Hírek

2014.10.30. 17:55

Nyakacska Ádám: a benzingőz rabságában

Dunaújváros - Nyakacska Ádámot elég korán rabul ejtette a benzingőz, a gumifüst illata, még épp csak tizennégy esztendős, de már két éve versenyszerűen tapossa a gokart pedáljait.

Balla Tibor

Mindez annál is inkább furcsának tűnhet, hogy kisgyermekként még jószerivel hidegen hagyták a dögös autók, inkább a tatamin kereste a kiteljesedést. Aztán egy napon édesapjával kibéreltek egy gokartot, és ezzel egy csapásra minden eldőlt. Megtetszett neki a gyorsaság, az előzések izgalma, és egyre többször vágyott újra az élményre. Végül elhatározták, hogy elindulnak Kecskeméten, egy amatőr kupában. Így lett Ádámnak saját gokartja. Ezzel persze nem oldódott meg minden gond, hisz miután Dunaújvárosban évtizedek óta nem űzik ezt a sportágat, jelenleg nincs megfelelő pálya. Ezért Ádámnak, ha edzeni szeretne, vagy Kecskemétre, vagy Győrbe, illetve a Bruck-i gokart pályára kell utaznia. Mára már persze figyelemmel kíséri az autósport eseményeit, a legnagyobb közösségi portálon pedig egy hófehér Ferrari díszeleg az adatlapján, és pár éven belül egy Forma autóban képzeli el magát az ERT Racing pilótája.

- Milyen kategóriák vannak a kart sportban?

- Mikormax az öt-hatéveseknek, a Minimax a tíz, tizenkét éveseknek, a Junior a tizenhárom, tizenöt éveseknek. Én a Rotax Max Senior kategóriában versenyzek, ahol tizenöt éves kortól neveznek a versenyzők, és van még a Masters az idősebbeknek, végül pedig a DD2, a két sebességváltós gokart tizenöt éves kortól. Ha megnyered a Magyar Bajnokságot, akkor kijuthatsz a VB-re. Ez is egy cél az Európa Bajnokság mellett.

- Gondolom, a különböző kategóriákhoz különböző teljesítményű gépek társulnak.

- Igen. A Mikromax öt-hat lóerős jármű, a Minimax már tizenöt körül mozog, a Junior húsz, a Senior huszonnyolc és fél lóerős motorral szerelt, a legerősebb pedig a DD2, a maga harminchárom lóerejével. A végsebesség persze attól függ, hogy milyen áttétel kerül a gépre. Az én kategóriámban egy százhuszonöt köbcentis Rotex motorral, a kötelező Mojo gumikkal úgy száznegyven kilométer per óra körül van a vége.

- A gokartban is úgy van, mint a Forma 1-ben, hogy a pilótának értenie kell az autóhoz is?

- Igen, itt is úgy van. Én magam is szoktam szerelni egyszerűbb dolgokat, egy áttételcsere nem okoz gondot.

- Figyelemmel kíséred a Formula 1 történéseit. Nem riaszt vissza, amikor olyat látsz, mint Jules Bianchi balesete a Japán Nagydíjon?

- Nem, nem jut eszembe, hogy velem is előfordulhat. Ráadásul a gokartból ki lehet esni, nem lehet olyan nagyot bukni vele, hogy benne maradjunk, vagy beszoruljunk. Nekem még nem is volt balesetem, pedig nem vagyok óvatos.

- Mennyire népszerű ez a sportág, van tülekedés?

- Igen. A Közép-Kelet-Európa Gokart Bajnokságon meglehetősen sokan szoktunk lenni. Ezért is vagyok büszke, hogy egy ilyen versenyen ötödik tudtam lenni.

- Sok időt vesz el a versenyzés?

- Meglehetősen sokat. Egy nagyobb rendezvény akár négy napig is eltarthat. Szerencsére a Dózsa György Általános Iskolában megértik ezt, sokat segítenek, és elnézőek ezzel kapcsolatban, amiért nagyon hálás vagyok.

- Van már valamilyen civil járműved?

- Most vizsgáztam, és kaptam meg a jogosítványomat ötven köbcentis robogóra. Mostantól egy Yamaha Aerox nyergébe ülök.




Címkék#gokart

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!