2017.09.19. 19:33
Élesedett a tengelysúlymérő rendszer
DUNAÚJVÁROS Keddtől küldhet figyelmeztetést a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer a szabálysértő fuvarozóknak, miután szeptember 19-ével elkezdődött annak objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja – figyelmeztett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kedden.
Az M8-as sztráda mindkét oldalán az útdíj megfizetését ellenőrző kamerák számára épített tartószerkezetre telepítették a kamerákat, a rendszerhez az aszfaltba épített érzékelők tartoznak még. A kamera azonosítja a rendszámot, a nyilvántartásból hozzárendeli az autó hivatalos adatait, köztük a megengedett össztömegét és tengelyterhelését, és méri még a sebességét is. Az aszfaltba épített érzékelő pedig menet közben leolvassa a jármű tömegét
Fotó: Ady Géza
A tárca lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot jelentenek, felgyorsítják a közutak amortizációját, valamint a szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben, a hagyományos módszerekkel viszont a káros gyakorlat nem szorítható vissza a szükséges hatékonysággal.
A nemzeti tengelysúlymérő (tsm) rendszer célja, hogy a korábbi eljáráshoz képest eredményesebben segítse kiszűrni a forgalomból a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.
A tsm-rendszer előszűrő funkcióval március 31-e óta működött, így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelték ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat.
Kedden kezdődik a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A tsm automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak. Az NFM közölte, a kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének későbbiekben meghatározandó időpontjáról a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalatai alapján születhet döntés.
A rendszer bevezetése nem jelent újabb kötelezettséget az érintett vállalkozások számára, ugyanakkor elősegíti a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését – hangsúlyozta a tárca.
A közlemény szerint az ellenőrzési hatékonyság a korábbi 2 százalékról 50 százalék fölé nő, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet.
A tsm működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotának romlása, illetve jelentősen javul a szabályokat betartó fuvarozók versenyhelyzete.