Nem lehet kifogás

2021.12.16. 07:00

Kapcsoljuk be az övet, ne ezen múljon az életünk!

A biztonsági öv használatát meg lehet szokni. Idővel már észre sem vesszük, közben pedig egy láthatatlan pajzsként arra szolgál, hogy tragédia nélkül megúszhassunk egy balesetet.

Molnár Emese

Fotó: Bencsik Ádám

Van egy olyan kedves ismerősöm, akit már hosszú évek óta arra próbálok rávenni, hogy kapcsolja be a biztonsági övét a kocsiban. Ő még abban a korban sajátította el a vezetési technikát, amikor egyenesen ciki volt, ha valaki használta az övet, mert a menők olyan ügyesen közlekednek, hogy nincs rá szükségük. Még az idegesítő sípolás sem hat rá, ami a modernebb autókban megszólal, figyelmeztetve a sofőrt, hogy nincs bekapcsolva az öv. Tudják, mi erre a válasza? „Ó, pár perc, és abbahagyja”. Mostanra azt azért sikerült elérnem, hogy ha hosszabb útra indulunk, akkor bekapcsolja, és hála istennek, nem is volt rá szükség. Viszont a közlekedésben bármikor megtörténhet a baj, önhibánkon kívül is, így sosem szabad egy pillanatra sem könnyelműnek lenni. A biztonságos közlekedés egyik kulcseleme a kellő figyelem és körültekintés, ezt a közlekedésbiztonsági sorozatunkban többször is kiemelte Németh Miklós alezredes, a Dunaújvárosi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője. A biztonsági öv használatát illetően pedig nem osztozik semmilyen kifogásban. 

Magam is részese voltam egy balesetnek, amely tragédiával végződött. 2009 telén történt a 62-es úton közlekedtük, négyen ültünk a gépkocsiban, és az utastársunk, aki nem volt bekötve, a baleset következtében kirepült a járműből, sajnos az ő életét már nem tudták megmenteni – osztotta meg fájdalmas emlékeit az alezredes

A rendőrök már számtalan magyarázatot hallottak arról, hogy az éppen ellenőrzés alá vont sofőröknek miért nem volt bekapcsolva a biztonsági övük. Ám egy sem szolgál valódi indokkal. Tévhit az például, hogy egy ütközés során meg tudunk kapaszkodni a kormányban, egyrészt azért, mert hirtelen és váratlanul történhet meg, másrészt ilyenkor a testtömegünk többszörösét kellene megtartani, 30 km/órás sebesség esetén súlyunk 20–30-szorosát. 

Történtek már olyan balesetek, amelyek szerencsésen végződtek annak ellenére, hogy nem volt bekapcsolva a biztonsági öv. Ám ez is ­rossz felfogásnak adhat alapot, mert mint azt Németh Miklós elmondta, nagyon csekély az esélye ennek, körülbelül tíz­ezerből egy eset végződhet így tragédia nélkül. 

– A biztonsági öv szerepe abban van, hogy egy baleset során ott tart minket az ülésben, védett pozícióban. Arról nem is beszélve, hogy ezzel a többi utas testi épségét is védjük, hiszen ha megpördül az autó, nem esünk rá a másikra – magyarázta az alezredes. 

A rendőrségnek vannak olyan akciói, amikor az úgynevezett passzív biztonsági eszközöket ellenőrzik elsősorban. Ebbe a kategóriába tartozik a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, valamint motorosok esetében a bukósisak. 

Ha nem használjuk a biztonsági övet, büntetésre kell számítani: lakott területen belül tízezer, lakott területen kívül tizenötezer, autópályán pedig húszezer forint a bírság. 

 

A biztonsági övnek jelentős szerepe van abban, hogy védett pozícióban tart minket baleset esetén Fotó: MW-archívum

A biztonsági öv használata az elöl és hátul ülő utasokra egyaránt vonatkozik, ahogy a gyermekbiztonsági rendszerek is. A KRESZ kimondja, hogy 150 centiméter alatti gyermek csak rögzített gyermekbiztonsági rendszer használatával utazhat a gépjárműben. Ha a gyermek a hátsó ülésen utazik és a 3. életévét betöltötte illetve legalább 135. cm magas, akkor nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni. A babahordozókat pedig úgy kell rögzíteni, hogy a csecsemő háttal legyen a menetiránynak, de ekkor a légzsákot ki kell kapcsolni. 

Lehet, hogy valaki túlzásnak tartja ezeket, mondván, hogy régen nem voltak ilyen szigorú szabályok, és nem is lett belőle baj. Ám régebben jóval kevesebb volt az autó is, ezért jegyeztek kevesebb ilyen jellegű balesetet. 

Németh Miklós a bukósisak használatával kapcsolatban azt is kiemelte, hogy csak úgy szabályos a viselése, ha nemcsak feltesszük, hanem az áll alatt bekapcsolt állapotban van, mert csakis így tud védelmet nyújtani egy baleset esetén. 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában