Ellenőrzés

2017.09.19. 19:33

Élesedett a tengelysúlymérő rendszer

DUNAÚJVÁROS Keddtől küldhet figyelmeztetést a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer a szabálysértő fuvarozóknak, miután szeptember 19-ével elkezdődött annak objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja – figyelmeztett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kedden.

DH

Az M8-as sztráda mindkét oldalán az útdíj megfizetését ellenőrző kamerák számára épített tartószerkezetre telepítették a kamerákat, a rendszerhez az aszfaltba épített érzékelők tartoznak még. A kamera azonosítja a rendszámot, a nyilvántartásból hozzárendeli az autó hivatalos adatait, köztük a megengedett össztömegét és tengelyterhelését, és méri még a sebességét is. Az aszfaltba épített érzékelő pedig menet közben leolvassa a jármű tömegét

Fotó: Ady Géza

A tárca lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot jelentenek, felgyorsítják a közutak amortizációját, valamint a szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben, a hagyományos módszerekkel viszont a káros gyakorlat nem szorítható vissza a szükséges hatékonysággal.

A nemzeti tengelysúlymérő (tsm) rendszer célja, hogy a korábbi eljáráshoz képest eredményesebben segítse kiszűrni a forgalomból a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.

A tsm-rendszer előszűrő funkcióval március 31-e óta működött, így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelték ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat.

Kedden kezdődik a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A tsm automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak. Az NFM közölte, a kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének későbbiekben meghatározandó időpontjáról a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalatai alapján születhet döntés.

A rendszer bevezetése nem jelent újabb kötelezettséget az érintett vállalkozások számára, ugyanakkor elősegíti a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését – hangsúlyozta a tárca.

Az M8-as sztráda mindkét oldalán az útdíj megfizetését ellenőrző kamerák számára épített tartószerkezetre telepítették a kamerákat, a rendszerhez az aszfaltba épített érzékelők tartoznak még. A kamera azonosítja a rendszámot, a nyilvántartásból hozzárendeli az autó hivatalos adatait, köztük a megengedett össztömegét és tengelyterhelését, és méri még a sebességét is. Az aszfaltba épített érzékelő pedig menet közben leolvassa a jármű tömegét
Fotós: Ady Géza

A közlemény szerint az ellenőrzési hatékonyság a korábbi 2 százalékról 50 százalék fölé nő, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet.

A tsm működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotának romlása, illetve jelentősen javul a szabályokat betartó fuvarozók versenyhelyzete.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában