legyünk tisztában a jelentésükkel!

2018.07.29. 13:00

Mit kell tenni, ha nyaralás közben felvillan a műszerfalon a figyelmeztető jelzés?

Sokan nem tudják, mi a teendő, ha a műszerfalon felvillan az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer piktogramja.

VN

Nyaralás közben zavaró, ha nem vagyunk tisztában a jelentésével. Holott a baj könnyen orvosolható, és egyszerűen megelőzhető. A Magyar Gumiabroncs Szövetség észrevételeit, tanácsait közvetítjük.

2014. november 1-je óta az EU tagállamaiban csak olyan személyautókat lehet forgalomba hozni, amelyeket felszereltek abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (Tire Pressure Monitoring System, TPMS). A TPMS segít a megfelelő abroncsnyomás – a gyártók által megadott értékek – folyamatos ellenőrzésében és megtartásában. A megfelelő nyomás az autósok érdeke: kíméli az abroncsot és a pénztárcát. Ha alacsony a nyomás, az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési ellenállás miatt többet fogyaszt. 10 százalékkal alacsonyabb nyomás mintegy 10 százalékkal csökkentheti a futásteljesítményt. Ha túl magas a nyomás, a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása és tapadása, plusz a futómű is gyorsabban kopik. 2015 júniusától a műszaki vizsgákon is ellenőrzik a TPMS szenzorok működését: abban az esetben, ha 20 százalékos guminyomás- csökkenésnél nem jelez a rendszer, sikertelen a vizsga.

Érdemes elkerülni azt, hogy útközben kelljen tanakodni a teendőkről Fotó: Shutterstock

Okos szenzorok

Kétféle TPMS rendszerrel találkozhatunk. Az új autóknál az indirekt rendszer az elterjedtebb, amely az adatokat a blokkolásgátló (ABS) szenzorból nyeri. Ez a rendszer nagyobb toleranciával működik, álló helyzetben nem mér. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok, de a téli, illetve nyári abroncsok felszerelésénél újra kell kalibrálni a rendszert. A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. Szakemberek szerint ez a megoldás a megbízhatóbb, mivel az elektronika minden egyes abroncs nyomását külön-külön elemzi, és figyelmeztet, ha eltérést érzékel. A direkt TPMS 0,1 bar pontossággal mér, és azt is figyelembe veszi, hogy az autó halad vagy áll. Segítségével egy esetleges defektről még azelőtt értesülhetünk, hogy az abroncsot tönkretennénk.

Fontos, hogy az abroncsválasztást nem befolyásolja sem a direkt, sem az indirekt TPMS rendszer. Az előbbinél a rendszernek nincs közvetlen kapcsolata az abroncsokkal, utóbbinál pedig a szenzorok bármilyen típus belsejébe felszerelhetők. Vannak olyan programozható, illetve univerzális szenzorok is, amelyet bármely régebbi gyártású autó abroncsaira is fel lehet szerelni; ilyen esetben a viszszajelzés az okostelefonunk kijelzőjére érkezik. (Ezekben az autókban még nincs a műszerfalon erre szolgáló piktogram.)

A szenzorok felszerelését, elemeinek cseréjét és programozását képzett szakember végezze. Azt javasoljuk, hogy ha abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel is ellátott autón cserélünk gumiabroncsot, azt mindig olyan szakműhelyben végeztessük, amelyben képesek a megfelelő berendezéssel történő kalibrációra is.

Világít a piktogram?

A direkt rendszernél a TPMS visszajelző lámpa jelzi, hogy valamelyik abroncsban csökkent a nyomás. Érdemes valamennyit – tehát nem csak a jelzettet – ellenőrizni. Ha a piktogram villog vagy egyéb figyelmeztető jel is megjelenik, rendszerhibával van dolgunk, ami érintheti a szenzort, az antennát, a szenzorakkumulátort, vagy épp az elektronikát. Indirekt rendszernél is ugyanaz a lámpa jelez a műszerfalon, de a direkt rendszer 0,1 baros küszöbértékével szemben 20 százalékos nyomáscsökkenésre hívja fel a figyelmet. Ellenőrizzük valamennyi abroncsot, egyenlítsük ki a nyomást, és nyomjuk meg a TPMS rendszer reset gombját. Mindkét rendszerre igaz, hogy a helyreállított abroncsnyomás alapesetben „eltünteti” a hibajelet a műszerfalról.

A műhelyválasztás

A TPMS abban segít, hogy az abroncs a karakterisztikájának megfelelően, a lehető leghosszabb ideig szolgáljon bennünket. A téli, illetve nyári abroncsok felszerelésénél olyan műhelyt válasszunk, ahol felkészültek a TPMS szenzorok felszerelésére és kalibrálására. Ha menet közben figyelembe vesszük a műszerfalon megjelenő jelzéseket, és időben helyreállítjuk az abroncsnyomást, azzal növeljük az abroncsok élettartamát, energiát és pénzt takarítunk meg. A nyaralás előtt ellenőrizzük az abroncsokat, hogy ne az autópálya-pihenőben kelljen tanakodni a teendőkről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában