Vezetéstechnikai tanácsok

2020.11.06. 07:00

Lassabb tempó, nagyobb követési távolság – így vezessünk

A balesetmentes közlekedés érdekében a sofőröknek ősszel és télen számtalan olyan körülményre kell figyelniük, amelyekkel a nyári hónapokban nem kellett megküzdeni. Ebből adódóan nemcsak gépjárművét, hanem saját magát is szükséges felkészítenie annak, aki a volán mögé ül.

Morva Dávid

A közlekedési balesetek megtörténésének esélyét lehetetlen a nullára redukálni, azonban ha minden tőlünk telhetőt megteszünk, már jelentősen csökkenthetjük a szerencsétlenség bekövetkezésének kockázatát.

Ezt kétféleképpen is elősegíthetjük: az egyik a gépjármű téliesítése (tél gumi, hólánc, fagyálló stb.) a másik pedig önmagunk – mint sofőrök – vezetéstechnikai tréningezése.

Hambalkó János, az egyik helyi autósiskola vezetője szerint ennek az egyik legjobb módja, ha vezetéstechnikai tanfolyamon veszünk részt, amely ugyan nem olcsó (20–40 ezer forint), de annál hasznosabb. Akinek azonban nincs ideje, pénze részt venni egy ilyen kurzuson, azok számára is van megoldás.

Hambalkó Jánostól kaptunk hasznos tanácsokat az autóvezetéshez
Fotó: Laczkó Izabella/Dunaújvárosi Hírlap

Lassan jársz, tovább élsz

A szakember szerint az első és legfontosabb tényező az őszi-téli közlekedésben, ha lassabban vezetünk a megszokottnál. Hambalkó János kiemelte, célszerű korábban indulni, hogy kényelmes tempóban elérjük úti célunkat. Nagyságrendileg 20–30 százalékos sebességcsökkentés is indokolt lehet. Például, ha egy útszakaszon 90 km/h a megengedett tempó inkább 60–70 km/h között haladjunk.

A statisztika szerint a sebesség rossz megválasztása a kiváltó oka a legtöbb közlekedési balesetnek

„Az eu-s statisztikákat böngészve kiderül, hogy a közlekedési balesetek kiváltó oka a legtöbb esetben a sebesség rossz megválasztása. Nagyságrendekkel, akár 20–30 százalékkal menjünk lassabban a megengedettnél, ugyanis a féktávolság négyzetesen nő. Ez azt jelenti, hogy amíg ha 50 km/h-val megyünk 30 méter alatt áll meg az autó, ha azonban 100 km/h-val, akkor 110 méter kell, hogy megálljunk a járművel.”

Rosszabb látási viszonyok

Természetesen a látási viszonyokhoz is alkalmazkodni kell, hiszen korábban sötétedik, mint héhány héttel korábban. Ehhez is szoktatnunk kell érzékszerveinket. Az oktató szerint, ha sötétben ülünk a volán mögé, vagy ránksötétedik vezetés közben, szintén ajánlatos nagyságrendekkel lassabban menni.

Ha ősz, akkor köd

Az őszre igencsak jellemző és a közlekedést jelentősen befolyásoló időjárási tényező, a köd. A szakember ebben az esetben azt javasolja, egyáltalán ne üljünk a volán mögé, azonban akinél ez nem megoldható, azoknak is van tanácsa. „Köd esetén fontos a ködlámpa helyes használata. Ezt a fajta fényszórót akkor használjuk, ha lassan, 30–40 km/h sebességgel haladunk, ugyanis ekkor van ténylegesen értelme. Autópályán illetve nagyobb tempónál csak megzavarjuk a többi gépjárművezetőt. Egyébként jellemzően őszi-téli időben sokkal biztonságosabb az autópályát használni, ha mindenképpen a volán mögé kell ülnünk. Minden más esetben pedig ajánlott jóval nagyobb követési távolságot tartani az előírtnál.”

Ahogyan azt a fenti bevezetőben is írtuk, nullára csökkenteni a közlekedési baleset kockázatát nem lehet, rosszat azonban biztosan nem teszünk azzal, ha a szakember tanácsait megfogadjuk, és e szerint vezetünk, hiszen mindenkit hazavárnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában