Méregdrágán autózhatnak

2023.02.13. 07:00

Újra üzemelnek az önkormányzati töltők

Ahogyan az várható is volt, az energiaválság nemcsak az ipari vagy a szolgáltató szférát érinti érzékenyen a lakossági felhasználók mellett, hanem a környezettudatos elektromos hajtáslánccal üzemelő járművek üzemeltetőit is. Az elektromos autók töltőinél meglehetősen káoszos a díjazás, de egy közös azért van bennük, az árazás igencsak borsos. Nincs ez máshogy Dunaújvárosban sem, újra üzemelnek az önkormányzati töltők: eléggé drágán.

Balla Tibor

Az önkormányzat fenntartásában álló töltőkön 330 Ft/kWh-s tarifát kell megfizetni a 100 forintos indítási díj mellett

Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

Január elején próbáltunk valamiféle körképet mutatni az elektromos autók városi töltési lehetőségeiről. Akkor azt tapasztaltuk, hogy az önkormányzat kezelésében álló három töltőállomás nem üzemelt. Medgyesi Miklós sajtószóvivő akkor azt mondta, a tízszeres energiaár-növekedés után az ingyenességet továbbra már nem tudják biztosítani, az oszlopok felújítása zajlik, de hogy mikortól és mennyiért lehet használni ezeket, arra akkor még nem tudott választ adni. 

Idő közben – január végén – az önkormányzat honlapján megjelent egy közlemény: „Dunaújváros önkormányzatának kezelésében jelenleg összesen három töltő működik: a Táncsics Mihály utca 8/a-nál, az Október 23. tér 10-nél és a Devecseri Gábor utca 4-nél. Mindhárom állomás 2 önálló töltőfejjel rendelkezik. A töltőfejek váltóáramú AC-töltők, 22 kW teljesítményűek Type-2 csatlakozó aljzattal. A töltők használatba vételéhez egy QR-kódot kell beolvasni, majd az utasításokat követve lehet rendezni a szolgáltatás díját a fizetési szolgáltatón keresztül... ...A fenti három töltőállomást 2021-ben az önkormányzat teljeskörűen felújította és használhatóvá tette, az üzemeltetésük töltési helyenként 1,6-1,8 millió forintos kiadást jelentett évente. A tízszeresére dráguló energiaárak miatt azonban a korábbi ingyenes használat már nem volt biztosítható a továbbiakban, így 2023. január 18-án megtörtént a töltők átállítása, innentől kezdve fizetőssé váltak ezek az állomások is. 

A költségek jelentős megemelkedése mellett ennek a változtatásnak az az oka, hogy miután a városban csak ezek a töltők maradtak ingyenesek, az oszlopok kihasználtsága olyan szintre nőtt, amely már inkább konfliktusforrást jelentett. Január 18-tól, az átállítás után a díjazás a következőek szerint alakul: bruttó 330 Ft/kWh-s tarifát kell megfizetni a használatért, emellett pedig egy bruttó 100 forint összegű egyszeri töltésindítási díjat számolnak még fel minden egyes töltésnél. Összehasonlításképpen a Jövő Mobilitása Szövetség összesítése szerint AC-gyorstöltőn maximum 22 kW-tal töltve 170-375 Ft/kWh között kell fizetni az egyik legelterjedtebb szolgáltatónál. Az egyes szolgáltatók árazásában azonban jelentős különbségek tapasztalhatóak, így a töltés előtt érdemes tájékozódni ezekről.” 

Ismét kérdésekkel fordultunk az önkormányzathoz január 7-én délelőtt. Arra kerestük a választ, hogy milyen konstrukcióban működtetik a töltőket, ugyanis az önkormányzati fenntartású állomások üzemeltetőjeként a vil­lany­autósok által kedvelt Plugshare oldalán üzemeltetőként az Emobility Solutions Kft. szerepel mindháromnál. Választ kerestünk arra is, hogy milyen szempontok alapján, ki döntötte el, hogy kilowattóránként mennyi legyen a szolgáltatás díja, elképzelhető-e, hogy a jövőben a kihasználtság függvényében módosulhat a díjszabás, hiszen ha senki nem tölt a magas díjak mellett, az üzemeltetés, karbantartás, felújítás költsége akkor is fennáll. Azt is szerettük volna megtudni, hogy akár a közép-, vagy hosszú távú tervekben szerepel-e a töltőhálózat fejlesztése a városban, esetleg a jogszabályi környezet megengedi-e a vállalkozások megjelenését ebben a szolgáltatói szegmensben. A kérdésekre lapzártánkig nem érkezett válasz, amint ez megérkezik, természetesen közzétesszük azt is. 

Az elektromos töltők árazása szinte átláthatatlan. Elektromos autós forrásaink szerint ma már az sem elegendő, ha a fent említett applikációban tájékozódnak a várható árakról, érdemes mindig a töltés elindítása előtt az adott oszlopnál meggyőződni arról, mennyibe fog kerülni a „tankolás”. 
Visszatérve az önkormányzati töltőkre: A villanyautósok.hu oldal felmérése szerint az Emobility Solutions hálózatának jelentős része STOP SHOP üzletek parkolóiban üzemel, összesen 14 helyszínen, egyenként 6-10 AC töltőoszloppal, amelyeknél a töltési díj a január végi áremelkedés után 280 Ft/kWh. A Plugshare alkalmazás szerint három önkormányzati töltőt is üzemeltetnek Dunaújvárosban (bár saját weboldaluk csak kettőt említ), az itteni díjszabás azonban még ennél is borsosabb, bruttó 330 Ft/kWh-s tarifát kell megfizetni a használatért. Mindezek mellett a Dechatlonnál az AC töltés 335 Ft/kWh, a DC pedig 240 Ft/ perc. Az Intersparnál 225 Ft/kWh, a Szabadság úti NKM töltőn 225 Ft/kWh, az Aldi pedig 159 forintot kér kWh-ánként, éjszaka pedig csupán százat.  

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában