjárási körülmények között adott üzemek esetében csak csökkentett mennyiségben, vagy érdemi mértékű többlet-energiafelhasználás mellett biztosítható.

Péterre, a kikötői rendezőhajóra hárul a feladat, hogy jégmentesen tartsa a kikötőt
Fotó: Zsedrovits Enikő

Összességében esetileg időszakosan csökkentettük a termelési feladatokat, de a jelentős nagy projektekben történő szerződéses kötelezettségeinkre tekintettel egyelőre jelentős volumenben termelünk, amely szándékainkat csak abban az esetben bírálnánk felül, amennyiben tartós, jelentős hőmérsékletcsökkenés következne be a jelenlegi helyzethez képest. Ebben az esetben is vélhetően különböző telephelyeink vonatkozásában a telephelyi adottságok figyelembevétele mellett eltérően intézkednénk.

- Szombattól ismét teljes hajózási zárlat van érvényben a Duna magyarországi szakaszán: ezért a dunaújvárosi kikötőt olyan állapotban kell tartanunk, hogy a Dunáról bemenekített hajók ne fagyjanak be! - mondta lapunknak Szabó Gyula, az ISD Portolan Kft. kikötő igazgatója. - Ezért folyamatosan törjük a jeget az MS Péter nevű kikötői rendezőhajónkkal.

- Mivel az időjárási előrejelzésekből előre tudtuk, hogy rendkívüli időjárási viszonyok következnek, ezért a Dunaferr alapanyagszállítását teljes egészében átszerveztük vasútra. Így biztosítjuk a kokszoló szén- és a nagyolvasztó ércellátását is, a horvátországi Rijeka térségében lévő bakari kikötőből, illetve lengyel és szlovák szállítóktól - mondta Szabó Gyula.

Szabó Gyula, az ISD Portolan Kft. kikötő igazgatója

- Ami a dunai szállítást illeti, a pillanatnyi helyzet szerint a szerb Duna-szakaszon jelentős mennyiségű, mintegy 32 ezer tonna áru van úton felénk. Napra pontosan tudjuk, hogy melyik szállítmány hol tart: tizenkettő, kilenc, három napra Dunaújvárostól. Szerbiában is hajózási zárlat van, úgyhogy a szállítmányok nem tudnak mozdulni. Ráadásul Romániában rossz időjárás és alacsony vízállás is nehezíti a hajózást. Eddig azonban alapanyag-szállítási gondok miatt a Dunaferrnél durva termeléskorlátozásra nem került sor. A kikötőben a rakodó állomány jelentős része az időjárás miatti feladatokkal foglalkozik: jégtöréssel és karbantartással - közölte lapunkkal Szabó Gyula.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!