Csak itthon nem lehet szintben egy csatornafedél?

Dunaújváros - Talán nem túlzás azt állítani: aki nap mint nap közlekedik legyen az az ország bármely pontja bizony rendre találkozik megsüllyedt aknafedelekekkel, vízelvezetőkkel.

Gallai Péter



A parázs vitát kiváltó, ominózus csatornafedél akadályozza a forgalmat. Azóta is így áll...
Fotó: L.Zs.

Kevés olyan dolog van ma Magyarországon, amelyben szinte teljesen egységes  állásponton vannak az emberek,  ezek egyike minden bizonnyal az:  nálunk miért okoz örök és visszatérő problémát a megsüllyedt csatornafedelek, aknatetők és esővízelvezetők  kérdése. S nemcsak a régi utak esetében,  hiszen új burkolatokban is előjönnek ezek a gondok.  Az utóbbi időben több  írásban is foglalkoztunk a város területén is   fellelhető hibákkal, ezért arról kérdeztünk egy mérnök szakembert,   Magyari Lászlót, hogy mi az oka a  jelenségnek. Különösen annak tükrében, hogy mondjuk Sopront  nyugat felé elhagyva, ilyen hibákkal nem nagyon találkozunk.

 
- Utóbbival azért, mert arrafelé fedett közműalagutak vannak, a vízelvezető rácsokat pedig nem az úttestbe, hanem  a kiemelt szegélyekbe építik be és oldalbefolyón távozik a víz. A másik dolog, hogy a  burkolat élettartama a nagy hőingadozások miatt körübelül tizenöt év idehaza, de sok esetben negyven-ötven évet kénytelen megérni, mire felújítják, vagy lecserélik. Az aknák betonba vannak ágyazva, az egész szerkezete sokkal merevebb és   keményebb, mint az aszfalt. Gondoljunk csak bele, hogy  az út nyomvonalába helyezett fedelek naponta hány ütést kapnak a kerektől, s akkor nem is beszéltem a túlsúlyos kamionokról. Egy forgalmas szakaszon  mondjuk tizenhatezerszer éri négyszáz kilónyi erőhatás a fedlapot. Ezek hatására pedig a merev beton ágyazat összetörik és  süllyedni kezd. Így már az is nagy előrelépés lenne, ha nem a nyomvonalba kerülnének ezek a műtárgyak. Budapesten rendszeresen járva tudom mondani, hogy siralmas a helyzet. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a járművek lengéscsillapítóit és futóműveit is tönkreteszik - mondta  a mérnök.


Érkeztek bőven hozzászólások a korábban felvetett témákhoz, ezekből szemezgettünk. Kalasnyikovfan így írt:  Az AranyvölgyiVasmű út kereszteződésében több hónapja billeg az aknafedél a belső sávban. Az Apáczai Aranyvölgyinél is van egy alattomos, tíz centis gödör. A VasműDózsa kereszteződésben pedig  a vízelvezető van jelentősen megsüllyedve. A kisebb utakról nem is beszélve Piac tér, Szórád, Kenyérgyári út. SNP nevű fórumozónk szerint a Martinovics utca 25. előtt is ugyanaz a  helyzet, mint a Martinász-szobor előtt. Bat beszámolója szerint a Batsányi úton, a Vigadó vonalában is van egy  hasonló fincsi cucc.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!