Mit tegyünk a használhatatlan vagy felesleges ajándékokkal?

2018.12.28. 07:00

A karácsony utóhatásai

Már a huszadik egyforma zöld nyakkendődet kaptad meg karácsonyra? Vagy a gyerek már az ajándékvárás idején kinőtte az új kabátját? Mit tehetünk az alkalmatlan ajándékokkal?

Pekarek János

Karácsony után sok ajándékról derül ki, hogy hibátlan ugyan – de felesleges. Avagy nem stimmel a méret. Vagy két helyről is ugyanazt kaptad. Hogyan, meddig lehet visszavinni a hibátlan termékeket a boltba? Visszakaphatjuk-e a vételárat, vagy csak levásárolhatjuk?

A jogszabályok az alábbi esetekben kötelezik az áru visszavételére a kereskedőt: ha katalógus- vagy webáruházban, házaló kereskedőnél, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, két hétig elállhatunk a vételtől, és ekkor a vételár is visszajár. Hagyományos üzletben viszont nem követelhetjük a hibátlan áru cseréjét vagy árának visszatérítését. A kereskedő csak a hibás tartós fogyasztási cikket köteles három napon belül cserélni, azon túl csak a termék javíttatására van lehetőség a garancia keretében.

Az üzletek zöme azonban önként mégis visszafogadja a sértetlen terméket a fogyasztóvédők tapasztalatai szerint. Erre minden bizonnyal a fogyasztók bizalmának elnyerése érdekében vállalkoznak.

Előfordul, hogy néhány karácsonyi ábránd nem, vagy nem úgy teljesül, ahogyan azt mi, ajándékozók vagy megajándékozottak szeretnénk Fotók: Pixabay

Ötvenegy nagy üzletlánc gyakorlatát felmérve a fogyasztóvédők arra jutottak, hogy többnyire 30 napon belül veszik vissza a termékeket, de ebben az ügyben igen nagy a szóródás: vannak háromnapos határidők, de akár két esztendősek (!) is. Sok helyütt karácsony alkalmával külön felajánlják ezt, meghosszabbított határidővel, ami esetenként akár január első, második hetéig is elérhet. Néhány helyen az üzletvezető jogköre a döntés a visszavételről, cseréről vagy a levásárlásról. A vizsgált üzletláncok mintegy háromnegyedében pénzvisszatérítést is vállalnak: ez előrelépés a tavalyi felmérés eredményéhez képest, amikor alig több, mint a vizsgált üzletek fele tette ezt. Ami az áru értékének visszafizetését illeti, ebben is jelentős eltérések vannak. Amíg a vizsgált hiper- és szupermarketek a ruházati, műszaki, sport- és játékboltok mindegyike biztosít erre lehetőséget, addig a könyv- és alsóneműboltok szinte mindegyike tartózkodik ettől, és a drogériák, a bútor- és barkácsboltok, a cipőboltok nagy része elzárkózik ettől a megoldástól.

Általában itt van az első lépés helye. Az utolsó az üzletvezetőnél?

Könnyítheti a vásárló helyzetét, ha van hűségkártyája: annak birtokában a csere vagy levásárlás ideje akár a kétszeresére is nyúlhat.

Általános tapasztalat, hogy vásárláskor mindig meg kell őrizni a nyugtát vagy a blokkot: enélkül gyakorlatilag esélyünk sincs a visszaváltásra vagy a levásárlásra. Visszavitel előtt ne használjuk, lehetőség szerint ki se bontsuk a felesleges terméket. Tájékozódjunk az üzlet vagy üzletlánc internetes honlapján vagy a helyszínen a visszaváltás feltételeiről. Ezektől a rögzített feltételektől az üzlet csak pozitív irányban térhet el, de erre nem kötelezhető. Ezt a tájékoztatást minden cégnek könnyen érthető formában meg kell adnia. Ügyeljünk a visszafogadási ajánlatban megadott határidők betartására: minél hamarabb megtesszük, annál jobb!

Ugyanakkor vannak termékek, amiket érthető módon semmiképpen sem váltanak vissza vagy cserélnek ki: ezek közé elsősorban a testi fehérneműk tartoznak. Ezektől csak egyféleképpen szabadulhatunk meg: a szemetes révén. Az természetesen fel sem merül bennünk, hogy az elkeseredett megajándékozott bosszúból továbbajándékozza a használhatatlannak vagy feleslegesnek ítélt ajándéktárgyat, „bosszankodjon más!” felkiáltással...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában