Kalocsa–Paks Duna-híd

2022.11.01. 11:30

Mérföldkőhöz érkeztek

Négy zsaluzókocsi dolgozik majd azon a Kalocsa–Paks Duna-hídnál, hogy a két part közötti teljes összeköttetés létrejöjjön 2023 év végére.

DH-információ

A nemzetközi hajóforgalom a kivitelezés ideje alatt zavartalanul üzemelt Fotók: Magyar Építők

A Kalocsa–Paks Duna-híd kivitelezése tavaly február óta zajlik. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megvalósuló projektben a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében közel 1 kilométeres, három részből – két ártéri hídból és a közöttük épülő mederhídból – álló híd épül. A 2021. január óta zajló kivitelezésben alvállalkozóként a Hídépítő Zrt. is részt vesz. 

A bal ártéri hídszerkezet (kalocsai oldal) a szeptember végén végrehajtott utolsó tolási fázissal a végleges helyére került. A jobb ártéri hídszerkezet (paksi oldal) szerelése folyamatosan zajlik. A műszaki készültség itt jelenleg 30 százalékon áll – olvasható a beruházó közleményében. 

A 440 méter hosszú mederhíd alépítményei elkészültek, és ezzel a projekt egy újabb jelentős mérföldkövéhez ért. 

A kivitelezés idején a nemzetközi hajóforgalom zavartalanul üzemelt.

A kalocsai hídág indítózöm szilárdulását követően beemelték a zsaluzókocsikat a keleti (kalocsai) oldali mederpillérre. A művelethez szükséges 4 zsaluzókocsi (mindkét mederpillérhez 2-2 db) részegységei 6 országból érkeztek, az egyedi konstrukciót Magyarországon szerelték össze a szakemberek. Az emelésüket a Clark Ádám úszódaru segítségével, egynapos hajózási zárlat mellett hajtották végre, és ugyanígy fog megtörténni a másik mederpillér vonatkozásában is, kb. 3-4 hét múlva. 

A zsaluzókocsi, egy bonyolult gépészettel rendelkező segédszerkezet, amely lehetővé teszi a mederhíd főtartóinak a szabad szerelését: 5 méterenként, úgynevezett zömönként halad előre. Egy zöm 14 nap leforgása alatt készül el. A műveletet tehát a Duna felett minden különösebb alátámasztás nélkül hajtják végre, így a kivitelezés teljes ideje alatt a nemzetközi hajózási útvonal zavartalanul üzemel. 

A szabadszerelés-munkafázist követően, a zárózömök betonozása után a zsaluzókocsikat szétbontják, és tulajdonképpen ekkor jön létre a két part közötti teljes összeköttetés a bal és jobb ártéri híddal együtt. 

Miután a híd főtartó szerkezete elkészült, megkezdődhet a hídtartozékok szerelése, valamint a befejező folyamatok kivitelezése. (Forrás: Magyar Építők) 

A zsaluzókocsi egy bonyolult gépészettel rendelkező segédszerkezet

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában