Hírek

2009.07.25. 02:29

Izzócsere, csak elméletben

Dunaújváros - Abban mindenki egyetért, hogy a járművezető képzésben változásokra van szükség, ám a mikéntjéről nincsen közös álláspont. A tervek szerint nőnének a KRESZ vizsgadíjak, a vezetési óraszám, de van aki azt is javasolja: csúszós tréning is legyen.

Dunaújvárosi Hírlap

A jelenlegi rendszerben minimum harminc órát kell vezetni ahhoz, hogy vizsgázhasson az ember. Ám nagyon sokan azt mondják: ez az idő kevés az alapok elsajtátításához, főleg az olyan tanfolyamokon, ahol százezer forintot, vagy még annyit sem kérnek el a tanulóktól. Persze ki lehet hozni ennyiből is az oktatást, de ebben az esetben a jelölt vajmi keveset forgatja a kormányt. Ennek az egyik oka az, hogy a piacon oktatókból is túlkínálat van, egymás alá licitálnak.

Az egyik dunaújvárosi autósiskola vezetője, Tóth György azt mondja, 2004 óta nem volt oktatóképzés, most pedig óriási harc van az érdekképviseletek és a Nemzeti Közlekedési Hatóság között arról, milyen rendszer legyen. Az NKH a képzési óraszámukat már felemelte, de azt is szeretnék, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem által felügyelt öt felsőoktatási intézményben szerezhetnék meg a minősítést a járművezető oktatók:

- Sokáig ontották magukból a tanfolyamok az oktatókat, ami egyrész oda vezetett, hogy létszámstop van évek óta, másrészt pedig az a baj, hogy emiatt a csőd szélén áll az egész rendszer. Az árak nemhogy növekedtek, hanem csökkentek. Budapesten például az elméleti vizsga után kijön tíz fiatal, akik sikeresen átmentek, majd a tanfolyamvezető megkérdezi az ott állókat, hogy mennyiért vállalják el a rutint és a forgalmit? Kétezerötszáz forintos óradíjról indulnak, a vége ezerötszáz, sorra egymás alá licitálnak. Bevállalják az önköltségi ár alatt a munkát, amit trüközéssel oldanak meg. Például az egy órányi vezetési időből, csak huszat mennek, a többit az út szélén töltik, s szóban adják az instrukciókat. De érdemes megnézni az újságokat, eddig tele voltak képzési hirdetésekkel, most pedig alig találkozni ilyenekkel.

- Sokszor elomdon a tanulóknak - folytatja Tóth úr-, hogy ne csak a harminc órás minimális vezetési időben gondolkodjanak. Ez annak elég, akinek már van jogosítványa motorra, más járműre. A sok éves tapasztalatom, amiről statisztikát is készítettem, hogy a tizennyolc-húsz évesek negyven, az ötven felettiek száz óra után tehetnek sikeres gyakorlati vizsgát. Persze az sem mindegy, hogy ki finanszírozza az egészet, hiszen a szülő azt szeretné, ha harminc órából meglenne a jogsi, mert nem igaz, hogy ennyi idő alatt a csemete nem képes elsajátítani az ismereteket.

Minden a forgalomban derül ki, teszi hozzá Kőhalmi László oktató: - Amikor jön az első kudarc, akkor szokták elhinni a tanulók, hogy tényleg kell még órákat venniük. Vizsga előtt nem sokkal elviszem őket erős forgalomban a Szilágyi-Aranyvölgyi kereszteződéséhez, vagy a Tolsztoj utcáról kézifékkel kell kikanyarodniuk a Magyar útra. Ha ezek nem mennek, akkor a vizsgán sem, de így biztos elhiszik, hogy van még mit gyakorolniuk. Az első tizenöt órában, amíg nem alakul ki a feltételes reflex, nem tudunk bemenni a csúcsforgalomba. A KRESZ vizsgára sokszor csak a válaszokat tanulják meg, mit kell a tesztben megjelölni.

- Ami a többi vizsgát illeti, a KRESZ könyvet folyamatosan módosítják, igaz a keretek régiek. A leginkább a műszaki kérdések múlták idejüket, a motorizáció régen elrobogott felette. A mai autókon már egy izzócsere sem egyszerű, sőt, van olyan típus amelyet inkább szervízbe visznek. A kézifék helyes állását is neház olyan autón megmutatni, amelyen elekromos és gombbal működik, de diagonál abroncs sincs már - ma is az van a könyvben, ami 1983-ban volt. Viszont azt sem tudják, hogy milyen elven működik és mi az ABS, az ASR, vagy az ESP - tette hozzá Kőhalmi László.

Azt mindketten jó megoldásnak találnák ami nyugaton működik, hogy egy év után kötelezően újra vizsgázni kell. - A mostani próbajogosítvány akkor is rendesre vált két év után, ha egy métert sem vezettek vele. Az utólagos vizsgán viszont kiderül, hogy ki mit tud. Ugyanilyen formában látnám értelémét a csúszós tréningnek is, aki nyáron végzett, még a tél előtt menjen el, tapasztalja meg, mi vár rá a havas, jeges utakon. Persze felmerülnek a kérdések: hol, milyen pályán csinálják, és ki finanszírozza ezt. A rendszeren van mit változtatni, országos átlagban minden második jelölt megbukik a forgalmin, míg a friss jogosítvánnyal rendelkezők huszonöt százalékkal több balesetet is okoznak - tette hozzá Tóth György.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!