2018.07.20. 19:09
Légi kaland Paksnál – Szúnyogirtás, vadászgépekkel
Két kisrepülőgép sértette meg a hazai repülésbiztonsági szabályokat csütörtökön este a rendőrség közleménye szerint.
Egy ilyen kétfedeles kisgép okozta a problémát Fotó: Hankusz Kálmán
Mindkettő a Dunaújváros melletti, baracs-kisapostagi sportrepülőtérről felszálló Antonov AN–2-es, duplaszárnyú kisgép volt.
A Paksi Rendőrkapitányság közleménye szerint az egyik gép a Paksi Atomerőmű fölötti zárt légtérbe repült be, a másik nagyjából ugyanabban az időben Kalocsa térségében szegte meg a szabályokat.
A Paksi Atomerőmű Zrt. dolgozói a berepülést észlelve riasztották a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központját, amely azonnal a levegőbe emelte az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Harcászati Repülőezred kecskeméti bázisán készenlétben lévő JAS-39 Gripen készültségi géppárt.
A vadászrepülők a levegőben elfogták és a felszállóhelyükre kísérték a két kisgépet, majd visszatértek bázisukra. A baracs-kisapostagi repülőtéren már rendőrök várták a repülők személyzetét, igazoltatták őket. Kiderült: a két gép hatósági engedéllyel szúnyogirtást végzett. Engedélyük azonban nem terjedt ki a zárt légterek megsértésére.
A két gép a Szemp-Air Kft. kötelékébe tartozott. Felhívtuk a céget, azonban ott senki nem kívánt nyilatkozni az ügyben.
A Paksi Rendőrkapitányság a légi közlekedés biztonságát és védelmét szolgáló szabályok megsértése miatt indított eljárást az ügyben.
A Paksi Atomerőmű környékén a terkep.legter.hu internetes honlap szerint két, egymással érintkező zárt légtér is van: az északnyugat-délkelet irányban húzódó légterek Sárbogárdtól Jánoshalmáig tiltják a repülést.
Beszéltünk olyan emberekkel, akik látták az egyik gép elfogását a levegőben, Kiskunmajsa és Kalocsa térségében. Mint mondták, az alacsonyan, mintegy kétszáz méteres magasságban manőverező, légiharc-rakétákkal felfegyverzett sugárhajtású vadászgépek hátulról, felülről közelítették meg az egyenes vonalban repülő kétfedelű repülőt, s miközben az egyik gép hátulról biztosított, a másik a munkagép mellé repült, vizuálisan azonosította, majd elébe szállva szárnybillegtetéssel jelezte: kövesse, és visszavezette a felszállóhelyre.
Magyarországon átlagosan havonta egyszer kell felszállni a hazai légteret védő vadászgépeknek azonosítatlan repülők ellenőrzése miatt.