Kultúra

2016.01.24. 18:47

Hét év pokla másfél órában

Dunaújváros - Ritkán, csak hosszú évek, netán évtizedek elteltével van esélye a színházba járó nézőnek olyan elementáris élményre, amilyet az Egyasszony című monodráma nyújt.

Balla Tibor

Az előadás után mindenki úgy érezheti, saját életének súlyosként megélt problémái légben röppenő pelyhek csupán ahhoz képest, amit látott

.„Maga 7 hetes terhes, gratulálok. - Jöjjön vissza szülés után ”

Tenki Réka túlzásoktól mentes, hiteles alakításával bizonyította, hogy kiemelkedő színésznő
Fotó: Orlai Produkciós Iroda


Ezzel az egyszerű, örömteli mondattal indul Péterfy-Novák Éva blogja, amelyből előbb kötet, majd pedig Paczolay Béla rendezésében előadás született. Mégpedig meghatározó erejű előadás. A szemünk előtt lesz a csitriből megtört felnőtt, midőn végigkísérjük, hogyan pofozza akarat nélküli masszává lelkét saját sorsa, és az egészségügy pokla. Ismét egy hátborzongató példáját láthatjuk annak, hogy az élet a legnagyobb forgatókönyvíró, hiszen a történetet látva, olvasva az az érzésünk támad, a szerző kissé túl messzire engedte fantáziája gyeplőjét, ennyi szörnyűség már nem fér meg egyetlen életben. Aztán arcul csap a bizonyság, a rémálom, amit végignéztünk, bizony nem más, mint a szerző saját életének eseményhű leírása.Már dióhéjban is megindító a sztori: A huszonkét esztendős főhős, mint annyi más sorstársa Diósgyőrben, anyukájával lakik a hatvan négyzetméteres lakás belső, kis szobájában férjével, aki akkor épp sorkatona. Háromhavi béréből fogadott orvosát, Kádár doktort szabadságról kell berendelni a szülés miatt, amikor egy az előléptetése miatt fontos teniszmeccsre igyekezne. A tapasztalatlan és ijedt kislány tűri, ahogy végigvezetik a kiszolgáltatottság magasiskolájában, és kapja a szülést gyorsító injekciókat. A végeredmény ez a diagnózis: „A szülés nem megfelelő levezetése, forszírozott, rohamos szülés során somatomentálisan és mentálisan súlyosan sérült csecsemő.”

Hét év szenvedése indul útjára, az egyre inkább leépülő gyermek, az egyre inkább leépülő, végül pokollá váló házasság mellett, aminek a vége temetés és válás. Ráadásul ez csak egy része hányatottságának, a folytatás is tartogat rémálomnyi részleteket. Elárulhatjuk, a végén minden jóra fordul.

Azon ritka pillanatokban, amikor az önmagában is erős szöveg találkozik egy remek színésznővel, megszülethet egy ilyen ihletetten elsöprő erejű előadás. Tenki Rékát akkor kínálták meg ezzel a szereppel, amikor épp visszatért a pályára szülése után. Így motiváltsága sokat segített az átélésben. Tehetsége pedig abban, hogy sallangmentes természetességgel vigye végig a nézőt az egyes szám első személyben zajló kanosszajáráson. Ugyanolyan hiteles tud maradni kamaszos fiatal lányként, mint sorsavert, megtört felnőttként. A szöveg és a színészi játék erejére a legfőbb bizonyság: az előadást meg kellett szakítani, mert a nézők egyikére oly nagy hatással volt a darab, hogy mentőt kellett hívni hozzá. A színésznő ezalatt a tízpercnyi kényszerszünet alatt is a színen maradt, majd onnan tudta folytatni lélekben, szövegben, ahol abbahagyta.

Nagy kár, hogy a FÜGE és az Orlai Produkciós Iroda közös produkcióját jellemzően csak nők látogatják! Az előadás minden szónál többet mond a nők elnyomott, kiszolgáltatott helyzetéről, a családon belüli erőszak agyonhallgatott, cinkosan eltitkolt borzalmairól, az egészségügyben uralkodó embertelen körülményekről. Mindarról, amit egy anyává cseperedő lánynak át kell élnie.

Persze mindez nem ma történik, hanem abban a szörnyűséges nyolcvanas években. És Kádár doktor végül főorvos lesz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!