ellenőriztessük az autónkat

2019.03.21. 11:30

A jármű jó állapota a mi épségünkért van

Előbb-utóbb csak megjön a tavasz is, a kirándulások ideje – amit jó, ha felkészülten vár az autónk is! Nem mindegy, milyen állapotban vágunk neki a hosszabb utaknak.

Pekarek János

Nem csak a télre, de a tavaszra is célszerű felkészítenünk az autót! Ebben kalauzunk Rauf László, a Quality Dunaújváros Kft. autószervízének műhelyvezetője.

– A legfontosabb teendőnk, hogy ha a napi átlaghőmérséklet tartósan eléri és meghaladja a plusz hét Celsius-fokot, akkor mindenképpen cseréljük le a téli gumikat nyárira – mondja a műhelyvezető. – A téli gumi ugyanis magasabb hőmérsékleteken nem csak jobban kopik, de csúszik is, megnő a fékút, fokozódik a balesetveszély. Mielőtt azonban feltetetjük a nyári gumikat, győződjünk meg arról, hogy azok elég jó állapotban vannak, megfelelő a barázdamélységük, nem sérült-e az oldalfaluk! Még megfelelő mintázatú guminál is előfordulhat, hogy az évekkel romlik az anyag minősége.

Rauf László, a Quality Dunaújváros Kft. műhelyvezetője egy ózonos klímafertőtlenítő készülékkel
Fotó: Zsedrovits Enikő/Dunaújvárosi Hírlap

A második dolog ehhez kapcsolódik: egyben ellenőriztessük szakemberrel a fékek és a futómű állapotát is. Lehetséges, hogy elkél némi finomítás a kerék-összetartás és -dőlésszög beállításán is, akárcsak a kormányműnél.

Sok bosszúságot megelőzhet a karosszéria átvizsgálása is: tél után könnyen elképzelhető, hogy valahol rozsdásodni kezdtek a lemezek, és jó, ha ezt még idejében észrevesszük, mielőtt túl sokat kellene költeni rá.

Ha megjön a jó idő, akkor a napsugárzás könnyen átmelegítheti az utasteret, vagyis be kell kapcsolni a klímaberendezést. Itt nem csak egyszerű ellenőrzésre van szükség, sőt, a szűrőcsere sem elegendő, még akkor sem, ha aktív szenes betétről van szó! Nagyon jót tesz a klimatizált autó utasainak, ha fertőtlenítik is a rendszert, vagyis kitisztítják, csírátlanítják a levegőbeömlő nyílásokat és légcsatornákat is. Erre megvannak a megfelelő kémiai szerek, de akár ózonos fertőtlenítést is lehet alkalmazni a cél érdekében, mégpedig évente legalább kétszer, tavasszal és ősszel.

A folyadékszintek: hűtővíz, kenőolaj, fékolaj, az ablakmosó folyadék, valamint az akkumulátor töltöttségi szintjének ellenőrzése tulajdonképpen egész éves rutinművelet kell, hogy legyen – de tavasszal különösen fontos.

A „látni és látszani” jelmondat jegyében érdemes külön gondot fordítani az ablaktörlő lapátok állapotára is. A jeges üvegfelületek könnyen tönkretehetik a lapátokra felvitt, csúszássegítő teflonréteget: ilyenkor csíkot húz a lapát, és akár kis, de rosszul átlátható felület is okozhat nagy bajt! A világítás állapota, a különböző lámpák működőképessége pedig nemcsak a biztonságunkat, hanem a pénztárcánk állapotát is befolyásolhatja, ha a rendőr veszi észre előbb: nem ég valamelyik izzó...

Ugyan a szabályokban benne van az is, hogy a közúti közlekedésben csak megfelelő műszaki állapotú és tiszta (!) járművel szabad részt venni – de a szakember most külön is felhívja a figyelmet a teljes, alvázmosással is egybekötött tisztításra, mivel az utak jégmentesítésére használt szereket csak így tudjuk kellő hatékonysággal eltávolítani a járműről! Ez a (lehetőleg rendszeres) tisztítás a tulajdonos érdekét is szolgálja, hiszen a tartós szennyeződés nem csak előidézi, de fel is gyorsítja az alváz korrodálódását.

Ne feledd a motorháztetőt felemelni!

A tavaszi utakra készülő autós, aki télen leállította járművét a garázsba, jól teszi, ha a motortérbe is bekukkant, vagy megkér egy hozzáértőt, hogy tegye ezt meg helyette.

Az ugyanis tévhit, hogy a nem használt, fedett helyen lévő autóval nem történhet semmi.

A hőmérséklet-változás, de a puszta használatlanság is megterheli a gumikat, a hajlékony vezetékeket, a csőcsatlakozásokat.

A vezetőülésből pedig nehéz észrevenni, ha valamelyik illesztés ereszt, ha csöpög a hűtővíz, netán a kenőolaj vezetéke. Ennek következtében könnyen előfordulhat, hogy az autó váratlanul leáll valahol, az út szélén, anélkül, hogy a műszerfalon előtte felvillanna a figyelmeztető jelzés: az ugyanis többnyire akkor kezd világítani, amikor a kocsi már amúgy is megállt. Ne próbálják ki ezt az érzést...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában