2013.10.20. 15:05
Egy manifesztum kiegészítései
Dunaújváros - Akaratlanul is egy a művészetek és a politika viszonyrendszerét boncolgató (alighanem soha véget nem érő) polémia részese, de legalábbis szem- és fültanúja lett a KMI szombati közönsége.
A polémia elindítója pedig Borsos Lőrinc (valójában a Borsos János - Lőrincz Lilla alkotópár) Manifesztum Jóról és Szarról című munkája volt, ami egyfajta kritikai megközelítése a mai magyar kúltúrpolitikának, s amely még tavasszal fogant, a Műcsarnok Magyar Művészeti Akadémia ingatlanvagyonához csatolására válaszul szervezett tiltakozó akciók részeként. Ezt a kiprintelt dokumentumot (úgyis mint kiállítási tárgyat, az alkotópár installációjának részét) nyújtotta át a megnyitó előtt Borsos János L. Simon Lászlónak, aki aztán nemhogy beépítette megnyitóbeszédébe, de leginkább arra éptette azt.
- Egy régóta meglévő műről van szó, amire eddig érdemben senki nem reagált a kultúrpolitika illetékesei közül - mondta Borsos János, amikor az ötletről kérdeztük. - Nem provokációnak szántam, de szerettem volna, ha hallhatok végre valami reakciót, s nem csak belterjes köröztetésre van kárhoztatva a munkám - tette hozzá a manifesztum szerzője.
- Én ezt jó munkának tartom, nem véletlenül beszéltem róla annyit, és azt is tudom, mert ismerem, hogy ki csinálta - mondta L. Simon László a manifesztum sorsát firtató kérdésre. - Ezzel együtt is azt mondom, túlságosan sok illúziót nem kellene táplálniuk a politika szándékainak vagy akaratának megváltoztatását illetően. És éppen azért nem, mert mint mondtam, a mű Kiegészítés részének mind a négy pontjával egyetértek...