káosz

2021.08.04. 07:00

Csordultig tele van most már a fogyasztók pohara

Szerződéses fogyasztóként már egyszerűen felháborítónak tartom a távhőszolgáltatási helyzetet városunkban, amióta Pintér Tamás polgármester bejelentette a DVCSH-val való üzemeltetési szerződés felmondását, káoszt tapasztalok ezen a területen.

Molnár Emese

2021.07.30. Illusztráció a melegvíz szolgáltatásról Dunaújváros Fotós: Szabóné Zsedrovits Enikő SzZsE Dunaújvárosi Hírlap DH

Fotó: Zsedrovits Eniko

A történet legutóbb akkor vett fordulatot, amikor az Energiahivatal július 28-i határozatában a DVG Zrt.-t jelölte ki hivatalos távhőszolgáltatónak. Erről sajtótájékoztatót is tartott Medgyesi Miklós önkormányzati szóvivő és Szabó György, a DVG vezérigazgatója.

Viszont augusztus 2-án a Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- és Hőszolgáltató Kft. (DVCSH) is kiadott egy hivatalos közleményt, amelyben tulajdonképpen Medgyesi Miklós, Szabó György és az önkormányzat mindazon tájékoztató információit megcáfolta, amit a lakosságnak szántak.

A lényeg az, hogy van meleg vizünk, a szolgáltatást ebben a jogi kálváriában is biztosítják nekünk
Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő/Dunaújvárosi Hírlap

Amíg Szabó György kiemelte az Energiahivatal határozatának azon részét, hogy nem pusztán a távhőszolgáltatás átadás-átvételére, hanem birtokbavételre kapott jogot a DVG, ezzel szemben a DVCSH azt írja, az Energiahivatal engedélye nem szolgálhat ilyen felhatalmazással, főként nem visszamenőleges hatállyal, nincs joga törvényt alkotni, és a bíróságok döntései rá is vonatkoznak – ezzel arra utalt, hogy a Székesfehérvári Törvényszék határozata szerint a fennálló peres eljárás végéig érvényben kellene maradnia a városvezetés által áprilisban felmondott szolgáltatási-üzemeltetési szerződésnek.

Ellentmondásos az is, hogy amíg az önkormányzati oldal szerint a távhővagyon a DVG tulajdonát képezi, a DVCSH azt állítja, hogy jogszerűen van a társaság birtokában a teljes dunaújvárosi távhőrendszer, amelynek jelentős részének tulajdonosa is.

Azt senki nem vitathatja, hogy jelenleg is a DVCSH biztosítja nekünk a víz- és a távhőszolgáltatást, következésképpen fenntartja a szolgáltatáshoz szükséges feltételeket (hővásárlás, karbantartás, dolgozók foglalkoztatása), noha az Energiahivatal június 30-ai hatállyal visszavonta az engedélyét.

Itt jön az egyik fő kérdés, hogy kinek fizessük a június 30-a utáni távhődíjat. Ebben nincs konszenzus. Az önkormányzati oldal azt mondja nekünk, hogy ne fizessünk a DVCSH-nak, a DVCSH viszont bírósági döntésekre hivatkozva, miszerint „a díj azt illeti, aki a szolgáltatást ténylegesen elvégezte, függetlenül az engedélyes személyétől”, azt kéri, hogy továbbra is neki fizessünk. „Ha esetlegesen tényleges szolgáltatóváltásra kerülne sor, akkor a régi és az új szolgáltató a kiszámlázott díjakkal és a beérkezett befizetésekkel elszámol egymással, a kifizetett szolgáltatás alapján ismételten már nem kerülhet olyan helyzetbe, hogy másodszor is fizetnie kelljen” – írta a DVCSH. Az önkormányzati oldal azt kérte a lakosságtól, hogy a számlázás érdekében küldjük el adatainkat a DVG-nek. Erre reagálva a DVCSH hozzátette a tájékoztatójában, hogy a szolgáltatási adatok kezelésére a DVG nem jogosult, és ezt vegyük figyelembe, mielőtt megadnánk személyes adatainkat.

Akkor szóljanak, ha már a két szolgáltató lerendezte egymás között!

Nem az én tisztem eldönteni, hogy jelen kérdésben az Energiahivatalnak vagy a bíróságnak van-e nagyobb szava a másiknál. Számomra a bíróság, mint a jog és a törvényesség őre a legfőbb mérvadó, de azt nem várhatja el senki, hogy a fogyasztók ítéljék meg saját belátásuk szerint. Minden elvégzett munkának van egy díja, amit evidens, hogy annak fizetek, aki megcsinálta, jelen esetben ez a DVCSH. Fogyasztóként ezzel a társasággal vagyok szerződésben, és ha elvégzi a szolgáltatást, akkor azt ki is kell fizetnem. Igenis elvárom azt, hogy ha változik a szolgáltató, akkor személyesen vagy hivatalos levél útján értesítsenek erről engem, és a már befizetett díjakat (vagy éppen a konfliktusaikat) rendezze le egymás között a két társaság. Ez az elvárás egyáltalán nem új keletű dolog, legutóbb a Vodafone bonyolította le korrekt módon azt, hogy a televíziós előfizetésem tekintetében már nem UPC-s vagyok, hanem hozzájuk tartozom, és ajánlattal is felhívtak telefonon. Volt példa erre a közszolgáltatás területén is, így egyszerűen nem vagyok hajlandó külön bejelenteni az adataimat a DVG-nek, mert nem ez a módja. Számomra egyébként is elképzelhetetlen, hogy minden DVCSH-s fogyasztó megküldi az adatait.

Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy mennyi megválaszolásra váró kérdés merült fel a lakosságban. Például az, hogy a DVG honnan, kitől veszi majd a hőt, hogy biztonságban legyen a lakosság teljes ellátása? Az érthető, hogy nem kíván a DVCSH Kft.-vel szerződni, de cirka két hónappal a hivatalos fűtési szezon kezdete előtt nem ártana már erről mindenkinek tudnia. Vannak itt olyan részletkérdések is, mint például, ki végzi el a karbantartást, hogy ki javítja a hibákat, vagy kivel szerződjenek most azok, akik új ingatlant vásároltak. Ha eddig átalánydíjat fizettem, akkor váltás esetén visszakapom a pénzt? Türelmes fogyasztó vagyok, várom majd az új szolgáltató hivatalos tájékoztatóját az új szerződésemről. Annyi bizonyos, hogy politikai szándéktól vezérelve nem lesz érdemi eredmény, itt csak a tisztázott jogi kérdések adhatnak megoldást.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában