KineDok

2019.10.18. 10:00

Kizsákmányolástól a szökésig – Maris története

A Kortárs KineDok sorozatában vetítették Tuza-Ritter Bernadett világhírű dokumentumfilmjét.

Szabó Szabolcs

Bár a napi média-fősodort rendre nem érinti, azért a magyar dokumentumfilmesek évről évre szállítanak fontos és jó munkákat, amelyek pontos látleletet adnak a napi magyar rögvalóról. E vonulatba tartozik Tuza-Ritter Bernadett rendező Egy nő fogságban című dokumozija, amelyet szerdán este vetítettek a Kortárs Művészeti Intézetben (KMI) a KineDok sorozat keretében. Tuza-Ritter teljesen egyedül, egy kézi kamerával, közel másfél éven át forgatott alkotása eddig több száz millió nézőig jutott el, ott volt a neves Sundance fesztiválon, és jelölték az Európai Filmdíjra is.

E sorok írója a kiváló újságíró Tóth Szabolcs Töhötöm „Az élet meg minden” címmel futó podcast-sorozatában akadt rá, a szerkesztő majd’ két órán át faggatta a rendezőt Maris történetéről. Nem is volt kérdés, hogy a hallottak alapján, képletesen jegyet váltok – mivel a vetítéssorozat díjmentesen látogatható – szerdán a KMI-be.

Maris több mint tíz éven át szolgált – közben családját is elvesztette
Fotó: magyar.film.hu

Tuza-Ritter Bernadett egy főiskolai vizsgafilm témájaként kapta feladatul, hogy forgasson egy ötperces rövidfilmet egy emberről. Korábban, már találkozott a főhőssel, Marissal, aki egy budapesti családnál szolgált, és elhatározta, rá építi fel munkáját.

A forgatás el is kezdődött, és a közös munka alapján napról napra kibomlott egy emberi sors teljes csapdahelyzete, egy 52 éves nő fogságának mindennapi próbatételhalmaza. Amikor a korábban vágóként is dolgozó rendező kézi kamarája elkezdett forogni, a nincstelen és teljes mértékben kiszolgáltatott Maris már tíz éve szolgált az özvegy Etánál és családjánál. A kezdetekkor még Eta hozta el Marist – szinte a kórházból – egy családtól, ahol korábban szolgált és rendszeresen bántalmazták. Az első hetek, hónapok segítőkész hozzáállása hamar totális elnyomásba fordult. Maris cseléd lett, akit teljes mértékben kihasznált Eta, a verbális agresszió és a folyamatosan alkalmazott pszichés terror mellett rendre fizikailag is bántalmazta. Tuza-Ritter Bernadett másfél éven át forgatott a családi házban. Kérdés: miért is engedték? A rendező szerint, egyrészt pénzért, másrészt valóban nem tekintették kizsákmányolásnak mindazt, amit Marissal műveltek.

A film másik főszereplője az a már sokat említett családi vezető, Eta – arcát soha nem látjuk –, aki megszólalásaiban még részben jótevőként is szól szerepéről. Maris a temérdek háztartási munka mellett napi 12 órát dolgozik egy gyárban, fizetését le kell adnia a háziaknak, akik hivatalos dokumentumait is elvették. Akkor ehet és akkor távozhat az ingatlanból, ha arra külön engedélyt kap.

E kizsákmányolás-labirintust tárja fel őszintén az Egy nő fogságban.SzSz

Amikor a rendező aktívan belép a főhős életébe

Tuza-Ritter Bernadett a forgatás közben reagált a helyzetre, és a műfaj íratlan szabályain átlépve segíti és ösztönzi is Marist a szökésre.

E folyamat pedig buktatókkal teli, egyrészt a segítő szervezetek és a hatóságok cselekvőképessége is véges, másrészt Marisnak több évtizedes rutinoktól kellene szabadulnia. A szökés végül sikerül, a főhős ma már családjával él, és talán sikerül(t) új életet kezdenie.

A rendező egy interjújában elmondta, a vetítések utáni beszélgetéseken a közönség sokszor felvetette, a hosszú évek alatt Maris miért nem lépett, hiszen fizikailag nem volt teljesen bezárva. Tuza-Ritter minderre úgy felelt: nagyon nehéz kilépni bármilyen helyzetből, még ha az fojtogató is, gondoljunk bele, egy biztos családi háttérrel rendelkező embernek is mekkora próbatétel kilépni egy rossz munkahelyről egy bántó párkapcsolatból...

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában