Baracs a lehajtóért, Mezőfalva a települést jelző tábláért lobbizik

2020.02.03. 07:00

Sok még a pontosítani való az M8 nyomvonalán

„Már javában zajlik az M8-as gyorsforgalmi út megyénket érintő szakaszának tervezése és előkészítése, amelynek egyik állomásaként ma egész nap a nyomvonallal érintett települések polgármestereivel való egyeztetésé volt a terep.”

Horváth László

Ez olvasható Varga Gábor országgyűlési képviselő január 21-i internetes közösségi bejegyzésében.

Javaslatokkal élhetnek a községek érdekében

Az M7-es és Dunaújváros között készülő, mintegy 50 kilométeres, 2×2 sávos gyorsforgalmi út a hat kisebb csomópont mellett egy komplex és két egyszerű pihenőt fog tartalmazni a minket érintő szakaszon. Az M8-as ­Enying felett találkozik majd az M7-es autópályával, és onnan könnyedén lehet a már meglévő 2×2 sávos úton tovább menni Veszprémig, majd később egészen az osztrák határig. Megkérdeztük a tervezett nyomvonal mentén fekvő települések polgármestereit, miként véleményezik a közelükben haladó majdani autópálya okozta hatásokat, milyen javaslatokkal élnének a községük érdekében?

Baracs könnyen beszorulhat az M8-M6 közé. A lehajtóért lobbiznak a tervekben
Fotók: Horváth László/Dunaújvárosi Hírlap

Baracs számára nem túl előnyös

Várai Róbert, Baracs polgármestere: – Baracs számára a jelenlegi nyomvonal nem túl előnyös. A mostani állás alapján Baracsnál nincs lehajtó tervezve. Mi ezt többször jeleztük és kértük. A település szélén két autópálya is halad. Ráadásul a falu északi határához nagyon közel van, így a forgalommal járó hátrányos következmények erősen terhelik a lakosság egészségi állapotát. Sajnos a tervekben még nem látjuk, milyen óvó, védő rendszabályok, eszközök vannak ennek elkerülése érdekében. Hangfogó falakra, élő növényes sövényekre, fasorokra gondolunk, hogy ne halljuk és ne szagoljuk az autókat, a kipufogógázokat. Tudjuk, előbb-utóbb elérezik az az idő, mikor itt fogják elvezetni az M8-ast a fejünk felett. Szeretnénk a továbbiakban is tárgyalásokat kezdeményezni a nyomvonal pontosítása és a lehajtó kiépítésének ügyében. A tervező iroda egyelőre csak bemutatta a számára rendelkezésre álló információk szerinti irányvonalat, tehát lehet esélye Baracsnak előnyösebb megoldást találnia. Valószínűleg a település beszorul a két autópálya közé, és ebből azért szeretnénk valamiféle igazságos előnyt kovácsolni – mondta érdeklődésünkre Várai Róbert.

A Bolonvár természetvédelmi terület kedvelt kirándulóhely

Megóvni a természetvédelmi területet

Márok Csaba Mezőfalva polgármestere: – A tervezők által letett legújabb anyag a mi térségünket nagyban nem érinti a régi tervekhez képest. A mi esetünkben különleges változás nincs. A tervek szerint a lehajtó a falu és a vasúti híd (Dunaföldvárra vezető út) között lesz kialakítva. Azonban ez még nem eldöntött, ahogyan a pálya nyomvonala sem. Mezőfalva szempontjából egy roppant fontos szempontot még meg kell említeni, nevezetesen, hogy van nekünk egy természeti értékkel rendelkező területünk, a Bolonvár. A tanácskozáson itt külön kértem a terület kikerülését, és erre pozitív választ kaptunk. Szintén hangsúlyos szempont, hogy amennyiben megvalósul Mezőfalva határában a lehajtó, akkor annak jelölésénél a Mezőfalva név kerüljön a táblára. Megítélésünk szerint gazdaságilag jó helyen fekszik a település, így a honvédségi laktanya területére esetlegesen betelepülő vállalkozásoknak is jelenthet ez komoly előnyt, vagy alternatívát. Amennyiben az M8-as út a mostani tervek szerint valósul meg, akkor adott esetben még azt is jelentheti, hogy a dunaújvárosi útnak a terhelését csökkentené valamelyest ez az autópálya. Aki például a papírgyárba megy, annak sokkal célszerűbb az autópályán elérni úti célját, mint a településeken keresztül a Nagyvenyim felé vezető úton – hallhattuk a tervekről alkotott véleményt Márok Csabától, Mezőfalva polgármesterétől.

Ezek is érdekelhetik