2022.04.22. 07:00
Tesztelés, éles helyzetben
Április 20-án kezdődtek és egészen május 31-ig zajlanak az idei kompetenciamérések, amelyek sorrendben a 10., 8. és a 6. évfolyamos osztályokat érintik. Mérési kisokos.
Fotó: Zsedrovits Eniko
Már javában zajlanak a helyi oktatási intézményekben is az idei kompetenciafelmérések. Amint arról korábban az Oktatási Hivatal is közleményt adott ki, az előzetes tervezési folyamatoknak megfelelően a 2021/2022-es tanévben jelentős mérföldkőnek számító változás következik hazánk köznevelési rendszerén belül a – jogszabályok alapján meghatározott – kötelező pedagógiai mérések rendszerében.
Eddig az országos pedagógiai tárgyú mérések rendszere a szövegértési képességet, a matematikai eszköztudást, valamint az idegen-, illetve célnyelven nyújtott tanulói teljesítményt vizsgálta. A mostani tanévet érintő változás két szempontból is jelentős. Egyfelől a mérési rendszer kiegészül a természettudomány kompetenciaterülettel, másfelől teljes mértékben átköltözik a digitális médiumra, azaz az országos méréseket a tanulóknak ezentúl már online felületen kell teljesíteniük. E tesztek célja annak felmérése, hogy a tanulók milyen mértékben képesek matematikai eszköztudásukat és szövegértési képességeiket, illetve természettudományos műveltségüket a tanulmányaik során és a hétköznapjaikban alkalmazni.
A felmérés tartalmi keretei határozzák meg a kompetenciamérés feladataiban alkalmazott műveleti területek belső arányait, az egyes kompetenciaterületek egymáshoz viszonyított mértékét, a feladatok fajtáit, a kérdések típusainak arányát, illetve a használt szövegtípusokat.
A 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók szövegértési képességét vizsgáló tesztben a mindennapi életből vett szövegekben szereplő tények, összefüggések feltárását, problémák, helyzetek megoldását várják el a tanulóktól, elbeszéléseket, regényrészleteket, ismeretterjesztő szövegeket, újságcikkeket, hirdetéseket és szokványos táblázatokat tartalmaznak. A tanulóknak a különböző információhordozókhoz kapcsolódó kérdések megválaszolásakor a szövegek átfogó értelmezésén túl különböző műveleteket kell végrehajtaniuk.
Ezek közé egészen egyszerű és komplex műveletek is tartoznak a konkrét információ visszakeresésétől az egyes szövegelemek funkciójának meghatározásán át a szöveg megformáltságára való reflektálásig.
A 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók matematikai eszköztudását mérő teszt azt vizsgálja, hogy mennyire képesek az iskolai oktatás során elsajátított matematikai ismereteiket valós helyzetekben, életszerű kontextusokban alkalmazni.
A 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók természettudományos műveltségét vizsgáló mérésben a természettudomány kérdéseivel, a műszaki, technikai problémákkal valóságos, vagy valószerűen megkonstruált kontextusban találkoznak a diákok.
A 6. és 8. évfolyamos tanulók angol és német nyelvtudását vizsgáló idegen nyelvi mérésben az angolt vagy németet első idegen nyelvként tanuló diákok vesznek részt.
A mérés azt vizsgálja, hogy a tanulók elérik-e a tantervi követelményekben az egyes évfolyamok számára előírt Közös Európai Referenciakeret (KER) szerinti szinteket (6. évfolyam A1, 8. évfolyam: A2). Az idegen nyelvi mérés mindkét évfolyamon három feladattípust tartalmaz.
A tesztek megírása mellett a tanulók kapnak egy háttérkérdőívet is, ami a mérési rendszer egyik fontos eleme, azonban kitöltése önkéntes.