Hírek

2013.11.06. 22:20

Nagy munka Muki felújítása

Az elsődleges szemle után kétféle megoldás került szóba Muki gőzős felújítását illetően azon az összejövetelen, amit szerdán tartottak.

Gallai Péter

A Dunaferr iskola igazgatójának, Csapó Gábornak a vezetésével az intézmény pedagógusai és szakemberei, valamint lelkes vasútbarátok is érkeztek a szerdai megbeszélésre a tűzoltóság udvarára, amit Orosz Csaba parancsnok kezdeményezett – ideiglenes jelleggel ideszállították a mozdonyt.

A találkozó célja az volt, hogy első körben készüljön egy hozzávetőleges állapotfelmérés, valamint egy költségvetési előkalkuláció. A megbeszélésen két vonal került szóba. Az egyik szerint Muki „optikai” felújítást kapna, és így lenne kiállítva. A másik – amit a vasútkedvelők vázoltak fel – alapján üzemképes állapotba lehet(ne) hozni a mozdonyt, amiből nincsen másik.

A Dunaferr iskola szakemberei is szemrevételezték Mukit, köztük volt Kálmán József (j) és Zámbó Zsolt (jobbról a harmadik) (Fotó: Ónodi Zoltán)

Az egyeztetés résztvevői tüzetesen megszemlélték a mozdonyt és szeneskocsiját, megkopogtatták a rozsdás lemezeket, fényképeztek, ötleteltek. Abban mindenki egyetértett: bizony elég ramaty állapotban vannak.

– Elsőre azt mondom, csak a szeneskocsi anyagköltsége félmillió forint körül lehet, a mozdonyon pedig a komplett kazánköpenyt cserélni kell, annyira rozsdás. Ilyet hengerelni az iskolában nem tudunk, ehhez mondjuk az ISD Dunaferr segítsége kellene. Ami a működőképességet illeti: minden lehetséges, de iszonyú nagy munka lenne, a hiányzó alkatrészek pótlása évekbe is telhet, s ki tudja, hol akadunk el – vont gyorsmérleget Kálmán József, a Dunaferr iskola szakembere, aki szerint érdemes átgondolni, hogy egy ilyen ritkaság megér-e komolyabb anyagi áldozatot.

Kollégája, Zámbó Zsolt arról beszélt, óriási kihívás lenne megcsinálni a mozdonyt, főleg üzemképesre, de a felújítás sem lesz könnyű.

Szenczi Krisztián újvárosi vasútbarát – aki maga is mozdonyvezető – ismertette az 1894-es gyártású gép történetét:

– Bele nem látunk, de amennyiben megfelel az ultrahangos vizsgálatnak, az 1959-ben kiadott kazánvizsgája 2019-ig elvileg még jó. Utána lehetne továbbgondolni a történetet. Sok eleme hiányzik, de ezek pótolhatóak. Az első és egyben utolsó felújítása 1987-ben volt, amit édesapámék szocialista munka keretében csináltak a MÁV-nál. Ami biztos, a hatszáz milliméteres nyomtávú kategóriában a 285-001 típusból, Mukiból – ebben az átalakított formában – egy van az országban, sőt, a világon is.

A szemle végén abban maradtak a résztvevők, hogy az önkormányzattal történő egyeztetés, illetve döntésük után derüljön ki, melyik úton induljanak el. Az önkéntes munka és a segítő kezek adottak, de pénzre is szükség lesz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!