46 éven át állt hadi szolgálatban

2018.05.02. 07:00

Lajta: egy 147 éves hajócsoda Dunaújvárosban

Május 1-jén behajózott a dunaújvárosi kikötőbe az egyedülálló Lajta Monitor Múzeumhajó, amely országjáró kalandja keretében május 5-ig állomásozik nálunk. Had- és technikatörténet – minden korosztálynak.

Szabó Szabolcs

Fotó: Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

A Magyar Honvédség megalapításának 170. és az első világháború befejezésének, valamint a Hadtörténeti Intézet és Múzeum alapításának 100. évfordulójára emlékezve indult második országjáró körútjára a Lajta Monitor Múzeumhajó 2018. március 29-én. Az április 3. és május 21. közötti országjárás alkalmával Győr és Mohács között 11 kikötőben látható a 147 éves hajócsoda.

 

A Lajta méltán reprezentálja, a Monarchia haditechnikai fejlettségét és erőforrásait

A dunaújvárosi kikötőben kedden délelőtt 10 órakor Farkas Lajos múzeumigazgató köszöntötte a múzeumhajót és legénységét, valamint a ­MAHART képviselőit.

Mint beszédében fogalmazott, a Lajta és testvérhajója, a Maros méltán reprezentálja, a Monarchia haditechnikai fejlettségét és erőforrásait. Az önkormányzat részéről Gombos István alpolgármester köszöntőjében arra buzdított minden érdeklődőt tekintse meg ezt a páratlan értékű hajót, amely 11 nemzet fiait felvonultatva közel fél évszázadon át teljesített hadi szolgálatot.

Igazi családi program a Lajta titkainak felfedezése
Fotós: Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

A megnyitón dr. Ravasz István alezredes, főtiszt kiemelte: „A Lajta” monitor nem csupán egy öreg hajó a múltunkból.

Gombos István alpolgármester a Lajta Múzeumhajó fogadásán
Fotós: Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

Már születésekor nagy nemzetközi érdeklődés fogadta

Testvérhajójával, a Marossal együtt már születése pillanatában nagy nemzetközi érdeklődés fogadta, megépítésük ma is méltán kelt elismerést. A Lajta és a Maros monitorok voltak a világ első olyan folyami monitorai, amelyek ilyen kis merülés mellett ilyen erős páncélozottsággal, nagy tűzerővel rendelkeztek, és amelyeken Coles-féle lövegtorony volt. Ez a hajópáros volt Európában az első folyami monitor, az osztrák–magyar hadiflottában pedig az első tisztán fémből készült páncélos, kizárólag gőzgéppel mozgatott, vitorlázat és kötélzet nélküli hadihajó.

Az Acélbikák U8-as és U10-es (képünkön) korosztályos jégkorongozói is a Lajta fedélzetén
Fotós: Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

A Lajtát 1871. május 17-én bocsátották vízre 1876. december 8-án esett át a tűzkeresztségen, amikor testvérhajójával együtt tűzpárbajt vívtak az akkor még török kézben lévő belgrádi erőddel. A hajó több alkalommal került bevetésre az első világháború időszakában is, 1918-ban azonban leszerelték.

A Lajta május 5-ig, minden nap 9 és 17 óra között várja az érdeklődőket a kompkikötő mellett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában