2019.10.25. 10:00
Figyelmetlenség, rutin – a balesetek legfőbb okai
A közelmúltban a Nagyvenyim és Baracs közötti úton található vasúti kereszteződésnél történt halálos baleset. Nem egyedi esetről beszélünk, az ilyen típusú balesetek száma évről évre nő.
Fotó: ZSEDROVITS ENIKO
Érkezik a riasztás, megjön az infó és indulunk. Miközben vezetek, már jönnek a tények. Egy ember meghalt a Nagyvenyim és Baracs közötti utat keresztbe metsző vasúti találkozásnál. Szakavatott vizsgálók járják körül a terepet. Dolgoznak. Némán hajtunk vissza a szerkesztőségbe.
Az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottság hivatalos – kreszvaltozas.hu – honlapján található írás részletesen elemzi a vasúti átjáróknál tapasztalt baleseteket.
Az elemzés így fogalmaz: „Magyarországon a közel 6000 vasúti átjáró mintegy fele biztosított fénysorompóval vagy félcsapórúddal kiegészített fénysorompóval. A további helyszíneken a hasonló berendezések kiépítése, telepítése az alacsony közúti forgalom és vasúti vonatsűrűség miatt a vasút szerint nem indokolt. Átjárónként a vasúti és közúti közlekedési hatóság, a rendőrség, az önkormányzatok és a vasút üzemeltetője közösen határozzák meg a biztosítás szükségességét, mértékét.”
Az elemzés kitér a balesetek okozóira is:
„A baleseteket a statisztika alapján szinte kivétel nélkül a közutat használók szabályszegése, mulasztása okozta. 2010 óta nem történt vasúti hibára is visszavezethető okból baleset a vasúti átjárókban, akkor anyagi kárral járó baleset történt. Viszont vasúti dolgozó háromszor, 2010-ben, 2014-ben és 2016-ban vesztette életét átjáróban történt balesetben. A balesetek 60-80 százalékában személygépkocsi sofőrje az okozó. A maradékon osztozik a többi közlekedő, gyalogosok, bringások, motorkerékpárosok, lovas kocsisok valamint mezőgazdasági gépkezelők és teherautó-sofőrök.” – áll Dombóvári Mihály gyűjtésében, amely azt is kiemeli, hogy 2015 óta folyamatosan emelkedik a vasúti átjárókban történt balesetek száma.
A statisztikák szerint a legtöbb tragédia a fényjelzéssel ellátott vasúti kereszteződéseknél történik. Legtöbbször az autósok nem veszik figyelembe a jelzést. A balesetek jelentős része megelőzhető lenne, ha a közlekedők betartanák a KRESZ szabályait.
Két tragédia is történt Siófokon
A 2003-as siófoki buszbaleset május 8-án 8 óra 35 perckor történt a város Darnay téri vasúti átjárójában.
A következő tragikus eset: a budapesti Déli pályaudvarról Nagykanizsa felé tartó gyorsvonat belerohant egy német turistákat szállító autóbuszba, amely a tilos jelzés ellenére hajtott a sínekre. 33 ember meghalt, 6-an súlyos sérüléseket szenvedtek. Siófokon nem ez volt az első, vasúti átjáróban történt tragédia. 1980 nyarán hasonlóan súlyos baleset volt ugyanebben az átjáróban. Akkor szintén autóbusz hajtott a sínekre, és egy beérkező szóló mozdonnyal karambolozott, tizenkilenc személy meghalt.