erasmus program

2019.01.17. 09:00

Napelemmel hajtják

Az Erasmus + program keretében, a bánkis diákok napelemmel hajtott kenut építenek öt ország tanulóival együtt.

Balla Tibor

Természetesen nem ez az első nemzetközi projekt, amiben részt vesznek, évtizednyi tapasztalat áll már a hátuk mögött. Készült már érmeprés, vasúti kocsi, fogaskerék-szivattyú, vagy steering motor is, még Müller Attila, Jadlószki Zoltán kezdték el az együttműködést. Most a tagintézmény-vezető Schön Beatrix mellett Ivanics Dávid és Fazekas Attila mérnök tanárok meséltek lelkesen az előttük álló feladatokról és a programról.

Schön Beatrix a 3D nyomtatóval készült hajómodellel
Fotó: Nagy Gergő

A diákoknak ez a pályázati projekt attól lehet vonzó, hogy megismerhetik Európa több országának iskoláit, a tanult idegen nyelveket, a németet, az angolt használva megismerhetik egymás kultúráját is. A diákok önként jelentkeznek a programba, és ki-ki olyan részfeladatot kap, amiben a legjobb. Nem kis vállalás ez a részükről, hiszen a szabadidejüket feláldozva dolgoznak a terveken. Alapvetően öt ország vesz részt a programban, idén csatlakozott egy hatodik, Olaszország is. A projekt indítása is Rómában történt, amelyen részt vettek a belga, a német, a lengyel, a török és a magyar iskolák. Ott meghatároztak egy ütemtervet, mikor, melyik országban találkoznak.

Legutóbb Lengyelországban voltak, most tavasszal Belgium következik, és októberben jönnek hozzánk a projekt résztvevői. Mindenki ellátogat mindenkihez. Ezeken a találkozókon osztják fel a feladatokat. Jelen esetben azt, hogy a napelemes hajó mely részét ki készíti. A Bánkira általában a tervezés, méretezés és a rajzolás feladata hárul. Minden egyes találkozón más és más a feladat, de lépésről lépésre haladnak, és a végén áll össze a komplett produktum. Azonban a résztvevők úgy egyeztek meg, hogy minden ország készít egy működő makettet.

A dunaújvárosiak a modell hajtását például Arduino robottal szeretnék megoldani, amit majd okostelefonnal lehet irányítani. Így ezt is programozniuk kell az informatikusoknak, akik így együtt tudnak dolgozni a gépészekkel. A bánkisok Lengyelországba már AutoCAD, illetve Autodesk Inventor 3D-s programmal készített tervekkel érkeztek. Mindezt úgy kell elképzelni, hogy a kereskedelemben kapható kenutest és a napelem felhasználásával a hajtásláncot, a rögzítéseket, a vezérlést, az elektronikát, a kormányzást készítik el a résztvevők. Nem egyszerű műszaki feladatról beszélünk, hiszen – hogy csak egy példát említsünk – a hajtás a vízvonal alatt van, így a megfelelő tömítettségről is gondoskodniuk kell.

A projekt zárórendezvényén, 2020-ban láthatják majd a valóságban a normál méretű hajót, amivel egy németországi tavon versenyezni is fognak több, napelemmel hajtott hajóval egyetemben, és oda mindenki viszi a saját modelljét is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában