szponzorált tartalom

2020.04.14. 10:53

Miért kell figyelni a megfelelő guminyomásra?

Mennyi az ideális nyomás az autó gumiabroncsában? Mikor kell guminyomást mérni? Tegyük a szívünkre a kezünket: a legtöbben ezekre a kérdésekre nem tudjuk pontosan a választ. Pedig az, hogy megfelelő nyomáson üzemeltessük a járművünk abroncsait, akár életbevágó kérdés is lehet. Lássuk, miért fontos a megfelelő guminyomás!

Honnan lehet tudni, mennyi a megfelelő guminyomás?

“Ez könnyű, biztos rá van írva a gumira!” – vágná rá az ember egy pillanat alatt. Csakhogy ez nem igaz. A gumiabroncson nem az ajánlott nyomást jegyzik, hanem a maximális megengedett nyomás értékét. Sokan a gondosságuk ellenére is itt rontják el: igyekeznek a maximális nyomás közelében működtetni a gumit. Csakhogy ez valójában túlnyomásos üzemeltetés.

A megfelelő guminyomást mindig az autó gyártója ismerteti. Ez az érték minden egyes típusnál és modellnél más. Az értéket megtaláljuk az autó gépkönyvében, illetve valahol az autóban is: a vezetőülés közelében az ablaküvegen, a kesztyűtartóban, esetleg a tanksapka fedelének belső oldalán.

Miért fontos a megfelelő guminyomás?

A megfelelő guminyomás azt jelenti, hogy a gépjármű kerekei megfelelő kapcsolatban tudnak maradni az aszfalttal. Ha túlságosan “lapos” a kerék, vagyis a túl alacsony nyomás miatt az abroncs szétterül, akkor megnő a gördülési ellenállás. A gumi jobban kopik és deformálódik, az üzemanyag-fogyasztás pedig növekszik.

Ha viszont túl magas a guminyomás, az abroncs nem érintkezik elég nagy felületen az úttal. Ez rontja a kormányozhatóságot, csökkenti a gumi élettartamát, és komoly károkat okozhat a futóműben is. A féktávolság is növekszik, ráadásul a kormányzás is lényegesen bizonytalanabb.

Hogyan kell ellenőrizni a guminyomást?

A járművek gyártói mindig az úgynevezett hidegnyomást tüntetik fel. Ez azt jelenti, hogy a gumikat hideg állapotban kell mérni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy legalább egy órás állás után, lehetőleg normál külső hőmérsékleti viszonyok mellett, például hajnalban érdemes elvégezni az ellenőrzést. A külső hőmérséklet is növelheti a gumi nyomását. 10 fok emelkedés 0,1 bar nyomásemelkedést eredményezhet.

Sok autóban már van guminyomás-visszajelző rendszer is. Jó tudni, hogy a legtöbb ma használt rendszer csak 20 km/h felett működik megbízhatóan. Az automatika tehát nem alkalmas arra, hogy indulás előtt ellenőrizzük, minden rendben van-e a kerekekkel.

A rendszeres ellenőrzés nem csak azt mutatja meg, hogy biztosan jó nyomáson üzemeltetjük-e a gumikat. Ha eltéréseket tapasztalunk, az figyelmeztethet lassú defektre, vagy akár arra is, hogy a gumi szelepe meghibásodott, ereszt. Ha időnként megmérjük a nyomást, nem csak a baleseteket kerülhetjük el. A helytelen használatból eredő hibák költségeit is kiküszöbölhetjük.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában