Több mint egymillió ügy szálai futnak át évente az általa vezetett hivatalon

2022.07.06. 07:00

Kilenc éve kormánymegbízott Fejér megye szolgálatában

FMH-INTERJÚ - A harmadik négyéves ciklusát kezdhette meg dr. Simon László. A Fejér Megyei Kormányhivatal vezetőjével a megyeházán beszélgettünk az eddigi eredményekről és a most induló új ciklusról.

Palocsai Jenő

Dr. Simon László, a Fejér Megyei Kormányhivatal vezetője, kormánymegbízott Fotó: kormányhivatal

Fotó: Picasa

Kilenc éve van a kormányhivatalnál. Mennyire tekinthető visszajelzésnek az, hogy újabb négy év bizalmat kapott? 
– Ismét megkaptam a kinevezésemet mint a Fejér Megyei Kormányhivatalt vezető kormánymegbízott. Rendkívül nagy megtiszteltetés számomra, hogy a harmadik ciklusomat kezdhetem meg itt, Fe­jér megyében. Azt gondolom, az elvégzett munka eredménye az, hogy Orbán Viktor miniszterelnök úrtól átvehettem a kinevezésről szóló okmányt. A jól végzett munka záloga pedig a kormányhivatal dolgozóinak szaktudása és lelkesedése volt, ezért minden munkatársamnak köszönöm az elmúlt években tanúsított helytállást. A kormányhivatalok kiépítésének célja az volt, hogy hatékony, rugalmas struktúra jöjjön létre a korábban széttagolt rendszer helyett, amelyben önálló hivatalok tucatjai működtek. Az egység és az alkalmazkodási képesség az elmúlt ciklusban is megmutatkozott. A koronavírus elleni védekezésben a kormányhivataloknak oroszlánrészük volt, hiszen a védőfelszerelések és fertőtlenítőszerek biztosításától az érettségik lebonyolításán át a csoportos tesztelések, oltások és a vakcinák biztosításán keresztül számos, eddig ismeretlen feladatot kellett elvégezni. A rendkívüli feladatok mellett pedig természetesen a mindennapi feladatainkat is el kellett látni a mezőgazdasági, a hatósági feladatoktól kezdve egészen a nyugdíjigazgatásig. A kormányablakrendszerben 2500-at bőven meghaladó jogkörben járunk el. Azt szoktuk mondani, hogy néhány, a jogszabályok alkotta kivételtől eltekintve, minden ügyet a kormányhivatal intéz, ami az állampolgárokat és a vállalkozásokat érinti. 

Fejér is kapott egy kormányablakbuszt, amely járja a megyét

– Milyen vezérelvet követ a hivatal és az élén álló vezető? 
– A velünk szemben támasztott elvárás az, hogy gyorsan, hatékonyan és eredményesen szolgáljuk ki az állampolgárokat. Nemhiába választottuk a kormányhivatal jelmondatának azt a kérdést sok évvel ezelőtt, hogy: Miben segíthetünk? Tehát az az elvárás velem szemben, és nekem is ez az elvárásom a munkatársaimmal szemben, hogy az állam nevében tegyünk meg minden tőlünk telhetőt a gyors és minél teljesebb körű ügyintézés érdekében úgy az állampolgárok, mint a vállalkozások vonatkozásában. Ez nem kis feladat, tekintve hogy évente 1,1 millió ügyet intézünk és közel negyedmillió ügyfél tér be hozzánk személyesen. Mi így dolgoztunk eddig is, és most, az új kinevezéssel ezt folytatjuk. A szervezeti struktúra és az arculat ugyanaz mind a 19 megyében és a fővárosban. Ez egy jól bevált rendszer, amin nem kell, és nem is érdemes változtatni. Ugyanakkor fejlődni mindig kell, és ezen folyamatosan dolgozunk a kollégákkal, illetve a kifejezetten erre a célra létrehozott munkacsoportokkal. Olyan újdonságok várhatók például az e-ügyintézés kapcsán, mint az ügyintézési pontok, a kioszkok kialakítása. Ezeket úgy kell elképzelni, mint egy bankautomatát. Okmány- és arcképes azonosítás után gyakorlatilag ügyintéző közreműködése nélkül, akár az éjszaka közepén is el tudunk intézni ügyeket. Kezdetben 14 ilyen ügytípus intézésére lesz lehetőség, köztük például a személyi igazolvány érvényesítése, cseréje vagy az útlevél ügyintézése. 

Gyorsan, hatékonyan és eredményesen szolgáljuk ki az állampolgárokat

– Várható-e ezen újdonságok alapján, hogy csökken a hivatalban töltött idő? 
– Éppen ezért lesznek ezek a változások. Az egész koncepciónak az a lényege, hogy megvalósítsuk az állam azon igényét, hogy csökkentsük a bürokráciát, illetve a hivatali ügyekkel töltött időt, méghozzá úgy, hogy amit csak lehet, digitalizálni kell. El kell érni, hogy mindenki otthon ülve tudja elintézni a lehető legtöbb dolgát az Ügyfélkapun keresztül. A tervezett fejlődésnek másik vonulata, hogy legyen legalább még egy kormány­ablakbusz. Jelenleg egy van, és nagyon pozitívak a tapasztalataink. A kormányablakok általi lefedettségünk tekintetében Fejér megye jól áll, de a járási székhelyektől esetlegesen nagyobb távolságra fekvő területekre is rendszeresen elmegyünk, hogy időt spóroljunk az embereknek. Az ügyfelek kényelmén túl azért is fontos a buszok számának növelése, mert akkor is praktikus ez a mobil hivatal, ha esetleg egy kormányablakot felújítás vagy műszaki hiba miatt átmenetileg be kell zárni. Olyankor a busszal pótolható egy-két napra, egy rövidebb időszakra a hivatali épületben elmaradt ügyintézés. Az előttünk álló változások között kell megemlítenem az ügyintézések anyagi oldalát is. A Magyar Állam élen jár a lakosság terheinek mérséklésében, példaként említhetem a rezsicsökkentést. Elég csak arra gondolni, hogy az árstopnak is köszönhetően nálunk alacsonyabb az infláció, mint más országokban, ahol az akár 15-18 százalék is lehet. Az anyagi terhek csökkentésének érdekében azt is megvizsgáltuk, hogyan lehetne csökkenteni a hivatalnak fizetett díjakat. Már most is van több olyan folyamat is, ahol az állam elengedte a költségeket. 

Számos ügy intézhető a kormányablakokban Fotók: FMH

– Az e-bejelentő rendszere is az ön által most megkezdett ciklusban teljesedik ki? 
– A kormányhivatalok, mint a kormány területi szervei alkalmasak arra, hogy változó környezetben, változó kihívások mellett szolgálják az országot, az embereket, a vállalkozásokat. Ilyen kihívás a digi­talizáció is. A tudásalapú működési folyamatok minél szélesebb körű automatizálására és a bürokrácia csökkentésére törekszünk, hogy minél több ügyet lehessen otthonról, online elintézni, mert ez gyorsabb, hatékonyabb és kényelmesebb. Terveink alapján úgy látszik, hogy a digitális ügyintézés kapcsán 2023-ban bevezethető lesz például az elektronizált ingatlan-nyilvántartás. Az elmúlt évek legjelentősebb digitális fejlesztése az e-bejelentő, amely egyetlen bejelentéssel, otthonról is lehetővé teszi az adatváltozások (pl. új lakcím) és a közműátírások intézését. Ehhez csak ügyfélkapus regisztrációra és a https://e-bejelento.gov.hu/portál használatára van szükség. A csatlakozó szolgáltatók köre egyre bővül, így a közműszolgáltatók mellett a jövőben akár telekommunikációs vagy hulladékgazdálkodási cégeknél, bankoknál, biztosítóknál szereplő adataink megváltoztatását is egy helyen intézhetjük. A folyamat elkezdődött, jelenleg magánszemélyek tudják igénybe venni, de azon dolgozunk, hogy ezt is fejlesszük, és később már vállalkozások számára is elérhető legyen a lehetőség. 
– Sok hivatal, több mint egymillió ügy, negyedmillió ügyfél és másfél ezer alkalmazott. Ezt vállalta egy újabb négyéves ciklusra. Hogyan tud feltöltődni Simon László, amikor nagy ritkán leteszi a tollat, a telefont? 
– Muszáj egy kicsit pihenni, elvonatkoztatni, relaxálni, bár megmondom őszintén, nagyon nehéz. Ez egy 24 órás szolgálat, amit valóban oldani kell néha. Én nagyon szeretek olvasni. Szívesen kirándulok a családommal, mert fontos a sport, a mozgás, a friss levegő, emellett nagyon szeretek főzni a családomnak, különösen a nagy családi összejöveteleken. Az időnk kevés, ezért évi egy-két találkozóval próbáljuk pótolni azt, ami hónapról hónapra elmarad. Ezek, illetve a családdal eltöltött közös idő az, ami feltölt engem, de persze úgy, hogy fél szemem mindig a digitális eszközökön van, állandó készenlétben. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában