Hírek

2015.01.22. 14:38

Januártól indult az új útdíjrendszer - A jogász válaszol

Az útdíjrendszerről jogi szemmel.

Unger Zsolt

„Az országos közúthálózat üzemeltetése, fenntartása és fejlesztése, a forgalom időszakos és helyi szabályozása, a környezetbarát közlekedési módok előnyben részesítése, valamint a társadalmi és környezeti költségek útdíjba történő beépítése szükségessé teszik, hogy az úthasználók a közútkezelés és -fejlesztés költségeihez az úthasználatuk arányában járuljanak hozzá, és a járművek környezetvédelmi szempontú korszerűségét is tekintetbe vevő arányos díjszabási rendszer jöjjön létre. Az úthasználat után fizetendő útdíj mértékét az európai uniós átjárhatósági (interoperabilitási) követelményeknek is eleget tevő elektronikus rendszer segítségével kell megállapítani.” (Idézet a 2013 évi LXVII.törvényből.)

Az Országgyűlés ennek érdekében hozta meg az út-díjakra vonatkozó törvényt, amelynek értelmében az autópályák mellett egyes autóutak és főutak használatáért is útdíjat kell fizetni. Az eddig megszokott 10 napos, havi és éves országos matricák megmaradnak, ezek mellé jöttek a megyei matricák, amelyekből azonban csak éves matrica létezik, és csak az adott megyében található utakra vonatkozik. Az adott megyei matricával a következő megye első kiemelten jelölt csomópontjáig lehet jogszerűen használni, ezt követően a útdíj fizetésre kötelezett úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes, vagy a már említett országos matricával lehetséges. Az eddig ismert országos matricák is érvényesek az összes most díjkötelesség vált autóútra. A megyei matricák január 1-jétől a következő év január 31-ig érvényesek.

Autósoknak, motorosoknak 5.000, a 7 személyesnél nagyobb járműveknek – kisbusz, lakóautó és haszongépjármű – 10.000 forint értékű éves megyei matricát kell váltani. A tehergépkocsik és kamionok számára kötelező 2015-ben is az e-útdíj fizetés. A rendszeres autópálya-használat így egy megyében a korábbi közel 43 ezer forint helyett mindössze 5 ezer forintba kerül, így a munkahelyükre ingázók, az akár több megyényi távolságból pl. a fővárosba autózók kiadásai a töredékükre csökkennek. Az autósok egyéni számításaik alapján dönthetnek a régi szolgáltatás, vagy az úthasználati költségeiket csökkentése mellett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!