Vidám tanulás

2017.11.26. 08:00

Beszédes lépcsők a Szilágyi iskolában

A még 2000-ben alapított dunaújvárosi Szilágyi Alapítvány segítségével nem csak az iskola felszerelését tudják fejleszteni, de olyan dekorációs elemeket is tudtak készíttetni, ami segíti a gyermekek tanulását is.

Fodor Tímea

Ez a lépcső a tanáriba vezet, a felirat a pedagógusokat motiválja, jobb kedvre deríti

Fotó: Ady Géza

A pályázati lehetőségek mellett az adó 1 százaléka is hasznos bevételi forrás volt, ebből az összegből pedig egy univerzális hangosító berendezést vehettek az iskolának, valamint oktató lépcsők kialakítására is tudtak fordítani a keretből. Minden adományozónak köszönik a támogatást.

Farkas Márta tagintézmény-vezetőt, már régóta foglalkoztatta az a gondolat, hogy dekorációs elemként, feliratokkal segítse a diákok tanulmányait, a lépcsőknek köszönhetően szinte kínálta magát az elhelyezésük is. Az adakozott összegnek és a csapatmunkának köszönhetően pedig meg is valósult az elképzelés.

A Szilágyi pedagógusai minden lehetőséget megragadnak, hogy átadják a tudást a gyerekeknek. Feliratozták a lépcsők szélét, mert a diák akaratlanul is megjegyzi azt az információt, adatot, amit minden nap lát. A tanulóknak tetszik az ötlet...
Fotós: Fodor Tímea

Farkas Márta reméli, hogy a mindennapos találkozás ezekkel a feliratokkal segít a tanulóknak az információk könnyebb elsajátításában.

Az összesen 38 darab felirat kronológiai sorrendben díszeleg, végig felfelé menet az épületben. Felfedezhetnek itt a tanulók történelmen kívül irodalmi évszámokat, idézeteket, amikből tanulni is lehet, valamint olyan matematikai képleteket, számolási eljárásokat, amelyek általában nem mennek nekik olyan könnyen. Az esetleges bővítésük is tervben van a fizika illetve kémia irányvonalán, de ez természetesen keret függő. Egy biztos, még van pár felhasználható lépcsőfok erre a célra.

A családiasnak mondható, 180 főt számláló intézményben érdeklődve fogadták ezeket a szövegeket, nem mennek csak úgy el mellettük, olvasgatják őket, kérdeznek, ha valamit nem értenek.

Tizenhét évvel ezelőtt azzal a céllal hozták létre az alapítványt, hogy az iskolába járó gyerekek tanulását segítsék, versenyek, szakköri tevékenységek szervezésével, a tehetséggondozás valamint a hátrányos helyzetű gyerekek támogatásával. Az iskola tagintézmény-vezetője, Farkas Márta 2015 decemberében vette át az elnökséget kollégájától. Az eddig eltelt idő alatt az iskolai sportélet támogatásával, oktatási segédeszközök vásárlásával valamint az iskola eszköztárának szélesítésével bővítette az alapítvány támogatottsági körét. Mindezek mellett pedig az egyik legfontosabb plusz, a nemzetközi kulturális baráti és cserekapcsolatok, amelyeket szintén az alapítvány segítségével tudott kiépíteni az iskola.

Minden évben április-május környékén a város pályázatot ír ki az oktatás segítésének a céljára, amelyre a Szilágyi Alapítvány is pályázni szokott. Ennek köszönhetően az idei évben sikerült színházi előadásokra bérleteket vásárolniuk, így 10-12 fős csoportokat – váltakozó turnusokban – tudnak vinni, mind alsó, mind pedig felső tagozatból is színházi előadásokra.

Ez a lépcső a tanáriba vezet, a felirat a pedagógusokat motiválja, jobb kedvre deríti
Fotós: Ady Géza

A cserekapcsolatok kiépítésében is élen jár az alapítvány. A Szilágyi intézménynek kettő is van már, az egyik a szerbekkel, a másik pedig a horvátokkal. Ezen együttműködés keretein belül volt lehetőség a zombori egynapos kirándulásra is, ahol az ottani általános iskola magyar tagozatos diákjaival tölthették együtt napjukat a szilágyisok.

Horvátországból pedig Vukovárral vette fel az intézmény a kapcsolatot, jelenleg várakoznak a lehetőségre, hogy oda is eljuthassanak. A tervek szerint ez három alkalom lenne a Szilágyi részről, Vukovárból pedig egyszer látogatnának ide, Dunaújvárosba. Ezen látogatások elősegítenék a két város közötti szorosabb kapcsolatot, mind kulturális, sport, illetve oktatás szempontjából.

Szerb részről is tervben van a látogatás, sajnos azonban egyelőre ez még nem valósult meg. Farkas Márta úgy látja, azért is jók ezek az együttműködések, mert a közelségükből fakadóan könnyen elérhetőek a települések. Szeretné továbbá, ha nem csupán a diákjaival, de a pedagógusokkal is el tudna látogatni ezen együttműködések keretein belül.

Az alapítvány továbbá pályázni fog a 2018-as kulturális együttműködések javítására/létrehozására, amely az Országos Horvát Önkormányzat szervezésében zajlik. Abban az esetben, ha megnyernék a pályázatot, lehetőség nyílna rá, hogy egy 10-15 tagú csoporttal részt vehessenek a minden évben megrendezésre kerülő egyhetes horvát nyelvi táborban, Pag szigetén.

Nézzék csak meg ezeket a mosolygós, csillogó szemű gyerekeket, és olvassák el, hogyan is tanítanak azok a bizonyos szilágyis lépcsők, amelyeken felfedezhetik és így talán könnyebben meg is jegyezhetik a nebulók a történelmi évszámokat, az irodalom jeles képviselőit ugyanúgy, mint az egyébként a tankönyvekben is visszaköszönő matematikai képleteket. Magam is ellátogattam e tanintézménybe, ahol a lépcsők nemcsak a gyerekeket tanítják, hanem bizony a pedagógusokat is. Hiszen a tanáriból a tantermek felé vezető lépcsőn olvasható Simon András szép gondolata, amely szerint „A mosoly olyan, mint bátorító, gyöngéd ölelés, mellyel élni segítjük egymást.” Milyen nagyszerű érzés lehet ezzel feltöltődni minden nap, mielőtt a tanterembe lépnek!

- Várkonyi Zsolt -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában