a szülők felelősség

2021.08.02. 12:00

Influenszerek helyett barátok

Az influenszerek sok tinédzser példaképeivé válnak tökéletes életük hirdetésével. Ám a háttérben zajló erőfeszítés és kitalált életkép mind rejtve marad a fiatalok előtt. Lugosi Alexandra klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszic­hológussal az újfajta példaképekről beszélgettünk.

Benedek Bálint

Fotó: Shutterstock

Dunaújváros – Több kutatás is igazolja azt, hogy a közösségi média használata fokozhatja a szorongást, csökkentheti a jólétet és az élettel való elégedettség mértékét is – szögezte le a szakember. – A függőség egyik fő összetevője, a lájkok és a követők összegyűjtése olyan, mint például a szerencsejáték során megszerzett nyeremény, amely az agy jutalom- és boldogságközpontját aktiválja. A lájkokra és a követőink számára tekinthetünk úgy is, mint népszerűségünk mércéjére és nárcisztikus igényeink kielégítőire. Lájkolnak és követnek, tehát vagyok.

A hangsúly átkerült a követők számának hajszolására

Lugosi Alexandra hozzátette: főleg a gyermek és tinédzser generáció a lájkok hatására direkt visszajelzést kap arról, hogy amit megosztottak, az jó és másoknak is tetszik, ezáltal pedig jól érzik magukat. Minél nagyobb az úgynevezett követőtáboruk, annál boldogabbak, hiszen a virtuális világ elhiteti velük, hogy jó úton járnak. Ilyenkor viszont kialakul egyfajta ördögi kör, hiszen ha nem kapnak annyi lájkot, vagy esetleg csökken a követőik száma, azonnal önmagukban kezdik keresni a hibát, ami nincs jó hatással az önértékelésükre. Különösen nagy veszélynek vannak kitéve a gyerekek, hiszen az önképük még kialakuló fázisban van, nagyon sérülékeny, és elsősorban visszajelzések által épül. Ők hajlamosak egyenlő­ségjelet tenni a saját életük és a lájkok mennyisége közé. Ennek az a veszélye, hogy a személy kifelé mutatott arculata eltávolodik valós érzéseitől és személyiségétől.

Az influenszerek a legelőnyösebb pillanataikat mutatják, így félrevezetik követőiket Fotó: Shutterstock

– Felgyorsult világunkban a felnőttek számára is nagyon fontossá váltak a visszaigazolások arról, hogy milyen szépek, okosak – folytatta. – Az emberek folyamatos összehasonlítással élik mindennapjaikat. Mindig vizsgáljuk a magunkról alkotott képünket a visszajelzések értékeléseivel. Azonban a közösségi médiában szinte bármi eltitkolható, ami kellemetlen, és bármi felnagyítható, ami kedvező. Sok internetes celebnek vagy épp influenszernek szakemberek tömk­elege segít a megfelelő profil felépítésében, amellyel versenyezni megfelelni szinte lehetetlen. Sok tinédzser példaképeivé válnak tökéletes életük hirdetésével. Ám a háttérben zajló erőfeszítés és kitalált életkép mind rejtve marad a tinédzserek előtt. Másokból mindig a legelőnyösebb pillanatokat látják, de hol marad az álmos, nyűgös, fáradt arc, amely a valóságban gyakran visszanéz a tükörből. A kiválóságot hajszoló közösségi világ túlzott követése könnyen hamis és torz testkép­ideálhoz is vezethet. Lugosi Alexandra munkája során felfigyelt arra, hogy néhányan életük minden percéről beszámolnak a tökéletesség jegyében. A tartalomról és a minőségről átkerült a hangsúly a követők számára. A fiatalok valamikor a saját életüket is félretéve foglalkoznak napi szinten több órát mások életével, hiszen rájuk szeretnének hasonlítani, és ha hosszú időn keresztül a tartalmakkal foglalkoznak, az olyan, mintha ők is az életük részévé válnának. Gyakran mosódik össze a virtuális tér a valósággal. A túlzott bevonódás gyakran okozhat tév­képzeteket is, amelyek által már barátjuknak is tekintik a celebprofilok tulajdonosait.

– A legkönnyebb pénzkereseti lehetőséggé vált az influenszerkedés, amelyet fiatalok és sztárok tízezrei használnak egzisztenciális javaik bővítésére – mondta. – Olykor világmárkák ezrei hirdetnek a felületükön. A fiatalok, anélkül hogy tudnának róla, az üzlet részei lesznek, többségük csak azért is megvásárol egy terméket, mert a kedvence is ezt használja. Ezzel megszűnik minden, ami hozzájárulna egyénisége kialakulásához. Eltolódnak az értékrendek is, vagyis a magánszféra védelme semmissé válik, a gyermek pedig úgy érzi, semmi sem tabu a közösségi médiá­ban. A legtöbb túlzott közösségimédia-tartalmat habzsoló tinédzsernek alacsony az önbizalma. Több esetben is hallottunk olyan fiatalokról, akik az interneten szavaztatták meg, hogy van-e értelme az életüknek.

Ezért a szülők feladata és felelőssége, hogy foglalkozzanak csemetéik életével, és figyeljenek rájuk, beszélgessenek velük személyesen is. Mindig fordítsanak figyelmet az általuk követett tartalmak minőségére és hitelességére, ne engedjék, hogy lecseréljék a személyes kapcsolatokat a virtuális világra, bármilyen csábító is az.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!