2009.10.29. 03:29
Hajómalom erőmű: az időgép
Az egyik, hazai képviselettel is rendelkező nemzetközi cég Időgép elnevezésű pályázatán a legjobb tizenkettő közé választották Szabó Zsolt Róbert és Mosonyi Zoltán pályamunkáját. Hajómalom erőművük egyfajta időgép lett, ami a letűnt korokat köti össze a ma valóságával, lehetőségével...
- Az Időgép elnevezésű pályázatról főiskolai közvetítéssel értesültem - veszi át a szót Mosonyi Zoltán. A gépészmérnökként végzett, mesterképzésre járó ötletelő - csakúgy mint Zsolt - az Acélműben dolgozik. Számos újítás kötődik a vasműben is a nevéhez.
A környezetbarát időgép feltehetően a jövőbe vezető útra terel minket. A fosszilis energiahordozókról lassan, de biztosan át kell állni a környezetbarát megoldásokra. Erre lehet példa a két fiatalember találmánya, vagy mondjuk úgy: újítása is.
A fenntartható fejlődés egy olyan rendszer, amely az alapvető emberi szükségleteket a fogyasztás ésszerűsítésével, a természeti erőforrásokkal, elsősorban a megújuló erőforrások használatával biztosítja - írják, vallják pályázatukban.
- Annak idején András napja, vagyis november 30-a arról is híres volt, hogy akkor vontatták telelőbe a hajómalmokat, nehogy a jég kárt tegyen bennük. A vízimalmokkal szemben a hajómalomnak az volt a nagy előnye, hogy a víz járásának megfelelően változtathatta helyzetét - tart némi korismertetőt Szabó Zsolt, mégpedig a 13. századot idézve.
- A mai, korszerű technikával felszerelve, hatékony energiatermelő gép lehetne a hajómalom. Amit egyúttal társítottunk is, mégpedig vendéglátó funkcióval. Látvány, látványosság, egyben termelő egység is az úszóműn - akár több vízkerékkel. A zajló jég elleni védelemmel kiegészítve, manapság egész évben üzemelhetne egy ilyen szerkezet - bonyolódunk a terv részleteibe Zoltánnal.
A két hajó közötti hajtólapát a víz mozgási energiáját alakítja át forgási energiává, így hajtja meg a szerkezet főtengelyét. A közlőtengely kétoldali csapágyazással van ellátva, ami a völgyhajóban egy ékszíjhajtással közli a forgatónyomatékot a generátornak. Az így nyert energia környezetbarát. A gép kombinálható napkollektorokkal, szélerőművel is. De az alapötlet műszakilag tovább is fejleszthető - teszik hozzá a fiatal feltalálók.
A villamos energiatermelés szabályozható, nappal visszatermelne a rendszerbe, éjjel pedig kiszolgálhatja mondjuk a közvilágítást. A keletkező esetleges túltermelést akkumulátorokban lehetne tárolni.
Akár régi uszályok, leselejtezett hajók is átalakíthatók erre a célra. Az ötletgazdák arra is gondoltak, hogy több funkciót adjanak a termelő szerkezetnek. A fedélzeten kávézó, de akár kiállítóterem, játszóház, interaktív központ is berendezhető. Egy újabb érdekessége lehetne ez a gép az újraéledő, jelenleg is fejlesztés alatt álló Szalki-szigetnek.
S itt ismét szóba kerül az egykori, televíziós játékban is említett ötlet: az építész Zsolt látványterv formájában el is készítette a tartópillérei miatt Mammut-hídnak kere
S mindez nem akkora álom, hogy ne lenne benne semmi ráció... A hajómalom társítható lenne napkollektorral, szélerőművel is