Tudásunk szerint kockáztassunk!

2018.02.15. 11:30

Ha a havat fagy követi, érdemes meggondolnunk, hogy muszáj-e útra kelnünk

A tegnapi havazásnál sokkal kellemetlenebb dolog következhet, ha a havat fagy követi, mert a jeges út komoly kockázatot jelent. Nem kevesen lesznek az utakon, akiknek nincs, vagy alig van tapasztalata a jeges úton való vezetésben.

Balla Tibor

Ma még sajnálatos módon kevesen gondolnak az ilyen helyzetekre, és iratkoznak be téli vezetési tréningre. Néhány tippel szolgálnánk, hogyan kerülhető el, hogy irányíthatatlanná váljon az autó alattunk. Bár érdemes indulás előtt átnézni az autót, ezúttal nem a szokásos műszaki ellenőrzéseket szajkóznánk (bár nem lehet eleget ismételni), azok már mindenkinek a könyökén jönnek ki. Sokkal inkább a szubjektív tényezőkre koncentrálnánk.

Jégen vezetni nem egyszerű hétköznapi dolog, de persze nem lehetetlen. Talán a legfontosabb az óvatosság, érdemes mindig előre gondolkodni, és persze minden idegszállal a vezetésre összpontosítani, így baleset nélkül megúszhatók az extrém körülmények.

Sokszor már ott eldőlhet a dolog, hogy eldöntjük, ki kell-e egyáltalán mennünk a jeges útra? Ha nem halaszthatatlan a dolgunk, akkor jobb, ha el sem indulunk ilyen körülmények között. Jé­gen vezetni még a tapasztalt sofőröknek sem rutinfeladat, ha nem muszáj, jobb elkerülni. A mazsoláknak eléggé ijesztő dolog, hiszen fogalmuk nincs, mit tegyenek, ha csak egy kicsit is megcsúsznak, jobb inkább hagyni az egészet. Akkor sem vagyunk persze teljes biztonságban, ha tapasztalt, netán hivatásos sofőrök vagyunk, akik még a jégen is jól vezetnek, az úton a többiek nem biztos, hogy hasonlóképpen rutinosak, könnyen válhatunk vétlenül is  baleset részeseivé.

Az első és legfontosabb szabály csúszós út esetén: csak lassan! Amint felismerjük, hogy csökken a tapadás, azonnal lassabbra kell venni a tempót. Ilyen időjárási körülmények között a féktávolság extrém esetben akár a duplájára is nőhet, jégen pedig akár a tízszeresére is, már ha egyáltalán lehet beszélni fék­erőről. Ilyenkor bizony a fizika az úr! Persze máskor is, de ilyenkor mutatja ki a foga fehérjét. Egészen alacsony sebességnél is megcsúszhat az autó, pláne, ha gyors mozdulattal reagálunk. Tehát a „csak lassan!” vezérelv ebben is érvényes gáz- vagy fékpedál, de a kormány esetében is. Ilyenkor nincs túl kicsi sebesség, ha a 20 kilométer per órát gyorsnak érezzük, akkor lassítsunk még jobban!

Téli körülmények között fejben is fel kell készülni az útra, végig kell gondolni a teendőket vészhelyzet esetére Fotó: Shutterstock

Jeges úton mindig csak apró, finom mozdulatokat szabad használni. Talán meglepő lehet, de amikor csak lehetséges, kerülni kell a fékek használatát. Manuális váltó, vagy félautomata esetében lehetőség szerint az egyes fokozat helyett kettesben érdemes indulni, ezzel elkerülhető a kipörgő kerék. Lassításkor a fék helyett jobb, ha a motorfékkel igyekszünk lelassítani a járművet. Ami nagyon fontos, hogy ne essünk pánikba, és ne tapossunk ijedtünkben a fékre, hiszen még az ABS ellenére is meg fog csúszni az autó. Ha lejtőhöz érkezünk csúszós körülmények között, érdemes már jóval a lejtő előtt lefékezni, lelassítani az autót, alacsonyabb fokozatra kapcsolni, motorfékkel lassítani, így irányítható marad az autó, lehet, hogy még fékezni sem kell.

Ahogy már említettük, hóban és jégen drasztikusan, akár a tízszeresére is nőhet a féktávolság. Ebből következően, ha el akarjuk kerülni az összeütközést, sokkal hamarabb kell cselekedni, tehát sokkal előbbre kell gondolkod­ni, különben becsúszhatunk a kereszteződésbe, rosszabb esetben másik járműnek, vagy gyalogosnak. Érdemes indulás előtt fejben megtervezni az útvonalat, lehetőség szerint a főútvonalakon, azokat hamarabb felsózzák. Ugyanez érvényes a buszok által használt útvonalakra, leghamarabb ezeket teszik rendbe. Ha van hőmérő a járműben, érdemes figyelni rá. A meleg kocsiban ülve nem biztos, hogy jól mérjük fel a helyzetet, nem biztos, hogy érzékeljük, ha lefagy a csapadék. Persze érdemes óvatosnak lenni, hiszen fagy­pont felett is lehet jeges az út.

Azt szinte mindenki tudja, hogy érdemes magunkkal vinni egy kis seprűt, jégkaparót, de arra már kevesebben gondolnak, hogy érdemes teljesen feltölteni indulás előtt a mobiltelefont, hogy baj esetén tudjunk segítséget hívni. A szokásos kellékek, az elakadásjelző háromszög, a vontatókötél, a bikakábel mellett célszerű még magunkkal vinni meleg öltözetet és pokrócot is. Jó szolgálatot tehet a hólapát, akár egy rossz rongy, vagy valami hasonló, amit a kerék alá tehetünk elakadás esetén.

Téli körülmények között fejben is fel kell készülni, érdemes tudni, mi a teendő vészhelyzet esetén. Ha az autó elkezd csúszni, kinyomott kuplung mellett a csúszás irányába kell kormányozni, hogy ne pörögjenek ki a kerekek, és valami csekélyke tapadásunk maradjon. Nem lehet eleget ismételni: a fékezés csak további csúszáshoz vezet.

Ami talán a legtöbb balesetet okozza a tapasztalatlanság mellett a zord időben, az a túlzott önbizalom. Főként csalóka, ha egy modern, mindenféle biztonsági felszereléssel felextrázott, nagytestű autóban ülünk, veszélyessé válhat a hamis biztonságérzés. A nagy értékű autók tulajdonosai a négykerék-meghajtás, a kipörgésgátló, az ESP, az ABS és mindenféle felszereltség bűvöletében sérthetetlennek érezhetik magukat, de ez az illúzió egy másodperc alatt elillanhat, ha egy kicsit nem figyelnek oda, ugyanis a fizika átveszi az irányítást, és könnyen előfordulhat, hogy ők mentőautóban, járművük pedig tréleren folytatja az útját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában